Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 1,961 - 1,970 (kaikkiaan 24,688)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Gla Gla

    Jätkä: ”Tietenkin asuinpaikasta riippuen, voidaan polttoaineveroa palauttaa niille, joiden liikkuminen edellytää auton käyttöä liikkumisen kalleudesta huolimatta.”

    Tuollainen aluepolitiikka on yksi kilometriveron huono puoli. Kukaan ei voi toisen puolesta määritellä asuinpaikan perusteella oikeudenmukaisella tavalla kilometrikustannusta. Helsingin keskustassa asuvalla voi olla työpaikka Perämetsässä, johon ei mikään julkinen liikenne kulje. Vaihtoehtoisesti toisen elämä Perämetsän kirkonkylässä voi pyöriä 5 km säteellä kotoa ja silti kaveri kulkee kaikki matkansa autolla.

    Sallisitko Jätkä punavihreälle hallitukselle mahdollisuuden päättää sinun kilometrikustannusten rukkaamisesta?

    Jätkä

    Minua ei päätös sinne tai tänne hetkauta mihinkään suuntaan. En ole vuosikausiin hakenut minkäänlaista korvausta kilomerikustannuksista.

    Visakallo Visakallo

    Vielä tuosta globalisaation vaikutuksesta raskaaseen liikenteeseen.  Katsoin tänään, että minunkin päivätyöpaikassani tuotantoon tarvittavia pääraaka-aineita ja osia kuljetetaan alueelta, jonka ääripäät ovat 850 km etäisyydellä toisistaan. Valmiit tuotteet lähtevät  taas tätäkin laajemmalle alueelle. Jos lasketaan mukaan osavalmistajien omat raaka-ainekuljetukset, ympyrä voi kasvaa jopa 1500 kilometriin. Muistan hyvin, kuinka Neuvotoliiton aikaan naureskelimme sen systeemin keskitettyä tuotantoa ja pitkiä kuljetusmatkoja, mutta nyt mekin elämme samankaltaisessa EU-todellisuudessa.

    Visakallo Visakallo

    Suomen kaikkein nopeimmin kasvava työpaikka-alue on Vantaalla lentokentän ympäristö. Yhä enenmnän tavara ja ihmiset liikkuvat ilmassa. Rakka-aineita,  komponentteja sekä valmiita tuotteita on koko ajan tulossa tai menossa mantereelta toiselle. Tähän ei yksikään puolue eikä järjestö halua tai uskalla koskea pitkällä kepilläkään. Sen sijaan kaikkein pienintä ilmaston tuhoajaa eli yksityisautoilijaa  voi lyödä kepillä selkään ihan porukalla ja sulassa sovussa. Tosin Ranskassa siitä tuli nyt jo loppu, ja tällä menolla meilläkin.

    Gla Gla

    Jätkä, ei valtio aio kilometrikorvauksia maksaa. Tuossa mallissa sinä maksat niitä valtiolle.

     

    jees h-valta

    Olen tuon sateliittipaikannin systeemin kannattaja juuri syystä että työperäinen auto/traktoriliikennöinti olisi edelleen kustannusjärkevää. Olisi hyvä jos tankillinen dieseliä olisi jopa nyt hintaa halvempi mutta olisi jakajat vain työkone/työautoilutyyppiseen käyttöön. Niihin voitaisiin vaikka kehittää niin iso pistooli ettei sillä saa normaaliin auton tankkiin mitään. Jo rekisteröintiin selkeä merkintä käyttötarkoituksesta. Eli en näe niinkään huonona erilaista hinnoittelua esim. maa-ja metsätilojen ja yritysten kalustolle. Hupi ja työmatkailu kyllä saa mennä vaikka sähkölle. Tai sitten biolitkuille ja kaasulle. Niissähän tuo liikennesuorite pääosin tapahtuu.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Jossain ennustettiin että sähköautojen hinta tipahtaisi jo 2025 mennessä perinteisten autojen kanssa samaan hintatasoon. Sähkön hinnasta ja akkuteknologiasta sitten riippuu mitkä käyttökulut tulevat olemaan.

    Jätkä

    <div class=”comment__text js-discussion-text”>

    ”Jätkä, ei valtio aio kilometrikorvauksia maksaa. Tuossa mallissa sinä maksat niitä valtiolle.”

    Lähes kaikki kilometrikorvaukset olen saanut Metsähallitukselta taikka Suomen valtiolta.

    Nyt vaan en ole laittanut matkakustannusten hakulomaketta liikkeelle, vaikka tuorein matka on pyöreät sata kilometriä / sivu. Kävin silmäpoliklinikalla ja matkan olisi saanut myös KELA-taksilla. kun poliklinikalla meni aikaa kuusi tuntia, olisi taksi ajanut neljäsataa kilometriä, joten laskutan tai en, yhteiskunta säästää pitkän taalan.

    </div>

    Visakallo Visakallo

    Tarkennetaan vielä vähän noita päästölukuja: Koko tieliikenteen osuus Suomen päästöistä on noin 17 prosenttia ja siitä henkilöliikenteen osuus runsaat 9 prosenttia. Suurimpia hiilidioksidipäästöjen lähteitä ovat SSAB:n Raahen terästehdas ja Helsingin Energia (Helen). Henkilöautoliikennettä jahdataan aivan tarkoituksella jotta isot päästölähteet unohdettaisiin.

    jees h-valta

    Ehkä kuitenkin tuo 17 prossaa on jotain sekin. Henkilöliikenteen osuus on aika helposti ja kivuttomasti kuitenkin hoidettavissa. Toki ei sillä aikataululla mistä nyt kohistaan.

Esillä 10 vastausta, 1,961 - 1,970 (kaikkiaan 24,688)