Etusivu Keskustelut Tekniikka Husqvarna Fr 343 Raivaussaha

Tämä aihe sisältää 54 vastausta, 11 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi Jätkä 2 kuukautta sitten.

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 54)
  • Husqvarna Fr 343 Raivaussaha

    Merkitty: 

    Alkaa olla huumorintaju pian lopussa sahan kanssa. Tosi vähän sahattu yksilö ja kulmavaihteen kanssa pelleilyä uudesta asti. Ongelmana on ollut että kulmavaihde kääntyy  sahatessa ,mutta se on nyt saatu jokseenkin hallintaan.  Nyt pääongelma on että akseli joka menee kulmavaihteelle ”tipahtaa ” pois kulmavaihteen spoorista.  Vetohan loppuu siinä vaiheessa ja kuuluu pari perkelettä . Runkoputki on perillä yläpäästään ja sen mitä minä siitä olen huomannut etttä tankin kohdalta kun ottaa kiinni niin tankin ja koneen välissä on ”liikettä ” mikä aiheuttaa sen että akseli tippuu kulmavaihteelta. Sen verran siitä maallikko ymmärtää että siellä näkyy jotkut kumipuslat missä se liike/väljyys on . Ongelman saa aikaan jos sahaa sillä tavalla että terä on yläviistoon tai kulmavaihteeseen tulee terävä isku.

    Elikkä kysymys kuuluu että kuuluuko siinä tankin ja koneen välissä  olla joku tärinänvaimennus/sovite joka liikkuu. Eikai se voi olla mikään kelluvaa mallia oleva ja  toimia sulakkeena sahalle. Alkaa nimittäin käyttäjällä palamaan sulakkeet tuon kanssa.

  • Visakallo Visakallo

    Jos kerran kysymys on uudesta sahasta, niin eikö paras osoite selvittää tuo ongelma ole sahan merkkihuolto? Kuulostaa siltä, että saha olisi jotenkin kasattu väärin tai akseli/putki ei ole oikeanpituinen.

    Tolopainen

    Taitaa olla kyse 10v vanhasta sahasta. Kannattaa ostaa tilhi niin ongelma poistuu. Eihän noita kannata korjauttaa.

    Jätkä

    Tankki on minun käsittääkseni kiinni tärinänvaimentimilla moottorissa. Tankin kuuluu olla kiinnitetty myös kädensijoihin kiinteästi kuuluvaan ”kehtoputkeen”, jonka sisällä akselin suojaputki keinuu.

    VOI olla, että akselin suojaputki = runkoputki, on kiinnitetty liian löyhästi kytkimen päällä olevaan ”pikariin”, jolloin runkoputki on siirtynyt hieman ulospäin. Näin ollen akseli jää suhteessa runkoputkeen liian lyhyeksi. Tuo alkuoire, että kolmavaihde on kääntyillyt sahatessa, kertoo alkujaan liian löyhästä kokoamisesta, eli ruuvit ovat jääneet löyhälle ilmeisesti koko alselirakenteesta.

    Herää epäilys, että nuo kiinityskohdat ovat jo väljistyneet niin, että huolellinenkaan kokoaminen ja kiristely ei oikein toimi.

    Visakallon ohje : Vie edustusliikkeeseen saha takuuremonttiin ja mitä äkimmin, sen parempi.= Ainoa järkevä toimenpide.

    arto sahan maahantuojan päällikkönä voisi antaa tarkemmat toimintaohjeet ja hän voisi tunnustaa, koinka paljon kyseistä ongelmaa on noissa kiinassa kootuissa sahoissa ollut.

    Rane2

    252 Husqvarnassa runkoputken yläpää oli kerran mennyt poikki ja aiheutti noita samoja ongelmia.Todennäköisesti ei kuitenkaan koske noin vähän sahattua yksilöä.

    kuusessa ollaan

    Uudemmissa huskuissa on ollut tuo kulmavaihteen löysyys ollut ongelma. Ovat huollossa avartaneet niitä liitoksen hahloja, että liitos puristuu paremmin. Ammattilaiset laittaneet myös erillisen piikkipäisen lukkoruuvin kulmaan, tehneet sille kierteen.

    Jätkä

    Joskus on meillä runkoputken yläpää taikka sitten kulmavaihteen kiinnitys löyhtynyt niin, että se on alkanut nuljaamaan. Samoin tankin kiristys runkoputkeen on ollut löyhä.

