Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 11,931 - 11,940 (kaikkiaan 24,578)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • rööri roope

    Tolppa eivät lopeta rahankeruuta yhtiöt ja valtio rahastaa ja kansa maksaa.Käyttävät fossiilisia että pystyvät pitää kovaa hintaa säköllä.

    Ei kuollutta lehmää voi lypsää.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Ekobetonia kierrätysmateriaaleista. Hyvä Suomi!

    http://yle.fi/uutiset/3-12112495

    Puuki

    Kierrätysmateriaalien käyttö on hyvä juttu.  Siihen pitää pyrkiä, että niiden käyttöä lisätään, jos on sopivia .   Monessa kohtaa niin  tehdäänkin.  Paperin valmistuksessakin esim. mutta ei voi kierrättää kovin montaa kertaa samaan tarkoitukseen.      Maanteillekin levitetään tienparanteeksi monenlaista kierrätystavaraa; kokeillaan mikä toimisi.  Myös   jotain sidosainetta (kemikaalia ?) levitetään sorateille jolloin vesi ei tee enää kovin helposti kuoppia tiehen eikä tie enää pölise kuivalla kelillä.  Filleriksi sanotaan betonin sekaan lujuuden lisäämiseksi laitetettua ohutta ainesta rakennuspuolella.

    Polttoaineistakin pula Englannissa ainakin.   Kun väkisin ja kiireellä yritetään siirtyä ns.päästöttömiin e-lähteisiin, syntyy monenlaista haittaa ja paljon lisäkuluja.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Palaan hetkeksi autoilun päästöihin. Jani Kaaron kolumnin kommenteissa lukija laskeskelee näin:

    ”Jos tutkitaan vaikkapa Ranskan nykyisen sähköntuotannon mukaisesti, niin 30kWh akkuauton päästöt ovat noin 80g/km, josta akun osuus noin 40g/km. Akun valmistus tuottaa noin 6ton CO2-päästöt pieniakkuisella autolla. Vaikka tästä skaalaisi näihin nykyisiin isompiakkuisiin esim 60kWh = 12ton, niin elinaikaiset päästöt kaikkineen ovat noin 18 tonnia sisältäen kaikki auton valmistuksesta ja sähköntuotannosta aiheutuneet päästöt. Samalla keskimääräinen polttomoottoriauto tuottaa noin 32 ton päästöt 150tkm matkalla. Tämä tukee sitä näkemystä, mikä myös monissa muissa tutkimuksissa on todettu, että sähköauto kuittaa valmistuksen suuremmat päästöt jossain siellä 30-90tkm välillä.”

    http://yle.fi/uutiset/3-12107776

    Biokaasuauto muuttuu noihin edellisiin verrattuna päästöttömäksi heti, eli on ympäristöystävällisin vaihtoehto. Tosin biokaasun kohdalla voisi toimia sekoitevelvoitekin aivan riittävän hyvin, kuten muidenkin biopolttoaineiden kohdalla.

    Jätkä

    Kaasuauto Suomessa on tosi-ympäristöä säästävä, kun tankkauspisteitä ei ole, niin kaasuautoilija joutuu kävelemään, kun periaatteet eivät salli liikkumista fossiilisilla voimilla.

    Patteriauto ladataan tietenkin tuulimyllyjen tuottamalla sähköllä, joten siihen olisi syytä asentaa polkimet, joilla pääsee eteenpäin tyynellä ilmalla.

    MaalaisSeppo

    Olen jo aiemmin tullut siihen käsitykseen, ettei valtion tavoitteeseen 80 % tieliikenteen päästöjen alenemiseen voi päästä sähköautoilla, johtuen mm akkujen valmistuksen päästöistä.

    Jos valmistuksen päästöjä ei lasketa auton käyttömaan kontolle, niin sitten ehkä. Biopolttoaineet ovat ainoa mahdollisuus alentaa liikenteen päästöjä alle 80%, mutta niiden nykyinen tuotanto ei riitä.

     

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Energian hinnan koko ajan noustessa saattaa biopolttoaineiden tuotanto puubiomassastakin tulla kannattavaksi. Se tarkoittaisi metsänomistajalle hyvää kun puulle olisi yksi ottaja lisää.

    Puuki

    Sahanpurusta on tehty jo jonkin aikaa biopolttoaineita Kajaanissa.  Luultavasti se lisääntyy ja puun kaarnastakin kohta tekevät vast. tuotteita.

    Visakallo Visakallo

    EU kaavailee pelkästään Suomen julkisten rakennusten energiremontteihin liki 40 miljardin euron kuluja:

    https://www.kauppalehti.fi/uutiset/eun-komission-esitys-toisi-suomelle-jattimaiset-lisamenot/e9780b5c-4d80-4c72-8baa-788429300d32

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Hesarissa haastateltiin englantilaisia, miten he selviävät energian hinnan noususta; no laitetaan sänkyyn lisää kuumavesipulloja. Ehkä siellä ja Etelä-Euroopassa olisi kiireellisempiä kohteita energiaremontteihin.

    Sitra: Suomesta voi tulla hiili­neutraali ilman lisäydinvoimaa, mutta muutokset nostavat pörssi­sähkön hintaa ja voimistavat sähkön hintavaihteluja. Vaikka puhtaan sähkön kysyntä kasvaa, uutta ydinvoimaa ei välttämättä ole taloudellisesti järkevää rakentaa, arvioi Sitran tilaama selvitys.

    Juttuun on tullut hyviä kommentteja.

    http://www.hs.fi/talous/art-2000008291849.html

Esillä 10 vastausta, 11,931 - 11,940 (kaikkiaan 24,578)