Keskustelut Tekniikka Husqvarna 550xp(g) seuraaja?

Esillä 10 vastausta, 71 - 80 (kaikkiaan 289)
  • arto arto

    550 xp ja g palasivat suomen hq sivuille. Siis ne entiset mallit.

    petep

    Huomanneet jo että uudet ei toimi. Ok 😀

    pihkatappi pihkatappi

    Tai sitten meni sähläämiseksi. Eihän tuo iso ongelma ole, jos joskus sivuja julkaistaan hieman pätkien, mutta kun odotetaan uuden mallin tuloa ja siinä sössitään nettisivujen vehtaamisella ennen julkistusta, niin aika puuhastelua on. Voi olla kyllä mitenpäin vain, mutta jokatapauksessa uuden tuotteen julkistus olisi hoidettu Pärnäsen korjaamollakin paremmin.

    Jätkä

    En kuitenkaan näin pelkkänä harrastelijana ja kotitarvesahailijana syöksyisi Husku-kauppaan saadakseni tuon uutuuden käyttööni.

    Se on epäilemättä parempi kuin entiset, mutta vasta valmistuttuaan. Pari vuotta siinä voi kulua. (Epäilemättä Huskun kehitysosatolla on jo ainakin suunnitteluvaiheessa seuraava versio kyseiseen luokkaan, ja se on tehokkaampi ja kevyempi, sekä vähäpäästöisempi (mukamas).

    Toinen pointti on, ett tarvitseeko esim teho/painosuhteessa maailman parasta sahaa. myönnän, että Huskun kaikki ammattimallit ovat käteensopivuudeltaan aivan ehdotonta huippua,

    Kun kiekotan 30 senttistä koivurunkoa klapeiksi, on sinällään aivan sama, kestääkö katkaisu sekunnin tai vaikka 5 sekuntia kauemmin toisella sahalla kuin toisella – ero voi hyvinkin johtua teräketjusta, taikka sen puruhampaiden korkeudesta tms.

    Kun tehokkaan sahan TARVITSIJAT ovat tosivähissä Suomen maassa, niin kummastuttaa tuo hössötys moisen mallin kohdalla.

    Enemmän meilläkin kannattaisi kiinnittää huomiota Pienen, Tehokkaan, Käteensopivan, Kestävän, Varmatoimisen ja taloudellisen sahan edelleenkehittämiseen. Epäilen kuitenkin, että Ms 201- mallistakin tungetaan uusi versio markkinoille, jossa on lisää tehoa, eikä kestävyys enää riitä. Lisää painoa, jolloin käyttöominaisuudet huonontuvat. Tasapainotus huonontuu, kulutus lisääntyy jne.

    Miksi näin tapahtuu? Koska näin on aina tapahtunut.

    Kun seurataan autojen kehittämistä, niin nythän jo ulosmitataan esim Hybridiautoilla, sähköautoilla ja muilla ratkaisuilla kovilla kiihtyvyyksillä ja huippunopeuksilla kaikki se vähäinenkin hyöty, mitä ympäristön ja ilmaston osalle on muka saatu kehitettyä.

    husku550xp

    Ei siihen uuteen malliin tule muuta uutta kuin se autotune 2.0.Näin minä veikkaisin ja kuvista päättellen. Painolle ja ergonomialle eivät ole tehneet yhtään mitään. Tekevät saman kuin stihl teki 261:sen kanssa. Toisin sanoen en edes sanoisi uudeksi malliksi vielä ainakaan.

    pihkatappi pihkatappi

    Sitä jäähdytystä paransivat myös. Mutta paranneltu vuosimalli ja mielenkiintoista kuulla miten suoriutuu uudella autotune versiolla. Tietokone hommissa kuulin legendaarisen sanonnan: ”minkä asennamme, sen myös korjaamme”.

    Jätkä

    Jähdytys on tärkeä osa mottorin toiminnan kannalta, mutta moottrisahan moottorissa se on aika kinkkinen toteuttaa, kun siinä kuuma puoli on kaikkein vaikeimmassa paikassa. Kiinnileipomiset lämmön takia tahtuu aina pakoaukon välittömässä läheisyydessä ja vielä yleensä ns. ”jättöpuolella”.

    Imupuoli on vastaavasti paljon viileämpi. Maallikkokin voi todeta, kun katsoo sylinteriä sivultapäin, että pakopuolen jäähdytysrivat ovat pinta-alaltaan moninkertaiset verrattuna imupuolen ripoihin.

    Olen ihnetellyt Vaakasylinteristen sahojen jähdytystä, että kuinka ihmeessä se toimii, kun pitkän käytön jälkeen koko ahdas kotelo on täynnä pölyä ja purua, mutta silti se vaan käydä rökeltää.

    Sahojen tietokoneissa ensimmäinen varsinainen taisi olla Turbo-Jonseredin ohjaus -boksi tms. Sen sahamallin takakahvan alaosassa oli valo, joka vilkkui sahan käydessä. Siitä sai jotain vinkkiä, miten pitää kaasutinta säätää. Tyhjäkäyntiä se kävi peloittavan varmasti lähes aina, tuntui, jopa, että kun sitä sääti nopeammalle, saha jätti joka toisen lyönnin väliin. Silti se kävi jotenkin. Meillä taisi olla yksi sellainen – Joskus vuoden 87 -89 paikkeilla.

    pihkatappi pihkatappi

    Samaa olen ihmetellyt tuon ms200 kanssa, en ole koskaan puhdistanut ripoja ja toimii mielestäni ihan hyvin. Näissä huskuissa ja raivureissa tulee kerta viikkoon puhdistettua ryönät sylinterin rivoista.

    Mikko Riikilä
    tervehdys
    huskun uudet moottorisahat esiteltiin äsken, alla tekniset tiedot sellaisena kun maahantuoja ne ilmoittaa
    TEKNISET TIEDOT 550 XP® Mark II / 550 XP® G Mark II

    • Low Vib®
    • Air Injection®
    • X-Torq®
    • AutoTune™
    • Lämmitettävät kahvat ja kaasutin (vain 550 XP® G Mark II)
    • Sylinteritilavuus 50,1 cm³
    • Teho 3,0 kW
    • Ketjunnopeus 133 % moottorin maksimitehosta 26,1 m/s
    • Suositeltu terälevyn pituus 33-50 cm
    • Paino 5,3/5,5 kg (ilman terävarustusta)

    TEKNISET TIEDOT 545 Mark II / 545G Mark II

    • Low Vib®
    • Smart Start
    • Air Injection®
    • X-Torq®
    • AutoTune™
    • Lämmitettävät kahvat ja kaasutin (vain 545 G Mark II)
    • Sylinteritilavuus 50,1 cm³
    • Teho 2,7 kW
    • Ketjun nopeus maksimiteholla 25,4 m/s
    • Suositeltu terälevyn pituus 33-50 cm
    • Paino 5,3/5,5 kg (ilman terävarustusta)

    Suositushinnat
    550 XP® Mark II 925 EUR
    550 XP® G Mark II 999 EUR
    545 Mark II 699 EUR
    Luvattiin Suomen markkinoille maaliskuussa
    545 G Mark II 759 EUR
    Toni Berndtson

    Kestävyyttä ja luotettavuutta lisätty 400 grammalla.

Esillä 10 vastausta, 71 - 80 (kaikkiaan 289)