    Syyksi olen kyllä aina ”Löytänyt” huollon tekijän huolimattomuuden. Me olemme takavuosina rasvanneet akselin vaseliinilla yläpään kautta. Kun sahaa puretaan, niin siinä pitäisi ruuvien kireyden kanssa olla tarkkana. Eräässä metsurikoulutuksessa laittoivat kaikki nuo ruuvit Loctitellä kiinni – ja kastelivat pysyvään kiinnitykseen tarkoitetulla liimalla koko kierreosan. Ruuvit olivat lähes mahdottomat avata sen jälkeen.

    Minun kantani on, että sahaa ei pidä mennä ilman syytä purkamaan ja kokoamaan. Se on harvoin tuon operaation jälkeen parempi kuin ennen toimenpidettä.

    kuusessa ollaan

    Totta turiset. Kokoonpanossa ruuvien kireydet on laitettu kohdalleen momenttirajoitteisilla vehkeillä. Usein sitten vedetään liian tiukkaan ruuveja kiinni, jolloin vaikka tiivisteet pullahtaa ulos tai kierteet pettää salakavalasti. Ton kulman kanssa voi käyttää myös laakerilukitetta, eli sillä liimata kulman runko runkoputkeen. Mutta jos saha on takuun alainen, huoltoliikkeen homma.

    petep

    Sahassa ei tosiaan ole enään takuuta  kun on vuosia vanha mutta todella vähän käytetty. Voidaan olla oikeilla jäljillä että jotkut ruuvit ei ole oikeassa lujuudessa. Tankin alapäässä on kaksi pulttia ja toinen niistä tippui aikoinaan ja silloin runkoputki liukui alaspäin ja akseli ei yltänyt ollenkaan kulmavaihteelle . Kulmavaihteen sivuhahloja on avarrettu jolloin  puree paremmin putkeen kun sitä kiristää.

    Eli onko niin että jos saha on kunnossa niin ei pitäisi missään olosuhteissa olla sitä  ongelmaa että akseli seilaa eestaas sen verran että ei yllä kulmavaihteeseen ? Ja mainitut tärinänvaimenninkumit näkyy tankin ja rungon välistä  ja sen enempää sinne ei näe.  Ja kun vika on päällä ja ottaa tankista kiinni ja liikuttaa koko paketti ees taas suhteessa koneeseen niin liikkuu varmasti sentin ees ja taas. ……

    Jätkä

    Otappa kädensijat irti. Löyhdytä runkoputkessa olevat 1 + 2 (toinen pudonnut?) -ruuvit. Irroita tärinänvaimentimen ruuvit tankin ja moottorin väliltä, vedä säiliötä terää kohti.

    Irroita bensaletku kaasuttimesta, siirrä säiliö runkoputkea pitkin eteenpäin. Näet runkoputken kiinnityskohdan- Onko löyhtynyt? Näet Pikarin kiinnityksen moottoriin – onko löyhtynyt? Jos paikat on kunnossa, kokoa puretut osat.

    Hanki jostain puuttuva ruuvi – Pitää olla alkuperäinen tai parempi. Menikö hahlo kiinni? Jos meni, sitä pitää avartaa.

    Sahassa ei ole yhtään tarpeetonta ruuvia!

    Akseli on oikein kootun raivausosan sisällä niin tarkasti tehtynä, että se ei ehjänä luiskahda booreistaan pois. Epäilen, että runkoputki on vain osittain paikoillaan, vika voi olla molemmissakin päissä. Ota ensin säiliö irti!

    Onko sahalla jyskytetty kolmioterällä (Teräksinen) paksuja puita?

    petep

    Jätkä on varmasti oikeilla jäljillä. Se runkoputki ei varmasti ole kunnolla paikallaan. Tuolla Facessa joku muisteli että 300 sarjassa ei ole pulttia siellä runkoputken yläpääss kun 500 sarjassa on . Tai voi olla että tuossa on pultti mutta varmuutta ei ole siitä onko enään paikallaan.  Remontti tullaan tekemään ja kuulemma ei saa seilata putki yhtään jos on kunnossa. Kuulemma joku on tehnyt jälkikäteen lisäkiinnityksen sinne putken yläpäähän ja pysyy.

     

    Jätkä on oikeassa siinäkin että sahalla on sahattu aikoinaan kolmioterällä ja sahuri en ollut minä . Silloin muuten tuli ensimmäisen kerran tämä ominaisuus ja hätäisesti sahuri kuvitteli että meni kulmavaihde. Siinä kohtaa putki lähti liikkeelle ekan kerran ja sellaista se on nyt ollut.   Tehdään tuo homma  että tankki pois edestä ja katsotaan mitä löytyy.

     

     

     

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 54)