Keskustelut Tekniikka Husqvarna 555fxt vika

Esillä 10 vastausta, 31 - 40 (kaikkiaan 108)
  • Husqvarna 555fxt vika

    Saha sammuu pätskähtäen sahatessa ojanpenkkoja tai rinteessä,terän noustessa moottorin yläpuolelle.sahaa ei saa käyntiin muutamaan minuuttiin.sahaan on paikallinen husqvarnan merkkihuoltaja vaihtanut:kaasuttimen,sytytysyksikön,johtosarjan.huoltaja ei löydä sahasta vikaa.polttoaineena tuore 98e+2-2.5% täyssynteettinen 2t öljy.onko kellään kokemusta asiasta?

  • Jätkä

    Ainuttakaan upouutta sahaa, joka on säädettävillä suuttimilla, ei ole minun aikanani kouluilla käytetty tehdassäädöillä oaria tankillista kauempaa. Tehtaan säädöt ovat ne perussäädöt, joilla kone käy. kuitenkin jokainen valistunut käyttäjä tietää ja tuntee, milloin tuollainen kaksitahtimoottori käy täystehoisesti. Jos sitä ei kuule käynnistä, niin tuokaa vaikka minulle säädettäväksi.

    Jos saha on muuten ehjä, niin kympillä säädän huolletun sahan. Jos pitää ilmanputsari puhdistaa ja bensat panna tankkiin, niin hinta on kaksikymppiä. Voin kirjoittaa kuitin.

    Varvikello on mennyt rikki, joten se pitänee hommata ennenkuin vaativa asiakas ryntää pihaan. ( Käytännössä kylläkin tarpeeton vehje, mutta lisää uskottavuutta)

    pihkatappi pihkatappi

    Tuo 555fx on haastava säädettävä, joten 10 euron säätö on hyvä tarjous. Kun saa säädöt muka hyväksi ja sitten isossa puussa hieman kaipaisi lisää voluumia, niin h-suutinta pitää kiertää vain muutama aste, voi kai sen korvallakin kuulla, mutta työn ohessa tuo hienosäädön osuminen varmistuu heti.

    Jätkä

    Kyllä se on korvakuulollakin tapahtunut. Pitää vaan tajuta, missä on se niin halvatun tärkeä ”RÖPÖTTÄMISEN RAJA”.  Suuttimen ei opidä siitä enää avautua astettakaan.

    Kun saha on oikein säädetty, se ei kestä heti polkaista kaasua pohjaan, mutta KYLMÄLLÄ SAHALLA EI SAHATA! Kaasutellaan käynnistyksen jälkeen , kunnes saha vastaa kaasuun. Sitten saa painaa hommia sen minkä pystyy.

    Kuitenkin oikein säädetyllä sahalla sahailijalle muistuttaisin, että kaasuliipaisemessa on myös palautusjousi. Mitähän varten?

    pihkatappi pihkatappi

    Se palautin jousi ei toimi, kun möhnä tukkii kurkkua niin että läppä ei sulkeudu, mutta kyllä möhnä heikentää ilmavirtaakin. Ennen säätämistä kannattaa putsata kaasutinkin, jos tehdassäädöillä on sahattu rikkaalla seoksella ja välillä puolikaasulla, veikkaan että sitä möhnää tulee silläkin tavoin.

    En epäile jätkän korva kuuloa, itse joudun tekemään hienosäätöä metsässä.

    Jätkä

    Ihmettelen MÖHNÄÄ kurkussa. Mitä se sellainen on? Olen nähnyt vanhoissa raketeissa, joissa ilmansuodatin on taajaa metalliverkkoa – puun pölyä kaasuttimen kurkussa. Eli suodatin päästi hienojakoisen pölyn koneeseen, murra se tuli käytännössä ilmeisesti pois sieltä pakoputken kautta, niinkuin kaikki muukin.

    Koskaan ei kampikammiossa ole näkynyt puunpölyä. Sen jälkeen kun aloimme käyttää Raket- kaksitahtiöljyä vain puolet entisestä prosenttimäärästä, on kampikammiot ja männät olleet kuin juuri pestyjä.

    Joskus erinomaisen kauvan sitten oli sahassa kaasuttimessa epäpuhtautta. Jouduin purkamaan ja puhdistamaan sen pikkusuodattimenkin. Siellä oli pumppukammiossa vesitippoja! Ihmettelin niitä – syykin selvisi = suodatin tankissa oli irronnut itekseen ja letkuun oli mennyt kaikki roskat ja vesi, joka tankissa oli ollut.

    Sen jälkeen olen vaihtanut suodatinta silloin tällöin. Kaasutinta ei ole tarvinnut putsata.

    Nämä nykybensat voivat kyllä tehdä sakkamuodostumia, mutta en ole niitä vielä joutunut putsailemaan.

    Kaasuttimen säädössä on tärkeää oivaltaa, että pienikin suutinneulan liikahdus muuttaa säätöä. 5 minuuttia on jo iso määrä,

    pihkatappi pihkatappi

    Tuossa on kaksi kurkkua, joista toiseen sitä möhnää oli kertynyt, ilmeisemmin tuo toinen kanava aukeaa kokonaan auki vain kun täydellä kaasulla kuormitetaan ja pienemmässä risukossa tuo jää välillä vain puoliksi auki. Tuon toisen kurkun läpän täydellinen aukeaminen ei tapahdu suoraan samalla akselilla millä toinen läppä avautuu, vaan se aukeaa täysin ilmeisesti moottorin imupaineella.

    Normaalistihan ilmanputsariin tulee vähän tuota öljymöhnää, mutta tuossa 555fxn kaasuttimessa, saa möhnää jäämään myös tuohon toiseen kurkkuun. Kyllähän sitä ihmettelin, miten siinä voi olla niin paljon kiinteää massaa kurkun reunalla ja läpässä kiinni, eli pika analyysillä puupölyä ja öljyä.

    Mettämakuri

    Vakavasti harkitsen 555 ostoa, kannattaako odottaa autotune versio?

    Mitä vikoja teillä on ollut takuuaikana?

    Jätkä

    pihkatappi. Yritätkö ajella puolikaasulla risuja poikki? Älä sitten ihmettele, kun kone ei toimi niinkuin pitäisi.

    Metsä Kuusela

    Mullakin olisi varmaan tän vuoden puolella sahan osto edessä. Eipä ole tullut raivureita seurattua vuosikausiin. Nykyisenä koneena sellanen hirmu kuin Husqvarna 245. Mielenkiintoista lukea täällä kokemuksia.

    Kuulun varmaankin niihin harvoihin metsureihin, jotka ovat uransa tehnyt pääsääntöisesti aina hakkuita. Syksyllä raivasin eka kerran vuosiin muutaman palstan.

     

     

    ChesterC

    Itsellä Huskun r-sahassa oli kummallisia häiriöitä. Kaasari oli hieman perseelleen asennettu paikalleen. Monesti myös pienet hiusmurtumat bensaletkuissa aiheuttaa epämääräistä harmia.

Esillä 10 vastausta, 31 - 40 (kaikkiaan 108)