Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 1,731 - 1,740 (kaikkiaan 32,255)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • MJO

    Ja kun hinta tosiaan isojen sarjojen myötä halpenee niin kukapa hullu enää kalliita pössyttäjiä kaipaisi?

    Ei kukaan, mutta ensin tuo KUN pitää realisoitua. Et sinäkään jesse ostanut KUN ei vielä ollut halpunut.

    wanhajätkä

    Heeeh heh,,,,jaa että seittemän vuotta? se on jo todella uskon asia…voi onnistua IHanteellisissa olosuhteissa.

     

    Puuki

    Jos päästään järkevään kertakäyttökulttuuriin se säästää montaa ja monessa.

    Siinäpä se on lausuttuna luonnonsuojelun kannattaja-autoilijan motto, joka sopisi pistää vaikka raameihin pirtin seinälle 🙂    Kertakäyttökulttuuri – pyrkikäämme siihen , niin luonto pelastuu !

    jees h-valta

    Eihän kertakäyttöisyydessä ole mitään vikaa kunhan tavara uudelleenkierrätetään sataprosenttisesti. Ja uskon sähköautossa helposti näin käyvän. Glan edellisen sivun kysymykseen että mitä pidän hyvänä sähköautona vastaan että esim. Kiian Kona ja Jaquarin E-Pace varmasti hyviä mutta myöskin Nissanin Leafilla matkankestoa on ja Renaultin Zoella. Tulossa on paljon lisää. Tuolla Lenkopetäjä meinasi myös että kävelee ennemmin kuin ajaa sähköautolla. Ole hyvä vaan, ei sinua siitä kukaan kiellä. Mutta jos asennevammasi uutta kohtaan tällä yrität kertoa on varmasti jalkineesikin sopimattomia kävelyyn joten ei siitäkään varmasti sinulla mitään tule.

    Puuki

    Uuden auton valmistus kuluttaa aina luonnonvaroja aika paljon .  Akkuauton valmistus paljon enemmän kuin tavallisen polttomoottoriauton.  Jo peruskoulun laskutaidoilla luulisi olevan helppo ynnäillä yhteen  mikä suuruusluokkaero on , jos autoja uusitaan jatkuvasti ”trendin” mukaan tai sitten jos käytetään pidempään kestävästi – ilman akkujen vaihtoja varsinkin.

    Gla Gla

    Se on hienoa, ettei kangistu liiaksi vaihtoehtoja etsiessää. Silti minusta tuntuu, ettet Jees ole täysin rehellinen itsellesi. Samassa yhteydessä niputat Renaultin pikkuauton ja Jaguarin katumaasturin. Yhteistä noille kyllä on hinnoittelu. Clioon verrattavissa oleva Zoe maksaa 35000 € eli tuplasti sen, mitä vastaavat tilat tarjoava pikkuauto. Jaguarin hintaa ei maahantuojalta löydy, mutta eiköhän se kaksinkertainen Renaultiin verrattuna tule olemaan.

    Nyt kuitenkin menit ostamaan äskettäin huomattavasti Zoeta isomman katumaasturin eli millään ympäristöperusteella et autoasi ole valinnut, vaikka Touaregiin verrattuna olikin huikea parannus. Jos hyväksi määrittelemäsi Zoe olisi sinusta oikeasti hyvä vaihtoehto, 3008 on täysin järjetön valinta. Pösöltäkin olisi löytynyt nykyistä taloudellisempi malli. Jos hyvitys Volkkarista olisi pysynyt samana, välirahaa olisit tarvinnut 3000 euroa. Jos hyvitys olisi puolittunut, välirahaa olisit tarvinnut 8000 euroa nykyisen 25000 sijaan. Ihan varmasti 108:lla olisit ajanut sen seitsemän vuotta ja sitten paaliin, jos kerta se on ekologista toimintaa.

    Voitko perustella tältä pohjalta valintojasi? Minun kun on kovin vaikea käsittää tarvetta paalata vm. 2011 autoja.

