Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 1,571 - 1,580 (kaikkiaan 24,697)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Jätkä

    EDIT

    Gla Gla

    Minä en tiedä, mistä professori on puhunut. Minä vain tiedän, että euro 6-luokituksen kalustoa on käytössä ihan tavallisissa henkilöautoissa.

    Voi olla, että arvio matkailuauton kulutuksesta meni yläkanttiin, vaikka arvelen sinun suhteesi nopeusrajoituksiin kaventavan eron aika pieneksi. Yhden testin mukaan kulutukset liikkuu noissa 10-15 litrassa ja maantienopeuksissa nopeuden nosto saa kulutuskäyrän osoittamaan lähes kohtisuoraan taivaalle.

    En leiki pyhimystä, vaan pyydän palautetta asiattomasta kommentistani. Yhtä Reimalle osoitettua kommenttiani on editoitu, muista ei ole havaintoa.

     

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Jos sähköautojen verotusta kevennetään, niistä voi tulla hinnaltaan kilpailukykyinen vaihtoehto polttomoottoreille ihan lähivuosina. Varsinkin diesel pitäisi kuulemma varata raskaalle liikenteelle. Olisiko veromuutoksia odotellessa hybridi järkevä valinta seuraavaksi autoksi? Lähialueen asiointimatkat sujuisivat sähköllä ja pitemmät reissut biokaasulla tai bensalla. Kahden moottorin ratkaisuissa saa monesti bonuksena nelivedon päälle hankalampiin paikkoihin.

    Jätkä

    Uusien päästövaatimusten mukainen diesel-henkilöauto peittoaa kokonaispäästöissä muut vaihtoehdot mennen / tullen ja palatessa. Valmistus edullista ja vähäpäästöistä. Kestävyys erinomainen verrattuna mopo-bensiiniautoihin. Ei kalliita akkurakennelmia, joiden valmistus saastuttaa enemmän kuin auton valmistus muuten. Päästöt pienemmät kuin muilla energialähteillä käytettäessä Kivihiili- Turve- Öljy- Maakaasu- Hake – Tuuli- tai Vesivoimalla tuotettua sähköä.

    Myös tuuli – ja vesivoimalat saastuttavat ja pilaavat elinympäristöä monin tavoin.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Jätkä kirjoittaa asiaa. Mutta kun politiikassa päivän tunnussana on ”pois fossiilisista”, niin kyetäänkö liikennepolitiikassa huomioimaan muita näkökohtia?

    Gla Gla

    Biokomponenttien osuuden kasvattaminen fossiilisissa polttoaineissa on yksi nopea ratkaisu, jolla tuloksia voidaan saada aikaan. Esim. Nesteen MY-dieselin luvataan tuottavan vain kymmenesosan normidieselin päästöistä. Jos tuon hinta saataisiin kilpailukykyiseksi, olisi se jo ratkaisu moneen asiaan. Valitettavasti nyt dieselin hinnan noustessa tuonkin tavaran hinta on noussut. Tiedä sitten, mistä johtuu vai tekeekö Neste nyt tuotteellaan ylimääräistä katetta. Toinen kysymys on se, millaisiin tuotantomääriin raaka-aineet riittää. Jäterasvoista yms. tuo kai pääosin tehdään.

    En oikein pidä ajatuksesta, että valintoja tehdään veromuutoksia odotellessa.  Hallitus vaihtuu neljän vuoden välein, joten verotuskin muuttuu vähintään samassa tahdissa. Auton ongelmaton elinkaari on n. 15 vuotta, joten tuossa on tarkasteltava aikajänne, kun uuden auton tilauspapereihin nimensä laittaa. Vaikka kolmen vuoden välein autoansa vaihtaisikin, käytettynä auton elämä toisen omistajan käytössä silti jatkuu paalaukseen saakka.

    Nelivetoa en bonuksena pidä, kun puhutaan päästöjen vähentämisestä.

