Keskustelut Metsänhoito Jatkuva kasvatus käytännössä.

Esillä 10 vastausta, 10,181 - 10,190 (kaikkiaan 10,580)
  • Jatkuva kasvatus käytännössä.

    Sain seurata vierestä erästä jatkuvan kasvatuksen ” koealaa”

    Eräs sijoittajayhtiö reilu 10 v sitten arveli säästävänsä uudistuskuluissa ja hakkuutti aika suuren kuvion tähän malliin.

    En ollut ainoa, joka tätä kävi ihmettelemässä, huonolaatuisia kuusen kärähköitä ja koivuja ehken 600 runkoa / ha.lla.

    Oli ihan mielenkiintoista seurata metsän kehitystä, tai oikeammin kehittämättömyyttä.

    En tiedä sanoa, kuka tämän pöljyyden lopulta huomasi ja tänä talvena oli tämä metsä käyty pistämässä aukoksi.

    Siinä meni toistakymmentä vuotta lähes hukkaan, tuskin kasvua oli tuolla kuviolla kiintoakaan ha.lla.

    Lieneekö ryhmäläisillä omakohtaista kokemusta tai näkemystä tästä kasvatus mallista ?

  • Visakallo Visakallo

    Saat Perko saa itse hinnoitella nuo kulut, niin ei tule niistä erimielisyyttä. Sen jälkeen teet vain korkolaskelman. Sovitaanko Perko,  että ollaan ostettu metsämme samana vuonna samalla hehtaarihinnalla, niin ei tule siitäkään erimielisyyttä. Pallo on nyt sinulla Perko!

    Visakallo Visakallo

    Jos Perko ihmettelet, miksi minulla ei nyt ole tarkkaa tietoa kuluista, se johtuu siitä, että olin vuoteen 2006 asti pinta-alaverossa, eikä kuluja silloin kirjattu verotusta varten.

    Joku osaa varmaan kertoa, mitä avojuuriset kuusentaimet ja niiden istutus  maksoivat vuonna 1957?

    Taimikon varhaishoito on tehty 60-luvun alkupuolella, ja 2 raivaus 70-luvun lopulla ennen ensiharvennusta.

    Lannoitus tehtiin 90-luvun lopulla.

    Perko

    Enhän minä voi sopia toistenpuolesta ,  en  ymmärtänyt  mistä pitää sopia.  En hallitse Aino Kassisen kykyjä. Määrittele  itse   ne bensa ostokset  ja korot kai  pankissa muistavat paljonko piti lyhennellä velkaa. Olisihan tuo ihan kuvan paikka pankkisiirroista  panna tauluksi seinälle !  Onko tuo hakkuu ollut Hartolan puolella?  Harmittavan vähän ha brutto jäi maagisen  1000 € alle.   Lähi naapurini  myi kasan  puita ja  mitta osoitti silloin mk aikaan kahta vaille  miljoonaa  niin  ostomies tasasi omasta taskustaan  tasarahaksi.

    Taiki

    <p>Turhaan jankkaatte. Perkon virtualimetsistä ei ole eikä tule minkäänlaisia laskelmia.</p>

    Visakallo Visakallo

    <b>Sopiiko Perko, että käytetään sitten tämän päivän hintoja:</b>

    Avojuuritaimet 2000 kpl + istutus  = 2000 eur

    2 raivausta                                   = 1000 eur

    1 lannoitus                                     = 500 eur

    Yhteensä                                         = 3500 eur  alv 0%

    Metsä Hartolassa.  Korko 4%

    Perko

    Taiki voi  laskea varmennukseen.   Harmilista  se  on maksettu  tuplaverot. Menot ja maanarvo    nuo rassaa hyvän  tuloksen .

    Perko

    Pitihän se laskea.  Tulos noilla  menoilla  4% korolla ja tupla verolla 203, 1 €  /ha/ vuosi,   työlle ja   riskinhallintaan puhtaana  käteen.  Se onnistui  kuitenkin!     Nyt  vaihtamaan uutta vankkuria!

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Mitä mieltä näissä laskuissa on kun emme tiedä mitä puusta maksetaan 60 vuoden päästä…

    Visakallo Visakallo

    Perko, laitatko vielä sen laskukaavan, millä sait tuon tuloksen.

    Mikä olisi ollut tulos, jos olisin käyttänyt jk:ta?

    Perko

    Lasku on  mutkikas kun on  ollut  pinta-alaveroa  silloin myynnit olisi olleet hyvinkin tuottavia,  ja nyt 18v  kertavero myynnistä louhii reilusti.   Mutta ennuste on kohtalainen  kun lähes 20 k€   kertyvät sijoitus  alkukuluja puuttuu. Noin hyvällä kasvulla  jk;sta  myyntiä puskee  8 -12 vuoden välein.  Veikkaan ~600 € /v .   Tuli vieras kylään  niin  jätän tämän.

    Tieto  on hyväksi  ettei tee tyhmiä sijoituksia jos on rahasta kiinnostunut.   Yrityksen helppo  mukautuminen  tarpeita vastaavaksi on hyvä  apu säilyä pelissä mukana.

Esillä 10 vastausta, 10,181 - 10,190 (kaikkiaan 10,580)