Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 2,531 - 2,540 (kaikkiaan 24,578)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Puuki

    Sehän on mukavaa kun jossain ollaan tyytyväisiä ja melkein kaikki kohta ajelee samanmerkkisellä autolla. Ei tule niin paljon erimielisyyttä autojen vertailussa.

    Itsekin  muistan kuinka aikoinaan ajelin 100 amppeerisella Datsunilla ; melkein aina tuli jossain vastaan juuri samanlaisella kiesillä ajavia. Siltä ainakin tuntui. Mistäköhän se johtui ? Hyvä autohan se toki olikin aikoinaan. Kierroskone, kevyt ja ripeä pienestä moottorikoosta riippumatta. Usein kyytiin pyrki muitakin ; kauniimman sukupuolen edustajiakin, josta varsinkin olin hyvilläni.

    Menninkäinen

    ”Minkä tyyppisiä nämä täyssähköautojen akut ovat? Ottavatko ne pakkasella virtaa vastaan yhtä hyvin kuin lämpimänä? Pitääkö pakkaspäivänä syödä pitkä lounas, jotta matka taas jatkuisi?”

    Li-ion tyyppisiä suurin osa. Kyllähän sieltä kylmä kapasiteettia vie. Mutta kun ajetaan niin jatkuva lataaminen ja kuormittaminen tuottaa hukkalämpöä. Siitä ei ole kokemusta miten paljon akusto kovalla pakkasella lämpenee. Akustohan on varustettu kylmäaine kierrolla jolla sitä saadaan jäähdytettyä. Liika lämpö on sille kestävyyden kannalta turmiollisempaa kuin kylmä.

    Tolopainen

    Tämä päästöongelmahan on jo itseasiassa ratkaistu. Dieseliin saa uusituvista raaka-aineista ja jätteistä valmistettua polttoainetta, päästöt pienenee 90% eli enemän kuin sähköautolla.Ei tarvitse odottaa vuosikymmeniä sähköautoja ja ajomatkakin on tankillisella 1000km. Etsimme ratkaisua ongelmaan, joka jo on ratkaistu. Tuo hintaongelmakin poistuu jos valtio viitsisi nostaa fossiilisen dieselin veroa 15c, siinä tulisi tuo kestävyysvajekin samalla rahoitettua.  Meikäläisen kulutuksella tuosta tulisi vuodessa 100€ lisälasku. Kyllä diesel on ratkaisu eikä ongelma, aivan turhaa askarrella noiden sähkö ja hybridiautojen parissa. Polttoaineen hintaa nostamalla liikenteen päästöongelmat ratkeaa taatusti, turhat ajot vähenee kun rahat loppuu, raha on paras konsultti.                                                                                    Aika korkea tuo dieselin hinta on meikäläisen ajoilla, kun vero nostaa sen hinnan lähelle 2€/l, ehkä valtio voisi hiukan pienentää tuon my dieselin verotusta, jos olisi kiinnostunut päästöjen vähentämisestä, mutta epäilen.                                                                                                                       Kansa voisi siirtyä etätöihin, eikä sinne työpaikalle tarvitse muutenkaan jokapäivä mennä, suurin osa työntekijöistä on vajaa työllistettyjä, viikon työt ehtisi tekemään parissa päivässä. Päälliköille riittäisi että käyvät joka toinen viikko töissä ja johtajataso muutamana päivän kuukaudessa. Tennistähän toimarit pelaa nykyisinkin työaikana ja käyvät kuntosaleilla, ettekö tiennyt, ei ne mitään 8h töitä tee. Lemmenjoella olivat olleet ryyppäämässä armeijan laskuun ja nyt alkavat juopuneina puhumiaan asioita puida oikeudessa, kyllä luulisi hävettävän.

    Gla Gla

    Tolopainen: ”Niinpä tuskin pösöillä on vaihtoarvoa tulevaisuudessa, kyllä ne paaliin menee ensimäiseltä käyttäjältä. Ei nykyautoja voi missään nyrkkipajalla korjauttaa ja aika harva vie 10v vanhan auton merkkikorjaamoon. Aika ikävää kehitystä on luvassa yksityisautoiluun.”

    Paaliin meno riippuu kai siitä, miten pitkään autolla ajaa. Ja jokainen saa ihan itse valita korjaamonsa. Kun työkavereiden yritystä säästää rahaa käyttämällä halvempia korjaamoja 10-15 vuotiaiden autojensa kanssa, voin vain onnitella itseäni päätöksestä käyttää merkkikorjaamoa. Näin siis yli 10 v autoni kanssa. En minä tuossa näe mitään ikävää. Korkeintaan niille, joilla ei merkkikorjaamoa omalla kylällä ole. Jos jonkin merkin edustus on, se on tärkeä auton valintaan vaikuttava asia. Itse en sellaista merkkiä aio ottaa, jolla ei täällä edustusta ole.

    Tolopainen

    Miksi se vanha auto pitää merkkikorjaamoon viedä, en yleensä huollattanut vanhoja autoja ollenkaan, kyllä niihin voi itse öljyt vaihtaa. En ole kakkosautoa huollattanut koskaan missään. Tarvittavat korjaukset on tehnyt pikkupaja paljon edullisemmin kuin joku isompi ja työnhinnan saa aina enen  korjausta.

