Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 2,521 - 2,530 (kaikkiaan 24,734)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Tolopainen

    Niinpä tuskin pösöillä on vaihtoarvoa tulevaisuudessa, kyllä ne paaliin menee ensimäiseltä käyttäjältä. Ei nykyautoja voi missään nyrkkipajalla korjauttaa ja aika harva vie 10v vanhan auton merkkikorjaamoon. Aika ikävää kehitystä on luvassa yksityisautoiluun.

    Puuki

    Tulikin tuosta mieleen, että miksi autojen päästölaskennassa ei oteta huomioon käyttöikää ja sen lyhenemistä ?  Aika paljon kuluttaa luonnonvaroja uuden auton+akuston valmistus, kun/jos autoja vaihdetaan vähän väliä.  Vanhat saastuttavat menee paaliin tai sitten esim. Afrikkaan joukkoliikennevälineiksi yms:een. Mutta lyhyt käyttöaika lisää varmasti kokonaispäästöjä enemmän kuin jos käyttökelpoisia autoja käytetään pidempään.    Huonosti hoidetut tietkin lisää kulutusta ja menoja.    Kun  kerätään autoilusta veroja n. 8 mrd € /vuosi ja vain alle 20 % siitä käytetään tiestön (ja myös rataverkon) hoitoon, ei ole ihme ettei renkaat ym. kulutusosat autoissa kestä entiseen malliin.

    Menninkäinen

    Jesse on lukenut avain oikein. Merkillä ei ole väliä mutta akkun tyyppi pitää pysyä samana. Tai jos se muuttuu se pitää autoon opettaa, muuten auton lataus ei toimi oikein.

    Monessa autossa pitää myös akun uusimisen yhteydessä resetoida vanhan akun mukautuvuudet nolliin. Muuten lataus ei toimi niin kuin se on suumniteltu.

    Tolopainen

    Mitäs tyyppejä noissa käynnistysakuissa, se kestää muutaman tunnin, kun auton järjestelmä päivittää akun, kannattaa vaihtaa uuteen niin että käytössä on koko ajan varavirta.

    Menninkäinen

    Normi lyijyakku, EFB akku, AGM akku ja Li-ion akku. Akun kapasiteetti (Ah) pitää myös olla oikea.

    Ja sillä ei ole pakkasjaksolla merkitystä miten tehokas laturi autossa on jos ajetaan lyhyttä matkaa. Rajoittavaksi tekijäksi tulee kylmän akun kyky ottaa virtaa vastaan.

     

    Visakallo Visakallo

    Minkätyyppisiä nämä täyssähköautojen akut ovat? Ottavatko ne pakkasella virtaa vastaan yhtä hyvin kuin lämpimänä? Pitääkö pakkaspäivänä syödä pitkä lounas, jotta matka taas jatkuisi?

    Jätkä

    Syksyllä vaihtelin myös akun yhteen autooni. Varauduin operaatioon siirtämällä toisen auto vierelle ja kytkin apukaapelit niinkuin kuuluukin, eli musta kaapeli runkoon ja punainen Plus-johdon akunkenkään. Tämä siksi, että virta ei järjestelmässä katkea.

    Raplasin akun irti, nostin pois ja uusi akku tilalle. Siinä räplätessä apukaapeli irtosi silmänräräykseksi, mutta ruuvailin kengät ja akun kiinni.

    Piru viete – Grammari ei lähtenyt käyntiin, vaan herjasi järjestelmää. Radiopassissa oli koodi, mutta ei lukenut missää, mistä saa yhdeksikön napautettua. Luttoasentaja koodasi soittimen ja taas mennään. Ei tullut muita häiriöitä, autokin on jo vanhempi kuin Jeessillä, mutta eka akunvaihto siinä …

    Seuraavaa akkuoperaatiota varten värkkään kyllä ohuet ja riittävän pitkät piuhat ja ne ruuvaan lujasti paikoilleen Vaikka komepellin alunen on laaja, on esim akku pakattu niin ahtaalle, että ei sitä jakoavaimilla irroitella ja asennella paikoilleen kunnolla.

    jees h-valta

    Kyllä pösön akulle pääsee oikein luonikkaasti käsiksi. Mutta eipä ole tarvis räpeltää enkä menisi jätkänkään tietotaidolla edes auton konepellin alle edes valohoitoa antamaan. Tiedä vaikka vanha halogeenireppana räjähtäs ja tuhoais koko vanhan paalipaketin. Kyllä sentään kierrätyskelpoisena pitäisi saada kylille.

    Jätkä

    Ne onkin nämä paremmat autot pakattu konetilaltaan melkoisen täyteen. Uusavuttomille putkirunkkareille myydään tietenkin rojuja, joita joutuu käyttämään merkkiiikkeessä jopa jarrun painalluksen takia! Silloin on kyllä autokauppias tehnyt rikosluonteisen tempun, kun on myynyt idiootille liian monimutkaisen laitteen. Olisi pitänyt hieman edes testata uhriansa.

    jees h-valta

    Onhan se varmaan eräille monimutkaista, tuo autolla ajaminenkin. Mutta ite en juuri muuta enää vaivaudu tekemään. Kun ei tartte. Tulipa taas vanha kamu esittelemään 5008:n johon vaihtoi juuri hiljan. Automaattiloota oli saanut lisää vaihteita ja Puretec yhden sylinterin lisää. Huippupaketti. Pösöt senkun lisääntyy Harjavallan katukuvassa. Melkein kaikki on tuttujakin näistä 3008:n ja 5008:n käskijöistä.

Esillä 10 vastausta, 2,521 - 2,530 (kaikkiaan 24,734)