Keskustelut Luonto Iskeekö Suomeen ilmastokrapula jo vaalien jälkeen?

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 134)
  • Iskeekö Suomeen ilmastokrapula jo vaalien jälkeen?

    Minun aikanani on kampanjoitu mm. kommunismin, maailmanrauhan, ydinaseriisunnan, nälänhädän torjunnan, liikakansoituksen estämisen, sademetsien ja Lapin metsien puolesta, ja nyt vielä maapallon ilmastonkin puolesta. Aina on näiden kampanjoiden epäilijät  leimattu mitään ymmärtämättömiksi kehityksen vastustajiksi. Vähitellen kampanjat ovat hiipuneet  ja jotain uutta on tullut tilalle. Niin käy varmasti nytkin. Ensin kuitenkin tulee ilmastokrapula, mutta mitä sen jälkeen?

  • Scientist

    Nämä ”ilmastovaalit” näyttävät hyödyttävän eniten vihreitä ja perussuomalaisia. Tosin täysin vastakkaisista syistä. Vihreät korostamalla asiaa yli kaiken ja perussuomalaiset vähättelemällä ja kritisoimalla vouhutusta.

    Itse koetin arvioida omaa hiilijalanjälkäni erään laskurin/kirjan (Fölster, Maailmanloppu peruttu – ilmastonmuutokseen voi sopeua) mukaan. Kyllä minulla ja monella muullakin suomalaisella yllättävän suuri osuus tulee lentämisestä. Taloni ei sen sijaan kuluta paljoakaan energiaa (vesisähkö, aurinkopaneeit, vähän puuta talvella). Helposti saisi jopa 40% pois jos luopuisi lentämisestä kokonaan.

    Tolopainen

    Lieneekö nuo lentämisen päästöt laskettu oikein, nimittäin nykyaikainen suihkukone kuluttaa polttoainetta n.2l/ matkustaja/100 km eli vähemmän huomattavasti kuin henkilöauto, jos sillä ajelee ykain tai kaksin.

    Scientist

    Lentämisen  CO2-päästökerroin pitää sisällään polttoaineen lisäksi myös erilaiset epäsuorat vaikutukset. Kertoimet liikkuvat eri laskureissa välillä 1-5, joten epävarmuuksia on paljon. Päästöjä tulee tietysti epäsuorasti (pilvet, vesihöyry , typen oksidit yms), lentokoneen valmistus ja lentokenttätoiminta.

    Puuki

    Lentokoneella matkustetaan usein ne pisimmät matkat.  H:ki NewYork-Hki lento esim. kuluttaa 4 henkisellä perheellä suunnilleen saman verran, että samalla kulutuksella ajaa h-autolla 15-19 tkm. Autosta peritään päästöveroa useampi satanen/vuosi. Lentämisestä muutama euro/matka tjsnp. Voi olla vaikutusta silläkin jääkö päästöt yläilmakehään vai maanpinnan tuntumaan.

    Scientist

    VTT:n Lipasto/liikenteen päästö tietokannan mukaan oikea kerroin lentoliikenteelle on jotakin tasoa 2-3 x CO2-päästöt. Ja sitten tietysti yhden henkilön  päästöjä  laskettaessa paljon vaikuttaa koneen täyttöaste.

    Fölsterin kirjassa (jo vuodelta 2009) on yksinkertainen laskukaava:

    lentotuntien määrä x 0,07 tn CO2

    harrastelija

    Petteri Taalas sanoi ainakin TV:n haastattelussa, että lentämisen päästöt ovat n- 2 % kokonaisuudesta. Pidän häntä kyllä jonniinmoisena asiantuntijana!

    harrastelija

    Saattaa se iskeä joillekin puolueille joku muukin ”krapula”, kun aletaan oikeasti selvittämään terroristien toimiin sekaantumista! Oululainen Imaami oli kovasti lähellä MOT:n mukaan isiksen avustamisessa – Oulun kaupungin sdp: varavaltuutettu.

    Entäs sitten nämä ”suvakit” jostka ovat niin kovin innokkaita tukemaan maahantulijoiden kaikenlaiseen avustamiseen?

    Tolopainen

    Miksi lennolla on aina nelihenkinen perhe jos lentää yksin kanarialle ja takaisin kerosiinia palaa n.250l/ hlö onko tuo paljon, lentoliikenne on yksi vähiten kokonaispäästöjä aiheuttava liikenteen muoto, kun katsotaan kaikki päästöt mitä aihetuu väylien rakentamisesta ja muusta infrasta. Boying 737 max koneiden päästötkin on saatu tippumaan nollille.

    Visakallo

    Minun näkemykseni on, ettei hallituksen muodostamisen jälkeen (se onnistuu ehkä loppukesällä tai vieläkin myöhemmin)  puhuta ilmastosta enää mitään. Silloin puhutaan vain rahasta, tai paremminkin siitä, ettei sitä enää olekaan, eli Suomelle käy kuin Espoolle.

    Taiki

    Minun ennustukseni on, ettei Rinne ole mukana noissa hallitusneuvotteluissa (siirretty sivuun terveydellisiin syihin vedoten) ja SAK on valinnut demareille uuden johtajan.

     

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 134)