Keskustelut Tekniikka Kovaa se oli, koitti mitä koitti….

Esillä 10 vastausta, 31 - 40 (kaikkiaan 119)
  • Kovaa se oli, koitti mitä koitti….

    Merkitty: 

    Nyt on tullut pääsisäisen ratoksi jo kaksi Mikko Niskasen ohjaamaa elokuvaa, jotka on tehty Päätalon romaanien mukaan.

    Vielä 30 – luvulla on ollut elämisen ehdot hirvittävän kovat , varsinkin jossain Koillismaalla. Silloin kun tukkijätkien elämä jossain tukkikämpillä oli melkoisen surkeaa, niin ansiot eivät riittäneet edes ruokaan ja monenkin olisi pitänyt elättää jopa monilapsinen perhekin.

    Siltä osin on kehitys sentään kehittynyt hieman parempaan suuntaan.

  • harrastelija harrastelija

    mehtäukko: ” …metsätraktorin taksalla, ”hyöty” palaa savuna ilmaan.”

    Näinhän se nykypäivänä on, kun taksat on puristettu minimiin. Noilla tr-taksoilla ei vain käsipelillä pääse oikein palkoille.

    Pudasjärvellä käydessä metsämiehet muistelivat ensimmäisiä tr-savotoita. Hevostaksoilla ensimmäiset tilit oli noussut suuriksi, koska tr-vinssaajat olivat rehkineet yötäpäivää ahneuksissaan! Tilittäjä olikin huomannut tämän ja seuraavan tilin taksat olikin sitten tippuneet!

    Tolopainen

    Tavallisen  traktorin leveys on n. 2.1m. Menee helposti 3.5m ajourasta. Kun itse tekee hakkuun uraväliksi riittää 30m. Hehtaarille riittää kolme ajouraa ja urat palstan molempiin päihin. Hakkuun yhteydessä ei tietenkään tarvitse mitään raivauksia tehdä,  hyvin hoidetussa nuoressa metsässä ne on tehty jo kymmenen vuotta ennen ensiharvennusta.

    Puuki

    Vielä 70-luvulla ennen motojen valtakauden tuloa taisi metsurit hankkia hyvin hakkuilla.

    Ex- metsuri kertoi, että parasta tiliä hän teki, kun oli kaatelemassa prosessorille puita.

    5 m ajourat ensiharvennuksilla on aivan liian leveitä, mutta parempi tietysti sekin, kun jättää harvennukset kokonaan tekemättä.

    Jätkä

    Tavallinen traktori on tänä päivänä lähelle 2,5 metriä leveä. Minulla on ihan tavallinen traktori yksillä pyörillä. Siihen voin kytkeä lumilingon, jonka leveys on 2,6 m.

    Kun traktorissa on ketjut, ne ovat niin lähelle saman levyiset, että ei kannata ajaa rengasta aurausviittaa hipaisten.

    On toki selvää, että 2,5 metrinen traktori mahtuu 3,5 -metrisestä raosta, mutta juuristovaurioiden välttämiseksi renkaan ja pystypuun väliin pitäisi jäädä 75 senttiä tyhjää.

    Ajouran pitää olla hyvin suoralinjainen ja fiksu tekee ajouran sellaiseksi, että sitä ei tarvitse levittää enää seuraavassa harvennuksessa.

    Vain ääliö tekee enskaan ajourat kolmenkymmenen kolmen metrin välein, kun seuraavassa hakkuussa ne on tehtävä kahdenkymmenen metrin välein.

    Myös ajouraverkko, joka menee palstan päästä päähän (Palsta vaikkapa 500 metriä) – on hullun homma. Jokainen ajolenkki on ajettava päästä päähän ja poljettava ajouria oikein urakalla. Ammattilaiset ovat jo kauan tehneet ajouraverkoston niin, että samaa keruu-uraa ajetaan vain kerran tai kaksi.

    Tolopainen

    Tämän päivän traktori voi olla 2.5m mutta se trkatori, jota käytän metsäajossa on 2.1m leveä on se monesti mitattu ja kärry kulkee samaa uraa. Toisen harvennuksen urilla ei ole mitään vaikutusta ensiharvennukseen.  Se voidaan tehdä vaikka ilman ajouria kevyellä kalustolla. Ensiharvennus kun tehdään itse, siinä poistettavien runkojen määrä minimoidaan. Motolla tehden poistuma maksimoidaan.

    Kumikettu

    Eli teetkö Tolopainen myöhemmätkin harventeet ite? Miulla olisi 6 ha närettä löysätä haaraisista ja poikaoksaisista vapaaksi mutta muuten tekisi mieli jättää tiuhaan kun on pahimmillaan vanhaa myrskytuho- ja kirjapainoaluetta. Joten rätnäilen ja hunttailen samalla toistakin harvennuskierrosta siltä varalta ettei kierrä huokua ulos ennen ajankohtaa.

    Juniperus

    1955 alkoivat moottorisahamyyjät kaupitella mm.erään suuren metsäyhtiön metsäkämpillä sahojaan. Oli mm. ”Raitti”- saha, jossa terä liikkui edestakaisin .Moottorisahan sai haltuunsa 50 markan käsirahalla. Monta sahaa jäi kämpille,ja seuraavana päivänä moottorisahan ostanut kulkujätkä lähti sahoineen jonnekkin kaukaisemmalle kämpälle. Vähän myöhemmin moottorisahan myyjät alkoivat kysellä ko. miesten olinpaikkoja , mutta niistä ei ollut mitään tietoa.  Tuskin myyjät koskaan saivat näistä sahoista enempää kuin tuon käsirahan.

    Tolopainen

    Pienessä määrin Ylispuunpoistoa ja hyvästä maastosta jonkin verran kuusikoiden kakkosharvennuksia. Eli ajan myös puut itse tienvarteen. Ajohan on paljon kevyempää kuin hakkuu moottorisahalla.

     

    pihkatappi pihkatappi

    Tuo on kyllä totta, että motohakkuussa poistuman määrällä on liian suuri painoarvo ja nimenomaan ensiharvennuksella. Harvennusta lykätään myöhemmäksi ja hakkuussa jäljelle jätetään vain 800 runkoa hehtaarille maksimissaan. Sitä voi jokainen mielessään laskeskella, mikä ero on sillä että kiertoajalla minimoidaan poistettavan kuidun määrää ja maksimoidaan tukkimäärää. Ja kun vielä tiedetään että firman moto ottaisi mieluusti tuon kuidun silloin kun se on kaikista halvinta, eli ensiharvennukselta mahdollisimman paljon.

    Vasta tulin ennakkoraivuulta, missä oli puustoa 200 mottia hehtaarilla ja ensiharvennus oli tuleva toimenpide, eli varmaankin 13 euroa motille maksetaan 100 motin poistumalle. Jos enska tehtäisiin oikeaan aikaan (jopa 10 vuotta aiemmin) ja jätettäisiin se 1000 – 1200 runkoa pystyyn tasaisesti, enskassa lähtisi noin 40 mottia hehtaarilta ja seuraavassa harvennuksessa on tukkiprosentti noin 50%, jolloin mottihinta huomattavasti korkeampi suuremmalle osalle puuston kasvua ja halvimman kuitupuun myynnin osuus minimoitu.

    mehtäukko

    Tuo on hyvin filosofoitu, pihkatappi.

Esillä 10 vastausta, 31 - 40 (kaikkiaan 119)