Keskustelut Metsänhoito Jatkuva kasvatus käytännössä.

Esillä 10 vastausta, 1,731 - 1,740 (kaikkiaan 15,381)
  • Jatkuva kasvatus käytännössä.

Sain seurata vierestä erästä jatkuvan kasvatuksen ” koealaa”

Eräs sijoittajayhtiö reilu 10 v sitten arveli säästävänsä uudistuskuluissa ja hakkuutti aika suuren kuvion tähän malliin.

En ollut ainoa, joka tätä kävi ihmettelemässä, huonolaatuisia kuusen kärähköitä ja koivuja ehken 600 runkoa / ha.lla.

Oli ihan mielenkiintoista seurata metsän kehitystä, tai oikeammin kehittämättömyyttä.

En tiedä sanoa, kuka tämän pöljyyden lopulta huomasi ja tänä talvena oli tämä metsä käyty pistämässä aukoksi.

Siinä meni toistakymmentä vuotta lähes hukkaan, tuskin kasvua oli tuolla kuviolla kiintoakaan ha.lla.

Lieneekö ryhmäläisillä omakohtaista kokemusta tai näkemystä tästä kasvatus mallista ?

• Jovain Jovain

Hyveenä metsänhoitoa on pidettävä. Niin kuin sitäkin, että sinne Visan umpikuusikkoon ei kannata lähteä jk-metsää perustamaan. Tulee raiskio, niin kuin hän myös itse kuvaa. Sama on nuoremmissa metsissä, joita metsälaki suosittelee.

Valitettavasti kysymys on metsänhoidon elementistä, jota käytetään ja jolla yleisesti perustellaan metsänhoidon paremmuutta. Valitettavasti kysymys ei ole edes jk-metsästä, vaan harhaan johtavasta kuvauksesta jk-metsän perustamisesta.

Toista on erirakenteinen metsä, jossa jk-metsän elementit ovat olemassa. Niille voidaan ennustaa jatkoa ja on myös kannattavuuden kannalta merkitystä.

On vähän samanlainen keskustelu kuin heinettymiskeskustelu. Tottahan heinettyminen ja avohakkuut on hyve ja iso plussa metsänhoidolle. On sitä ja että voidaan myös sellaisena säilyttää, on jaksettava tampata. Samaan hengen vetoon on kuitenkin myönnettävä, että myös peitteinen metsänhoito pitää heinettymisen aika tehokkaasti kurissa.

Tolopainen Tolopainen

Ei jk metsää voi niin tiheänä pitää, että sinne ei heinää tulisi. Se tuo rehevöityminen on koko ajan lisääntymässä, ei vähene. Horsma leviää joka paikkaan.

Visakallo Visakallo

Jovain: ”Niin kuin sitäkin, että sinne Visan umpikuusikkoon ei kannata lähteä jk-metsää perustamaan.”

Juuri näin, ja tarkennetaan vielä sen verran, etten ole umpikuusikon kasvattajan ruumiillistuma, vaikka jotkut ovat sellaistakin minusta leiponeet. Tällä hetkellä pääpuulajin mukaan kuusikoita on pinta-alasta 40%, männiköitä 30%, koivikoita 20% ja varsinaisia sekametsiä 10%.

Teufelin Zumi

Naapurin puolelle olet sitten tiet sijoittanut?

Tolopainen Tolopainen

Olen siirtynyt jatkuvaan kasvatukseen. Ens viikolla tulee moto tekemään aukkoa ja sen jälkeen kaivinkone mätästämään. Keväällä laitetaan taimet, ei ehdi kasvu pysähtyä.

aegolius aegolius

>Sama on nuoremmissa metsissä, joita metsälaki suosittelee.

Jovain, metsälaki ei suosittele yhtään mitään.

https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1996/19961093

aegolius aegolius

Joko Jovain lukaisit nämä metsänhoidon suositukset? Suosittelen. Sieltä voi saada ajatuksia myös jatkuvaan kasvatukseen.

https://tapio.fi/wp-content/uploads/2020/09/Metsanhoidon_suositukset_Tapio_2019.pdf

A.Jalkanen A.Jalkanen

Aegolius on sen verta uusi palstalla että jaksaa vielä yrittää; mutta olisihan se mukava kuulla, saavatko Jovain ja jees h-valta eväitä omaan metsänhoitoonsa metsänhoidon suosituksista. Niitä voi tietenkin soveltaa oman maun mukaan, esimerkiksi tehdä taimikon ja nuoren metsän hoidot kiihtyvän kasvun mukaisesti hieman entistä voimakkaampina, ja suosia sekametsärakennetta kuten kuusi-mäntysekoitusta entistä enemmän.

aegolius aegolius

>Aegolius on sen verta uusi palstalla että jaksaa vielä yrittää

Heh, näinhän se taitaa olla. Olen vasta reilut 5 vuotta palstaa seurannut melko aktiivisesti.

Harmittaa, kun näkee selkeää tiedon puutetta. Jos helposti saatavilla olevaan tietoon ei tartu, asia siirtyy välinpitämättömyyden ja tyhmyyden puolelle. Ennen sitä on toivoa.

Jos aihe (esimerkiksi metsänhoidon suositukset, lainsäädäntö) ei kiinnosta niin, että siihen yhtään perehtyisi… No, enpä nyt jatka ettei kukaan pahastu.

Edit. Olen olettanut, että palstalla viihtyvillä on aivan metsätalouden alkeet hallussa. Olen ehkä erehtynyt. Kaikilla ei ole edes halua perehtyä niihin alkeisiinkaan ja siitä huolimatta ”tiedetään” itse se paras tapa hoitaa metsää ja pahimmillaan koetetaan sinnikkäästi syöttää tätä ajatusta muillekin.

rompe

siemenpankista metsälauhaa?

Viisi vuotta avohakkuun jälkeen parhammillaan  1,5 metristä jonkajälkeen kasvu alkoi tyrehtyä

Esillä 10 vastausta, 1,731 - 1,740 (kaikkiaan 15,381)