› Keskustelut › Metsänomistus › Kannattako sijoittaa?

Esillä 10 vastausta, 1,891 - 1,900 (kaikkiaan 1,965)
  • Kannattako sijoittaa?

Merkitty: 

Arvoisat metsänomistajat

Mitä mieltä olette metsäyhtiöiden osakeista, ovat tippuneet vuoden aikana 25-35 prosenttia, joko ollaan pohjalla?

Onko parempia ehdotuksia metsärahojen sijoittamiselle.

• Visakallo Visakallo

Olisi muuten minulta kolmena koronavuotena jäänyt ne 500 litraa raivausahan bensaakin polttamatta, jos ei olisi kunnon metsäteitä ollut!

Metsuri motokuski

Tolopalle sen verran että mitä minä ymmärrän sijoituksena niin sen pitäisi tehdä tuottoa ja sijoituksen muuttaminen pitäisi olla kohtuu helppoa. No onhan metsätilan myyntikin helppoa ja tie edesauttaa tilan ja puun myyntiä. Mutta kun mietitään uuden tien investointi ja kunnossapitokuluja niin onko sijoitettu raha tuloutettavissa ja maksetaanko sille osinkoa jne. Uuden tien teon perusteet tietenkin lähtevät puunmyynnin paremmasta toteamasta, ehkä paremmasta kantohinnasta ja oletettavasti metsätilan paremmasta myyntihinnasta. Mutta eikö tässä ole aika monta olettamusta jotka eivät välttämättä toteudu. Itseasiassa uuden metsätien teko voisi olla silloin perusteltua jos tila laitetaan myyntiin ja tilasta myydään paljon puuta hyvään hintaan jota muuten ei saataisi.

Vielä sen verran että jos visan eh:t menevät hyvin kaupaksi vain hyvän tien vuoksi niin periaatteessahan se laskee kantohintaa ja siten heikentää sijoituksen arvoa.

Tämä vain ajatuksia kun puhuttiin onko tie varsinaisesti sijoitus. Mutta ymmärrän tien teon sellaisenaan ja sen välttämättömyyden Mutta en ehkä sanoisi sitä varsinaiseksi sijoitukseksi.

pihkatappi pihkatappi

Metsätien teon summan pitäisi lisätä metsävähennyspohjaa. Sehän on nimenomaan pysyvä muutos ja perustavaalaatua oleva sijoitus kyseiseen metsätilaan. Miten tuo tuottaa korkoa, on aivan liian monimutkainen asia. Kuitenkin on varmasti paljon tilanteita, ettei metsätien teko kannata millään järjellisellä korolla.

Tolopainen

Sehän riippuu siitä paljonko tielle saa sorakuormia puukauppojen yhteydessä. Kai niitä Hartolassakin tulee.

Jaa ei Mopokuskilta mitään tilastoja tullutkaan prosenttilukujen tueksi.

Visakallo Visakallo

Metsuri motokuski: ”Mutta eikö tässä ole aika monta olettamusta jotka eivät välttämättä toteudu.” 

Miten tuo asia mahtaa olla muiden sijoitusten suhteen? Ainahan sitä sijoittaessa jotain tuottoa oletetaan tulevan, mutta toteutuvatko ne sellaisinaan ja kovin varmasti?

Makarov

Tiet on ehdottomasti metsätilalle parhaita sijoituksia ja niistä voi puhua ehdottomasti sanalla sijoitus. Itse olen tien hinnan tienannut takaisin parhaimillaan heti kun sen olen tehnyt parempana kantohintana useamman tuhannenkiinnon kesäleimikkona. Tie tehostaa myös huomattavasti metsähoitoa sekä tuulenkaadot on myös nätti käydä tarvittaessa keräämässä kun on tiet mistä kulkea. Kun pinta-alat kasvaa teillä on valtava merkitys tehokkaaseen metsänhoitoon ja puuta on varsin helppoa myydä hyvien teiden ansiosta.

Erikoinen tuo Mm:n ajatus että tie laskisi kantohintaa jos se parantaa puunmyynti mahdollisuutta. Jos rehellisiä ollaan niin ajatus ei oikein aukea minulle.

Kuusiuskova

Tiet on yleensä aina ollut erinomainen sijoitus, paitsi jos naapuri haluaa käyttää muttei suostu maksamaan sen käytöstä mitään.

narisija

Eihän sijoitus metsätiehen välttämättä hyvä sijoitus ole. Nykymaailmassa kuitenkin monissa tapauksissa välttämätön jos aikoo sen vaikuspiirissä olevalle metsälle mitään tuottoa saada.

Kuusiuskova

No meillä ainakin tie on aina maksanut itsensä nopeasti takaisin.

Metsuri motokuski

Noin minäkin ajattelen kuin narisija.

Esillä 10 vastausta, 1,891 - 1,900 (kaikkiaan 1,965)