    Musta miäs

    Onpas tämä jo pitkä viestiketju…hyvä kun on keskustelua. Tuosta ”Puukin” kirjoituksesta tuli mieleen kun 70-luvulla käytiin usein mummiloissa Lehtimäellä nykyistä Alajärveä. Matkaa tuli täältä Savosta ja pikkupoikina veljen kanssa kun aika ei kulunut niin meni nahisteluksi. Ei ollut somejuttuja eikä kännyköitä…en muista oliko isän Finn Datsunissa edes radiota…ei kai. No äiti keksi että jokainen valitsee automerkin joka tulee vastaan niin hän merkaa vihkoon jokaisen kohdalle merkin ja määrän. Veljellä Saappi, isällä Datsun ja minulla Volkkari. Silloin tunsi vastaantulevat autot jo kaukaa ja matka meni mukavasti. Kun siskotkin oli mukana niin äitillä oli hommaa pitää kirjaa autoista. Ne oli mukavia aikoja huolettomassa ja turvallisessa lapsuudessa. Nyt en tunne niin hyvin vastaantulevia autoja kuin vasta kun näen merkin logon. Ennen oli myös paljon erivärisiä autoja ja muistatteko kun ehkä 1975 kun tuli eka kerran verotarra tuulilasin nurkkaan ja jäi pois kunnes 1993 tuli taas ne tarrat ja maksut. Piti olla väliaikainen mutta jäi pysyväksi ja oliko että valtio/verottaja vieläpä palauttaa sen myöhemmin. No varmasti palauttakin…paskat…jäi pysyväksi ja muuttui vuotuisaksi ajoneuvoveroksi. Viimeksi ostin uuden auton 2002 kesällä joten on vähän vanhempi kuin lokakuussa syntynyt nuorin lapseni. Tuossa se auto on pihassa ja kakkosauto 20-vuotias Ooppeli vieressä sekä tyttö lukiolainen kotona. Hyvinhän nuo on keskenään pärjänneet…nimittäin Ooppeli ja Nissani eli ex-Datsuni.

    jees h-valta

    Ehkä Toloppa sinä et kuitenkaan ole koko maailma etkä edes koko Suomi. Jos sinulla ei joku satu olemaan niin tahi näin se ei tarkoita etteikö suurin osa suomalaisia voi ajaa sähköautolla tahi viedä autonsa merkkikorjaamoon. Oli minullakin aiemmin lähes aina yli kymmenen vuotta vanhoja autoja ja huollatin ne Porissa merkkikorjaamoissa. Ja onnittelen itseäni edelleen siitä valinnasta. Autot olivat aina hyviä matkantekijöitä ja huolettomia huoltojen välillä. Nytkin aion ilmanmuuta hoitaa huollot Porin Palinilla ja samalla vaihdatan renkaat jos sopii samaan aikaan. Ainakin tuleva kesärengastus sopii. Minä en niin paljon enää intoa auton konepellin alle että siellä ite huotoja tai yleensäkään juuri mitään tekisin. Mikään kalliskaan se ei ole, aivan normaalia autokorjaamojen taksoitusta.

    Tolopainen

    Suurin osa suomalaisista ei koskaan tule ajamaan sähköautolla, kun se maksaa liikaa eikä toimi pakkasilla kuin naurettavan lyhyen matkan.  Jos saan pienestä korjaamosta vaihtohinnan etujarruleveyille työ 150€ plus levyt 150€, miksi veisin johonkin isompaan korjaamoon, joka ei osaa sanoa hintaa kun teillä on noin vanha auto ja niissä voi tulla ongelmia. Pienessä korjaamossa voi olla pätevämpi henkilöstö kuin isommassa. He ovat tottuneet tekemään korjauksia, ei pelkästään huoltoja.

    On se mukava kun voi siirtyä päästöttömään autoiluun koska tahansa ei tarvitse kuin käy tankkaamassa my dieseliä Nesteen asemalla.

    jees h-valta

    Toloppa jankuttaa epätosiaan viikosta toiseen. Etkö lue alan kirjallista infoa vai mistä änkytysvikasi johtuu? Jos sinä et kykene sähköautoa ostamaan olen minä taasen todennut että pystyn ja ostankin mutta en aikatauluta. Olen myös paljon keskustellut kyläläisten kaas ja moni suorastaan odottaa sähköistä autoiluaikaa innolla. Mitä syrjemmästä tullaan niin kyllä vähemmän. Juuri hiljan nuoruudenkaverikin oli ollut kahden vaiheilla ostaessaan vielä bensakoneellisen (5008 pösö) että varrotakko töpselihybridin tuloa. Sieltähän on tulossa tästäkin seuraavaksi malli jossa takavetoa hoitaa sähkömoottori ja etuvetoa bensakone. Taitaa olla jo tämän vuoden lopulla markkinoilla mutta suomeen toimitusajat ovat julmetun pitkiä joten päätti nopean auton vaihdon. Toki vartosi lähes puoli vuotta tätäkin. Myöskään eteläisen suomen pakkaset ovat harvoin edes niin kovia että ne jotain akun kestoon vaikuttaisivat. Päiviä sille tasolle on vain ehkä jotain kymmenestä-kahteenkymmeneen. Vuodessa siis aika pieni tekijä. Pikkupakkaset tee mitään jos autoa käytetään eikä se loju viikkokausia taivasalla parkissa.

    Tolopainen

    Miksi ostaisin sähköauton, kun minulla jo on auto, jonka päästöt on pienemmät kuin sähköauton, kun käyn tankkaamassa my dieseliä. Ei ole mitään tarvetta odottaa mitään. Päästötön teknikka on jo  diesel puolella. Aika hölmöäa olisi ostaa auto, jonka toimintasäde on vain 100km talvella ja jonka käyttäminenkin tulisi kalliimaksi ja päästöt on isommat kuin dieselin kun käytetään jätteistä tehtyä  polttoainetta. Mutta aloitan biodieselin käytön vasta kun se on ABC:n pumpuista saatavana, muu ei käy. Jos valtio ei anna verohelpotuksia ja laske hintaa.

Esillä 10 vastausta, 2,531 - 2,540 (kaikkiaan 24,578)