Keskustelut Metsänhoito Jatkuva kasvatus käytännössä.

Esillä 4 vastausta, 17,411 - 17,414 (kaikkiaan 17,414)
  • Jatkuva kasvatus käytännössä.

Sain seurata vierestä erästä jatkuvan kasvatuksen ” koealaa”

Eräs sijoittajayhtiö reilu 10 v sitten arveli säästävänsä uudistuskuluissa ja hakkuutti aika suuren kuvion tähän malliin.

En ollut ainoa, joka tätä kävi ihmettelemässä, huonolaatuisia kuusen kärähköitä ja koivuja ehken 600 runkoa / ha.lla.

Oli ihan mielenkiintoista seurata metsän kehitystä, tai oikeammin kehittämättömyyttä.

En tiedä sanoa, kuka tämän pöljyyden lopulta huomasi ja tänä talvena oli tämä metsä käyty pistämässä aukoksi.

Siinä meni toistakymmentä vuotta lähes hukkaan, tuskin kasvua oli tuolla kuviolla kiintoakaan ha.lla.

Lieneekö ryhmäläisillä omakohtaista kokemusta tai näkemystä tästä kasvatus mallista ?

• Kuusiuskova

Kyllä meillä suurin osa metsistä on jo istutettu/kylvö. Osa olen nuorena itse ollut mukana istuttamassa, ja nyt on päätehakkuu jo tulossa(esim 40-vuotiaat kuusikot) Siihen et pääse sun jk-metsilläsi, joita ei taida olla olemassakaan. Minun metsät on normaaleja hoidettuja metsiä, mieluummiin pitäis esitellä herran 23 mottia vuodessa kasvavia jk-ihmeitä…mun metsät kuin kasvaa vaan sen 12-14 mottia vuodessa.

Panu Panu

Hatunnosto kaikille, jotka ovat jaksaneet tässä ja ”Aukon tuottomenetelmät”-ketjussa vääntää Perkon kanssa yli 2000 sivua ja suurin hatunnosto Perkolle, jonka sormissa riittää virtaa tuottaa tekstiä korkeahkosta iästä huolimatta (jos nyt oikein muistan aiemmista kommenteista).

Onko selvyys jo saatu jatkuva vs jaksollinen vai mennäänkö vielä vähintaan toiset 2000+ sivua?

A.Jalkanen A.Jalkanen

On selvyys: kukin on omaan valitsemaansa vaihtoehtoon tyytyväinen.

Vaikeaa uskoa että jk-metsässä voisi olla kaksinkertainen määrä lehtivihreää, jonka kaksinkertainen kasvu siis ainakin teoriassa vaatisi.

Kuusiuskova

Ei olekaan. Mut jokainen tamppatkoot tavallaan, itse jatkan samalla linjalla kuin tähänkin mennessä.

Esillä 4 vastausta, 17,411 - 17,414 (kaikkiaan 17,414)