Keskustelut Metsänhoito Jatkuva kasvatus käytännössä.

Esillä 9 vastausta, 18,391 - 18,399 (kaikkiaan 18,399)
  • Jatkuva kasvatus käytännössä.

Sain seurata vierestä erästä jatkuvan kasvatuksen ” koealaa”

Eräs sijoittajayhtiö reilu 10 v sitten arveli säästävänsä uudistuskuluissa ja hakkuutti aika suuren kuvion tähän malliin.

En ollut ainoa, joka tätä kävi ihmettelemässä, huonolaatuisia kuusen kärähköitä ja koivuja ehken 600 runkoa / ha.lla.

Oli ihan mielenkiintoista seurata metsän kehitystä, tai oikeammin kehittämättömyyttä.

En tiedä sanoa, kuka tämän pöljyyden lopulta huomasi ja tänä talvena oli tämä metsä käyty pistämässä aukoksi.

Siinä meni toistakymmentä vuotta lähes hukkaan, tuskin kasvua oli tuolla kuviolla kiintoakaan ha.lla.

Lieneekö ryhmäläisillä omakohtaista kokemusta tai näkemystä tästä kasvatus mallista ?

• mehtäukko

”…Ettei tulisi näitä vuosikymmeniä kestäviä menetettyjä uudistamisaikoja ja tuoton menetyksiä. Voitaisiin pitkällä kierrolla tai jatketulla kierrolla, puolittaa esim jatkuvat avohakkuukierrot…”

Eikö se edelleenkään mene jakeluun esitetyt toimenpiteet?! Prof. M Kärkkäinen neuvoi, että kun ajokone tuo viimeistä kuormaa, muokkauskone ajaa vastaan. Ja näin on toimittu. Joillakin on 10-15v kuluttua eh… Avohakkuu on paras sauma korjata kuvion puutteita muokkauksineen. Ja jos joku ei tiedä, ne jalostetut…

”luonnon taimistoille ja kehittyvilla nuorille metsille ” ei kannata antaa tilaa, jos ne ovat hajanaisia hattaroita ja ränsistyneitä puustoja.

Perko

Nuo ukko-teoriat  voi sammuttaa ja  hävittää ne eivät kuulu tähän ketjuun jos  on  tuloksenteosta kyse.    Joutaa poistaa jk  sivulta.  Mitään  muita tuloja ei tule kuin  metkat , Kelan ja eläke !

mehtäukko

Kun yksi kaksonen puhaltaa aivopierujaan, toinen koettaa taas torjua. On siinä tyypeillä keskustelukulttuuri.

Kuusiuskova

Itse Perko tuputat sitä jk joka ketjuun, et olisiko peiliin katsomisen paikka.

Ja mun tulot ei koostu noista mainitsemistasi ollenkaan, vaan palkasta, puunmyynneistä, maatalouden tulot sekä osingoista ja muista sijoituksista. Ai niin, taisin mä saada 400€ metka tukea viime vuonna. Itse asiassa olen niitä jotka maksavat korkeita eläkemaksuja jotta herran eläke saadaan maksettua.

Jovain Jovain

Eihän se haitaksi ole, jos muokkauskone tulee vastaan ja eihän siellä kuviolla korjattavaa ole muutenkaan. Jk metsässä ensimmäinen korjuu, kun tilailet muokkauskonetta paikalle ja siihen 10-20 vuoteen, toinen ja kolmaskerta ja tuotto jatkuu. Askartelet siellä ensiharvennusten, käytännössä taimikonhoidon ja ennakkoraivausten parissa.

mehtäukko

Kyllähän sinäkin tosi-asioita väistelevä uuno saat sen jk:si näyttämään toisen ja kolmannenkin kerran kannattavalta, kun et taas taustoja tunnusta!

Teeppäs asiat toisinpäin tyhjästä hatelikosta jaksolliseksi!!

Kuusiuskova

Tottakai metsässä täytyy töitä tehdä että raha tulee tilille, jos vaan istuu sohvalla ja katsoo telkkaria niin ei tapahdu mitään. Tuotto hoidetussa on niin paljon parempi kuin teidän jk-harsinnoista että kannattaa vähän panostaakin.

Jovain Jovain

Ei ole aikaa kun metsäviranomainen määräsi hatelikot kaadettavaksi. Nyt nähdään puussa kasvupotentiaalia. Vanha vaiva tuntuu edelleen vaivaavan ja kaadettu puu on se tulevaisuuden puu. On siellä tienvarsilla niitä tyhjiä hatelikkoja riittävästi, siitä vaan käytte raivaamaan.

A.Jalkanen A.Jalkanen

Kiitos raadille erittäin hyvistä kommenteista vastineessa Mikon kolumniin. Linkedinissä kirja ja elokuva saavat yleisöltä kehuja. Itse kirjoitin sinne, että en ole kaikesta samaa mieltä Ekin kanssa, menemättä yksityiskohtiin. Kirjoitin sen sijaan, että kannattaa lukea kommentit Metsälehden sivuilta.

Esillä 9 vastausta, 18,391 - 18,399 (kaikkiaan 18,399)