Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 1,961 - 1,970 (kaikkiaan 35,458)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Jätkä Jätkä

    Minua ei päätös sinne tai tänne hetkauta mihinkään suuntaan. En ole vuosikausiin hakenut minkäänlaista korvausta kilomerikustannuksista.

    Visakallo Visakallo

    Vielä tuosta globalisaation vaikutuksesta raskaaseen liikenteeseen.  Katsoin tänään, että minunkin päivätyöpaikassani tuotantoon tarvittavia pääraaka-aineita ja osia kuljetetaan alueelta, jonka ääripäät ovat 850 km etäisyydellä toisistaan. Valmiit tuotteet lähtevät  taas tätäkin laajemmalle alueelle. Jos lasketaan mukaan osavalmistajien omat raaka-ainekuljetukset, ympyrä voi kasvaa jopa 1500 kilometriin. Muistan hyvin, kuinka Neuvotoliiton aikaan naureskelimme sen systeemin keskitettyä tuotantoa ja pitkiä kuljetusmatkoja, mutta nyt mekin elämme samankaltaisessa EU-todellisuudessa.

    Visakallo Visakallo

    Suomen kaikkein nopeimmin kasvava työpaikka-alue on Vantaalla lentokentän ympäristö. Yhä enenmnän tavara ja ihmiset liikkuvat ilmassa. Rakka-aineita,  komponentteja sekä valmiita tuotteita on koko ajan tulossa tai menossa mantereelta toiselle. Tähän ei yksikään puolue eikä järjestö halua tai uskalla koskea pitkällä kepilläkään. Sen sijaan kaikkein pienintä ilmaston tuhoajaa eli yksityisautoilijaa  voi lyödä kepillä selkään ihan porukalla ja sulassa sovussa. Tosin Ranskassa siitä tuli nyt jo loppu, ja tällä menolla meilläkin.

    Gla Gla

    Jätkä, ei valtio aio kilometrikorvauksia maksaa. Tuossa mallissa sinä maksat niitä valtiolle.

     

    jees h-valta

    Olen tuon sateliittipaikannin systeemin kannattaja juuri syystä että työperäinen auto/traktoriliikennöinti olisi edelleen kustannusjärkevää. Olisi hyvä jos tankillinen dieseliä olisi jopa nyt hintaa halvempi mutta olisi jakajat vain työkone/työautoilutyyppiseen käyttöön. Niihin voitaisiin vaikka kehittää niin iso pistooli ettei sillä saa normaaliin auton tankkiin mitään. Jo rekisteröintiin selkeä merkintä käyttötarkoituksesta. Eli en näe niinkään huonona erilaista hinnoittelua esim. maa-ja metsätilojen ja yritysten kalustolle. Hupi ja työmatkailu kyllä saa mennä vaikka sähkölle. Tai sitten biolitkuille ja kaasulle. Niissähän tuo liikennesuorite pääosin tapahtuu.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Jossain ennustettiin että sähköautojen hinta tipahtaisi jo 2025 mennessä perinteisten autojen kanssa samaan hintatasoon. Sähkön hinnasta ja akkuteknologiasta sitten riippuu mitkä käyttökulut tulevat olemaan.

    Jätkä Jätkä

    <div class=”comment__text js-discussion-text”>

    ”Jätkä, ei valtio aio kilometrikorvauksia maksaa. Tuossa mallissa sinä maksat niitä valtiolle.”

    Lähes kaikki kilometrikorvaukset olen saanut Metsähallitukselta taikka Suomen valtiolta.

    Nyt vaan en ole laittanut matkakustannusten hakulomaketta liikkeelle, vaikka tuorein matka on pyöreät sata kilometriä / sivu. Kävin silmäpoliklinikalla ja matkan olisi saanut myös KELA-taksilla. kun poliklinikalla meni aikaa kuusi tuntia, olisi taksi ajanut neljäsataa kilometriä, joten laskutan tai en, yhteiskunta säästää pitkän taalan.

    </div>

    Visakallo Visakallo

    Tarkennetaan vielä vähän noita päästölukuja: Koko tieliikenteen osuus Suomen päästöistä on noin 17 prosenttia ja siitä henkilöliikenteen osuus runsaat 9 prosenttia. Suurimpia hiilidioksidipäästöjen lähteitä ovat SSAB:n Raahen terästehdas ja Helsingin Energia (Helen). Henkilöautoliikennettä jahdataan aivan tarkoituksella jotta isot päästölähteet unohdettaisiin.

    jees h-valta

    Ehkä kuitenkin tuo 17 prossaa on jotain sekin. Henkilöliikenteen osuus on aika helposti ja kivuttomasti kuitenkin hoidettavissa. Toki ei sillä aikataululla mistä nyt kohistaan.

    Tolopainen Tolopainen

    Visakallo unohti tahallaan Nesteen Porvoon jalostamon joka on Suomen toiseksi suurin saastuttaja ja se pitäisi ajaa alas päästöjen vähentämiseksi. Suomessa ei ole raakaöljyä, eikä mitään tarvetta jalostaa sitä. Näin pieneen maahan tulee paljon halvemmaksi ostaa öljytuotteet maailman markkinoilta. Niinhän Neste tekee nykyisinkin, keskittyy itse pääasiassa jenkkivientiin ja rahastaa ostamalla  halpaa bensiiniä Suomen markkinoille. Miksi valtionyhtiö jättää tänne vain suuret päästöt ja tuotteet menee tuhansien kilometrien päähän, ei todellakaan mitään ilmastoystävällistä toimintaa. Kaikenlaista järjettömyyttä sitä on alettu harrastaa ennen valtavien päästöongelmien tiedostamista. Suomen energiapolitiikka on ollut niin surkeaa kuin olla voi. Tuollainen Hanhikiviprojektikin piti tuohon väkisin vääntää, on käytännössä jo epäonnistunut, ryssien vessapapereilla yritetään saada rakennuslupaa, onnistui vielä 70-luvulla mutta ei enää.

Esillä 10 vastausta, 1,961 - 1,970 (kaikkiaan 35,458)