Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 7,551 - 7,560 (kaikkiaan 24,870)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Tolopainen

    Onko Kemeralla alettu tukea metsitystä?

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Aikaisintaan ensi vuoden alusta. Ennen sitä ei saa ryhtyä toimenpiteisiin jos meinaa tukea saada. Tukeen oikeutettuja alueita olisivat maatalouskäytön ulkopuolelle jääneet peltolohkot ja entiset turvetuotantoalueet. – Huom. Jos meinaa tehdä metsätalouden sukupolvenvaihdoksen, peltoa ei kannata jättää viljelystä pois, mikäli peltoon eli maatiloihin liittyvät merkittävät verohuojennukset ovat spv-aikaan edelleen voimassa.

    http://www.metsalehti.fi/uutiset/joutoalueiden-metsitystuki-lausuntokierrokselle/#3b5991bc

    Tolopainen

    Tuossa onkin laitettu porkkanaa lopettaa turvetuotanto, Vapo ilmeisesti ottaa noista metsitysrahoista suurimman osan.

    Jätkä

    PUU-pää:”KEMERA- koulutusta on järjestetty vuosikausia sekä Puu-päille, että puuttomille- päille.
    <div class=”comment__text js-discussion-text”>

    Miksi et ole ollut itse sitten mukana ?”

    Minä olin kouluttajana, mutta sinua ei näkynyt opetuslasten joukossa. Vanha totuus onkin, että koulutukseen eivät osallistu ne, jotka sitä eniten tarvitsevat – Ei siellä ollut Jeessikään…

     

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Eikös koulutusta suunnattukin niille jotka myöntävät kemeraa, ei tuen saajat tarvitse koulutusta.

    Metsuri motokuski

    Kemera on hieno asia. Jos joku maksaa tukea siitä että hoidan omaa metsääni niin kyllä se sopii. Minusta se voisi olla suurempikin ja useammin tulla.

    Puuki

    Kouluttaja tarvitsisi sitten itse tukiopetusta ja kertausta, kun luulo on että eh:t vaatisi aina alle 16 rklpm:n puiden keskikooksi.   Niinhän sitä sanotaankin, että jotka osaa käytännössä ei tarvitse kuin  lisäopetusta teoriasta ja ne jotka teoriassa osaa tarvitsee käytännön harjoittelua. Ja ne jotka ei hallitse kunnolla kumpaakaan, ne koettaa opettaa.

    Visakallo Visakallo

    Kemera on laajassa mitassa edesauttanut metsureiden ja muiden metsä-alan ammattilaisten työllisyyttä. Olenkin ihmetellyt niitä kielteisiä kommenteja kemerasta jopa sellaisten taholta, jotka ovat metsäammattilaisia kouluttaneet. Tähän kaipaisin selitystä.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Eikös kielteinen kokemus ole liittynyt usein liian tiheinä kasvaneisiin taimikoihin, joita on koetettu paikkailla kasvukuntoon kemeran pienpuutuella. Itsekin hyödynsin tuota tukea kerran mutta kyseinen alue oli raivattu kaksi kertaa. (Kesäretkikohteista koivikko.)

    suorittava porras suorittava porras

    Olen kolunnut satoja hehtaareita isomman kemeran toivossa pilalle laskettuja metsiä. Neuvojatkin ovat yleisesti markkinoineet ajatusta viivyttää hoitotoimia ,kun vähän myöhemmin on tarjolla isompi tukipotti.  Tämä kyllä kohottaa työmäärää ja parantaa neuvontaorgsnisaation taloutta. Eri asia ,onko metsä enää pelastettavissa ja saako työn varsinaiset toteuttajat riittävän korvauksen työstään.

    Olen nähnyt ihan konkreettisesti ,että ilman kemeraa saadaan metsä nopeammin tuottavaan kuntoon ja se kunto kestää kiertoajan loppuun saakka. Kemeralla pönkitettyllä  metsätaloudella tahtoo hehtaarituotto jäädä puoleen edellä mainitusta ja työkustannukset  kasvaa kaksinkertaiseksi. Tuntuma katoaa ,kun virheet maksatetaan muilla ja työt teettään talkoilla.

Esillä 10 vastausta, 7,551 - 7,560 (kaikkiaan 24,870)