Keskustelut Metsänomistus Kannattako sijoittaa?

• Tämä aihe sisältää 1,850 vastausta, 97 ääntä, ja päivitettiin viimeksi sitten Polke toimesta.
Esillä 10 vastausta, 1,841 - 1,850 (kaikkiaan 1,850)
  • Kannattako sijoittaa?

Merkitty: 

Arvoisat metsänomistajat

Mitä mieltä olette metsäyhtiöiden osakeista, ovat tippuneet vuoden aikana 25-35 prosenttia, joko ollaan pohjalla?

Onko parempia ehdotuksia metsärahojen sijoittamiselle.

• narisija

Kyllä mökki monelle kaupungissa kerrostalossa asuvalle, joiden juuret on maalla, on tärkeä kiintopiste ja rentoutumispaikka kalastuksineen ja hirvijahteineen, marjastuksesta puhumattakaan. Maalla asuvalle se voi olla enempi riesa kuin rikastus, toki myös kaupunkilaiselle, jos viikonloppureissulla korkki pannaan kiinni vasta sunnuntai-iltana.

A.Jalkanen A.Jalkanen

Hyvää pohdintaa metsään sijoittamisesta. Kohoavat riskit eivät näy metsätilojen hinnoissa eikä heikentyneet markkinanäkymät.

https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/metsa/8a43722d-8ca9-452a-a525-2e00ee4d06b0

Panu Panu

Metsä Board B tänään salkkuni kovin nousija +8,16%, vielä 7% tappiolla. Valoa ehkä näkyy tunnelin päässä. Osinkoja on tietysti tullut ja sikäli tappio on suhteellinen käsite.

oksapuu

Ostohan se tuloksen ratkaisee, osta kun veri virtaa kadulla jne…

Muinaisen mustan maanantain ostot on jo ajat sitten kuitattu osingoilla. Nyt sitten mm. pukkaa aikamoisen nipun vaneria kaupan päälle…

Apli

Itse ostellut viimeaikoina Pfizer, joka teki melko mukavan tuloksen taas, ja makselee mukavia osinkoja, samoin Kraft Heinz, mielestäni tekee mailman parasta ketsuppia(: Eikä tuonkaan osinkotuotto ole huono, ja puolen vuoden tulos näytti ihan Ok.

Polke

A. Jalkanen: Hyvää pohdintaa metsään sijoittamisesta. Kohoavat riskit eivät näy metsätilojen hinnoissa eikä heikentyneet markkinanäkymät.

Omasta mielestäni metsäsijoittamisen riskit ovat myös kasvaneet reilusti viimeisen 15 vuoden aikana. Myrskytuhot, tautiriskit, suojelupaine, muiden metsiä ominaan pitävät mökkiläiset ja paikallisasukkaat jne. Itse olen reagoinut näihin liittämällä ennen 100% omistamani metsätilani isoon yhteismetsään ja sijoitan kaiken niistä saamani tuoton muihin omaisuuslajeihin kuin metsään. Vielä on sijoitusalkusta noin 50% kiinni metsässä, mutta vuosi vuodelta se laimenee.

Itse puun kysynnästä en ole niinkään huolissani pitkällä aikavälillä, moni megatrendi tukee puun kysyntää ja siten hintaa. Mutta kuitenkin kannustan kaikkia muitakin hajauttamaan riskejä 🙂

Apli

Metsä Board Q2’26: Orastavia merkkejä paremmasta

Hienoa että pääsi nippa nappa plussalle, mutta täytyy kyllä hämmästyä että kysyttäessä Kiinalaisen kartongin tulosta eurooppaan, korostetaan että laatu on siellä huonompaa, edelleen suomessa eletään siinä sumussa että näin on.. Todellisuus on aivan muuta, jos ei usko voi kysyä asiaa vaikka Valmetin tai Voith johtajilta jotka sinne ovat myyneet kartonkikoneita..

Kuusiuskova

Minä sijoitan kyllä edelleen metsään kanssa, se on tuote jota ymmärrän hyvin ja on tähän mennessä tuottanut hyvin ja varmasti.

Tolopainen Tolopainen

MB noussut kuukaudessa 25%, ei huono. Kurssi ennakoi suhdannekäännettä.

Polke

Kuusiuskova: Minä sijoitan kyllä edelleen metsään kanssa, se on tuote jota ymmärrän hyvin ja on tähän mennessä tuottanut hyvin ja varmasti.

Sama periaate itselläni eli sijoitan vain sellaiseen, mitä ymmärrän.

En aio metsäsijoituksia täysin hylätä, mutta vähentää painoa ajan myötä.

Tavoitesalkkuni noin 10 vuoden päästä:

Yhteismetsäosuudet 30%

Pörssiosakkeet (pääosin ulkomaisia EFT:ien kautta) 50%

Korkorahastot: 10%

Raaka-aineet (pääosin ETF:ien kautta): 10%

Tuossa olisi mielestäni salkku, joka kestää säätä kuin säätä.

Esillä 10 vastausta, 1,841 - 1,850 (kaikkiaan 1,850)