Keskustelut Metsänhoito Jatkuva kasvatus käytännössä.

Viewing 10 replies - 5,601 through 5,610 (of 10,637 total)
  • Jatkuva kasvatus käytännössä.

    Sain seurata vierestä erästä jatkuvan kasvatuksen ” koealaa”

    Eräs sijoittajayhtiö reilu 10 v sitten arveli säästävänsä uudistuskuluissa ja hakkuutti aika suuren kuvion tähän malliin.

    En ollut ainoa, joka tätä kävi ihmettelemässä, huonolaatuisia kuusen kärähköitä ja koivuja ehken 600 runkoa / ha.lla.

    Oli ihan mielenkiintoista seurata metsän kehitystä, tai oikeammin kehittämättömyyttä.

    En tiedä sanoa, kuka tämän pöljyyden lopulta huomasi ja tänä talvena oli tämä metsä käyty pistämässä aukoksi.

    Siinä meni toistakymmentä vuotta lähes hukkaan, tuskin kasvua oli tuolla kuviolla kiintoakaan ha.lla.

    Lieneekö ryhmäläisillä omakohtaista kokemusta tai näkemystä tästä kasvatus mallista ?

  • Rane

    Onko näissä jatkuvan kasvatuksen laskelmissa otettu huomioon lisääntyneet tuulenkaadot ja niiden korjuu?

    R.Ranta

    Markkinat ja kilpailu on aegolius hyvä asia eikä huono. Ilman kilpailua elollinen olisi ajat sitten hävinnyt tältä pallolta. Kysymys on aivan  oleellinen. Markkinat, kilpailu ja menetelmien vapautuminen  ovat ehdottomasti hyvä asia myös metsänhoidon menetelmien kehittymisessä.

    aegolius

    Höpsis RR, olet jälleen aina eri sivulla kuin minä. Koeta nyt muistaa, että minä en ole avohakkuutonta jatkuvaa kasvatusta vastaan. Vastustan vain epätotuuksia, kertomatta jättämisiä, harhaanjohtamista ja käsitteiden sotkemista.

    Esimerkiksi se Ylen juttu oli valtakunnanlaajuisessa mediassa esitetty valtava mainos ja jos se luokiteltaisiin artikkeliksi, niin se olisi valheellinen. Sellaista vastustan.

    Visakallo

    Aegolius kiteytti asian erittäin hyvin. Median ja markkinoinnin pitäisi pysyä totuudessa, koska osalla ihmisistä on sisäänrakennettuna tarve uskoa jopa sellaiseen, mikä ei pidä lainkaan paikkaansa.

    Timppa

    Yksittäisiä tekijöitä voi luetella loputtomasti, eikä se välttämättä monimutkaisesta kokonaisuudesta kerro juuri mitään. Tämän valtavan aineiston käsittelemiseen niitä menetelmiä tarvitaan.

    Jos kyse on jostain ihmisen toiminnasta, niin laskenta auttaa.  Luonnon kanssa toimiessa on pakko yksinkertaistaa, koska lähtöarvot ovat epävarmat.

    Menetelmien ero on selvä ainakin minulle.  Jaksollinen tuottaa yleensä aina paremman tuloksen panostuksistan huolimatta.  Miksi lähtisi kokeilemaan muuta.  Etuna on usein vielä sekametsämahdollisuus, joka eliminoi riskejä ja parantaa metsänkasvua.  Tyhmäähän olisi muuta yrittää.  Tietysti on poikkeuksia, mutta harvoin metsätaloluden vuoksi.

    Perko

    Aukon ongelmista irti kampaillessa oli kylvetty ja ruopattu, istutettu  eikä  vielä sittenkään Timpan  metsään puita tullut. Aikaa kului ja rahaa   hautautui.   Samassa ajassa   jk kasvujaksosta  12 -15 v myy jälleen sahapuuta.  En tällä  mitenkään halua väheksyä  Timpan metsän hyvää kasvua,  jk vain myyn useammin tukkia.  Jo silloin kun aukossa  tamppaus alkaa.

    R.Ranta

    Media nyt on media ja sieltä tulee kaikenlaista. Ei toimittajat ole metsäalan ylimmäisiä asiantuntijoita, jotka osaavat toimia ylituomareina tällaisissa kiistoissa. Ellei itse kykene mitään arvioimaan, kannataa vakavasti harkita metsistä luopumista. Toisten metsistä on joutavaa kantaa niin suurta huolta. Jos omistaisin perintömesää keskimääräiset kolmekymmentä hehtaaria, niin avohakkuun kynnys olisi aika korkea.

    On aivan ymmärrettävää, että kaikki eivät halua sijoittaa metsänuudistamiseen paria tonnia hehtaarille, kun tiedossa on vain kuluja seuraavat 25 – 35 vuotta. Siitäkin huolimatta, että sen jälkeen tuotto olisi huomattava. Jollakin muulla alalla sellainen ei tulisi kuuloonkaan. Keskimäärin metsänomistaja on sen ikäinen, että siirtyy manan majoille ennen ainoatakaan tuottoeuroa.

    Luontaisesti uudistettaessa tulee oikein hyviä erirakenteisia, eri-ikäisiä ja monipuulajisia jatkuvan kasvatuksen metsiä. Koivuakin on riittävästi takuuvarmasti.

    Enkä minä väitä tietäväni viisastenkiveä.

    aegolius

    >Media nyt on media ja sieltä tulee kaikenlaista.

    Kunpa tulisikin, mutta kun ei tule. Tulee vain yhdenlaista jatkuvalla syötöllä ja säännöllisin väliajoin – ja minä vieläpä maksan osuuteni toimittajien palkasta.

    >ennen ainoatakaan tuottoeuroa.

    Kovin on taas rajoittunut kassavirta-analyysi. Eikö tästä jo päästäisi vähitellen eteenpäin todelliseen tuottoon?

    A.Jalkanen

    Aivan: kasvaapi metsä aivan heti tuottoa uudistamisesta lähtien!

    aegolius

    >On aivan ymmärrettävää, että kaikki eivät halua sijoittaa metsänuudistamiseen paria tonnia hehtaarille

    Onko RR Sinulla mennyt useastikin ”pari tonnia” hehtaarille uudistamiskuluihin? Ymmärrän, että jos uudistamiskulu ärsyttää, sitä kannattaa suurennella ainakin 50 %, jotta jonkun muunkin voi saada nyökyttelemään.

    Tässä aivan yläkanttiin ruuvatut hinnat: mätästys (450 €), taimet (400 €), istutustyöt (550 €), yhteensä 1400 € eikä mielestäni ”paria tonnia”. Itse olen/olisin selvinnyt kaikissa kolmessa edullisemmin.

Viewing 10 replies - 5,601 through 5,610 (of 10,637 total)