Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 7,491 - 7,500 (kaikkiaan 7,839)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • A.Jalkanen A.Jalkanen

    Eiköhän autolla tehty kauppareissu tule kuitenkin aina kalleimmaksi, jos vertaa mitä vaan kaksi- ja nelipyöräisiä vaihtoehtoja. Lentokoneessa on kolme pyörää joten sitä ei lasketa.

    jees h-valta

    Onneksi on toistaiseksi vielä siihen varaa ollut. Uskon ettei juuri tilanne tuohon suuntaan mene että polkupyörällä alkaisin säästää. Varsinkin jos noita tuhansien ”mankeleita” ajattelee joita Gla vain ymmärtää. Tulee pirun kallista kauppareissusäästöä.

    Per Ä Reikäs

    Kukin taplaa tavallaan ja hyvä niin.

    Gla Gla

    Säästö ei ole ollenkaan yksiselitteinen asia, jos liikkumistarpeen hoitoon kytketään harrastaminen. Silloinhan kustannukset/km lähtee lapasesta aivan samalla tavalla kuin metsätaloudessa, johon tarvitaan autot, traktorit, mönkkärit ja viikottaiset tarkastuskierrokset.

    Sinänsä on kiinnostavaa, miten Jees pidät ongelmana pyöräilyn kustannuksia, mutta samaan hengenvetoon sanot autoiluun olevan varaa. Jopa siinä määrin, että lisävarusteiset 19″ alumiinivanteet, joista aiheutuvat kustannukset ei rajoitu hankintahintaan, vaan seuraa koko auton elinkaaren ajan mukana, oli hintansa arvoinen hankinta. Kelpaa siinä lippis päässä Harjavallan toria kiertää mopoautoporukan ihailua keräämässä.

    Pyörällä on siis mahdollisuus säästää liikkumisen kustannuksia, kunhan kilometrejä saa kerättyä tarpeeksi esim. työmatkoista ja pitää kalustokustannukset kurissa. Onhan laadukkaan pyörän elinkaari kymmeniä tuhansia kilometrejä ja kunhan runko pysyy ehjänä, itse tehden pyörän tekniikan voi n. 300 eurolla uusia käytännössä kokonaan laadukkailla osilla.

    Minulla on muuten eri hintaisia pyöriä, ymmärrän siis muitakin kuin tuhansien eurojen mankeleita. Halvin maksoi käytettynä 40 €, mutta kun hankin siihen alennusmyynnistä talvirenkaat, hinta tuplaantui. Tuo on sellainen pyörä, jota voin säilyttää muuallakin kuin kotona varastossa. Täysin toimiva laite asiointipyöräilyyn, vaikka onkin ajettavuudeltaan karmea verrattuna muihin. Toisaalta huolettomuuskin on tärkeä ominaisuus. Olisi ikävä olla jatkuva pelko pyörävarkaudesta tai ilkivallasta takaraivossa.

    Kallein maksoi 1700 €, mutta siihen olen hankkinut 400 eurolla uudet kiekot. Vanhoissa loppui ominaisuudet. Myös muita varusteita siinä on, joten nämä kaikki laskien hinta on reilusti yli 2000 €, ehkä 2500 + muu pyöräilyn ympärille hankittu tavara kuten työkalut. Tällä tavoin laskien puhutaan keskihintaisesta pyörästä. Asiointimatkamäärilläni en tuota saa kannattavaksi ajettua. Toisaalta ajan sillä muitakin matkoja, joten pääomakuluja en kauppamatkoista koituvilla säästöillä yritäkään tienata. Hommassa on paljon muitakin arvoja. Etenkin sellaisia, joista pullossa elävä pyöräilemätön on onnellisen tietämätön. Silti jokainen auton sijaan tuolla tehty asiointimatka on kotiinpäin.

    Per Ä Reikäs

    Paljastan minäkin nykyisen äly puhelimeni älykkyyden, se osaa murteita.

    Linnunpöntöt usko niille todistelekaan.

    Ihmiset saa omasta ilostaan polkupyörällä/autoilla. Pyöräily kuitenkin on verrattain halpaa ja ympäristöystävällistä, ellei eräät sitäkin sodaksi käännä/väännä.

    Kesä aamun tuoksut, savotalle kulkien.

    jees h-valta

    Onhan meillä mielipiteitä ja kaikki varmasti oikeita. Mutta silti kunnostan mieluummin vanhan Nopsa-pyöräni (5-vaiht) ennemmin kuin lähden taas uutta runkoa ostamaan. Niitä on yksi varstokoppi jo puolillaan. Siellä on muutama pojan tuhoama ja pari meidän aikuistenkin. Lisäksi niitä taisi tulla jossain mökkikaupassakin vielä muun lisukkeeksi. Koska myös kulkuvälineomaisuuteni tuntuu kulkevan yli pyöräilykypärän Glalla voin sanoa että koska vain siitä kalustokasasta eroon pääsee ja saa vielä huomattavan summan rahaakin. Polkupyörien jälleenmyyntiarvosta tiedän kovin vähän mutta tuskin yhdestä ainakaan ihan omaa taloutta paljon lisävaurauttaa. Ihmettelen kyllä mikä on motiivi ollut metsäomaisuuden hankintaan jos kaiken omistus noin yli käy. Onko sieltäkään osattu tilejä raapia, epäilen!

    Tolopainen

    Eikö Harjavallassa ole kierrätyskeskusta, sinne voi viedä metalliromut, turha niitä on säilyttää. Vanhoja polkupyöriä ei kukaan ala enää kunnostaa. Joka kevät vähintään yksi peräkärrylinen löytyy vanhoja tavaroita kierrätykseen. Turha jättää perikunnalle riesaksi. Vanhat tietokoneet lähtee seuraavaksi.

    Visakallo Visakallo

    Tolopaisella on aivan oikea linja. Kuolinsiivous kannattaa aina tehdä jo eläessään.

    jees h-valta

    Jätkän tietotaso tökkii. Ei ole puut vielä rikkeimen eikä ehjän pressun alla. Antaa hiukan tomujen huuhtoutua ja laitetaan joskus sitten ennen Joulua pressun alle vasta tarpeen mukaan. Mutta tuo kyllä pitää paikkaansa että alakerta on aika täydessä tällissä. Ajoleikkuri ottaa jo ison tilan ja rullakollinen Riistakeskuksen aitavärkkejä kun vieläkin pitää olla varareserviä. Juuri vein kyllä männyn istutusalalle jo aidan valmiiksi. Virrataan tarpeen mukaan. Sitten on talon polkupyöräilijän fillarikin siellä ja skootterikin täydessä lähtötimmissä. Onhan siellä sitten kaikkea sälääkin useita lootallisia. Inventeerata pitäisi.

    Visakallo Visakallo

    Tehokkain keino välttää romujen kerääntymistä nurkkiin on jättää ne ostamatta. Jokaista pientä hommaa varten ei tarvitse olla konetta. Hyvillä käsityökaluilla moni työ hoituu nopeasti ja vähällä vaivalla. Minut on jo lapsena koulutettu hyötyliikkujaksi. Otan mieluummin hien pintaan tekemällä jotain hyödyllistä. Tämän takia minua ei juuri näe lenkkipoluilla ja liikuntapaikoilla. Sen sijaan viikate, Fiskarsin lapio, -harava, -leikkuri, ja muut käsityökalut, sekä tietysti lumikola ja -lapio sekä lumikengät ovat aktiivikäytössä.

Esillä 10 vastausta, 7,491 - 7,500 (kaikkiaan 7,839)