    Uudella Corollan 2019 hybridillä saa vetää sekä jarrutonta, että jarrullista  kärryä 750 kg. Edistystä on siis vanhaan 350 kiloon verrattuna. Perusmallin 1,2 litran bensakoneella luvut on 750/1300 kg.

    jees h-valta

    Vai kirjoittaa jätkä asiaa, eipä ole vielä vastaan tullut kuin lähinnä sattumina sopassa. Kun puhutaan ilmaston muutoksen torjunnasta on varmasti ykkösasia mitä suoraan ilmaan tyrkätään. Ja kaikki polttotapahtumat sitä tyrkkää oli sitten millainen tiitseli tahansa. Joten ilman muuta sähköauto on se ykköstärkein ja nopeudeltaan parasvaikutteinen näihin liikenteen päästöihin vaikuttava. Muut ympäristöongelmat ovat sen rinnalla aika pieniä ja vähäpätöisiä. Ihmiskunnan nopeasta pelastuksestahan pitäisi olla kyse. Ja kun happi loppuu niin alkaa taaperrus kummasti kärsiä. ja kaikki joka pitää lämpöä maan pinnassa on juuri se saastematto ilmakehässä. Sitähän tässä ei saisi enää lisää kasvattaa. Ja kyllähän puhdasta ilmaa on terveys edellä huolittava. Ihmettelen kovasti täällä esiintyvää sähköautoilun vastaisuutta. Mikä moista aiheuttaa? Vainko kankeus muutoksille ja pelko että joutuu asennettaan muuttamaan?

    arto arto

    Jännää puhua diiselistä puhtaana autoiluna. Tuossa listaa jotka luopuvat kyseisen kiesin valmistuksesta.Lista on tällainen: Alfa Romeo, Fiat, Jeep, Lexus, Maserati, Mitsubishi, Nissan, Polestar, Porsche, Smart, Suzuki, Toyota ja Volvo….. Loput jotka jatkaa huijaavat takuulla.

    Jätkä

    EDIT

    Suomalaisen St1:n perustaja ja omista moni-miljardööri  Anttonen pitää sähköautjoa täydellisenä Floppina. Niin pidän minäkin.

    Ensinnäkin sähköautojen akkujen valmistusmetallien kaivaminen maaperästä on suoranainen ympäristörikos. Koko prosessi saastuttaa ympäristöä ja kaikkine auton valmistusvaiheineen jättää jo siinä vaiheessa isomman hiilijalanjäljen kuin perinteisten polttomoottoriautojen valmistus. Suomessa pitää viheltää koko moinen maailmanlopun meininki poikki ja viedä sen hankemiehet saunan taakse.

    Lisäksi esim Suomeen rakennettava kattavan sähköautojen latausverkoston rakentaminen ja ylläpitäminen maksaa hunajaa. = Hullun hommaa!

    Hetkeäkään en epäile, etteikö lataussähkölle muodostu niin huimaava hinta, että siinä Jeessikin kalpenee.

    Polttomoottoreihin on jo nyt kehitelty varsin ympäristöystävällisiä polttuaineita, eikä ole epäilystäkään, etteikö kehitys vielä kehittyisi silläkin puolella.

    Sähköautoilu ei ilmastoa pelasta, päinvastoin!

    Uudet Dieselit pelastavat maailman ilmaston puhtaudellaan ja pienen pienellä kulutuksellaan. Uuden dieselin pakoputkesta tulee puhtaampaa ilmaa, kuin mitä Harjavallassa on hengitetty vuosikymmeniin.

    Ympäristöongelmista nousee pinnalle mikromuovit, jotka eivät olekkaan muovipusseista peräisin, vaan autojen renkaista, joista irronnut kumimuovi menee hulevesien mukana vesistöihin ja tappaa vesieläimet ja vesilinnut puhumattakaan pieneliöistä, joista Harjavallassa ei huolta kanneta.

    harrastelija harrastelija

    Dieseliä pidetään valtion lypsylehmänä. Tietoisesti veotuksen avulla diesl on tehty kalliimmaksi kuin mitä se oikeasti muihin ratkaisuihin on. Arton luettelemilla merkeillä löytyy jatkossa dieseleitä, kun he huomaavat esim. pelkästään liikehybridien todellisen edun. Esim. Toyotalla ainoastaan Prius on ladattava.

    Jätkä tuolla ylempänä on asian oivaltanut!

Esillä 10 vastausta, 1,571 - 1,580 (kaikkiaan 24,697)