     

     

    jees h-valta

    Saksalainen Basf tuo Harjavaltaankin oman akkutehtaansa. Se on tosin pieni yksikkö esim. Kiinaan investoituun verrattuna mutta silti he lupaavat säilyttää vuoteen 2030 ilmastohiilineutraaliutensa. Kyllä sähköautoilu on meidän pelastuksemme omalta pieneltä osaltaan. Paljon muitakin toimia tarvitaan kuten juuri kierrätyksen tehostaminen. Mutta en koe kyllä polttomoottoriautojen kierrätyksenkään onnistuneen yhtään paremmin. Senverran paljon niiden romuja edelleen maaseudulla näkee lojumassa. Siksikin uskon että enemmän saatava jalometalli kiinnostaa kierrätyksessäkin. Mitään mahdotonta ei ole siinäkään että vaihtoakkuboksin hinta laskee vaihtokelpoiselle tasolle kunhan autokanta ja tarvemäärä kasvaa.

    jees h-valta

    Gla, tulemme valitsemaan sähköautoissakin edelleen tarpeen mukaan. Se ei muutu siitä miksikään. On SUV:eja ja farkkuja ja sedaneita vanhaan malliin. En tiedä voiko jatkuvasti verrata omaan autoni vaihtoon. Kyllä 2016-2017 vuodenvaihteen sähköautotarjonta oli vielä aika vaatimatonta tasoa. Nyt varmasti tarjonta paranee ja hinnat laskee. Sekä verotusetujen että autojen valmistajien suurenevien sarjojen myötä. Suora rahallinen tukikaan ei ole mahdotonta. Nyt automaailma muuttuu nopeasti ja hyvä niin, valinnanvara kasvaa. Minä olen valmis seuraavaan ratkaisuun avoimin mielin, samaa ei taida löytyä aivan kovin monelta muulta palstalaiselta?

    Gla Gla

    En kiistä, ettetkö katselisi maailmaa avoimin silmin, sen olen ennenkin todennut. Mutta nyt kyse on siitä, mitä pidät hyvänä kun valintojasi teet. 1-2 vuotta sitten päästöjen vähentäminen oli yhtä tärkeätä kuin nyt, mutta ostit keskikokoisen katumaasturin, et vähän kuluttavaa pikkuautoa. Sinun tarpeesi auton suhteen ei ole muuttunut tässä ajassa mihinkään.  Vaikka sähköautoja ei tuolloin yhtä paljon ollutkaan, niitä kuitenkin oli (esim. Leaf + iso joukko lataushybridejä) ja nykyistä autoasi vähemmän päästäviä polttomoottoriautoja oli runsaasti etenkin, jos hintahaarukka on Jaguarin 70000 €. Jos siis sähköautoa päästöperusteisena nyt arvostat, miksi et olisi valinnut vähäpäästöistä autoa bensamoottorisena. Tämä on se ongelma, jota en tajua ja se saa minut epäilemään, ettet ole itsellesi rehellinen. Puhumattakaan siitä, että ajat käveltävätkin matkat autollasi ja puhut päästöistä. Tai ajat kymmeniä kilometrejä autollasi ulkoilemaan, vaikka upeaa maastoa löytyy kivenheiton päässä kotioveltasi. Seikka, josta helsinkiläinen maksaa kassillisen euroja. Tai että ostat kesämökin 300 km:n päästä, vaikka kohtalaisen puhtaita, suuria tai pieniä järviä olisi 50 km:n säteellä runsaasti.

    Tolopainen Tolopainen

    Sähköauto ei ole halpa eikä realistinen vaihtoehto polttomoottoriautolle ehkä koskaan Suomen olosuhteissa. On ikävä jäädä autolla tielle kun pakkasta on yli 20 astetta, sähköauton toimintamatka kutistuu olemattomaksi kovilla pakkasilla. Eikä ole kovin taloudellista pitää parin miljoonan auton akustot latauksessa ja lämpimänä talvella, kun niillä ajetaan parina päivänä viikossa. Energiaa taitaa kokonaisuudessaan sähköautoissa talvella kulua enemmän kuin nykyisissä polttomoottoriautoissa.

Esillä 10 vastausta, 1,731 - 1,740 (kaikkiaan 32,255)