Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 7,751 - 7,760 (kaikkiaan 24,386)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Menninkäinen

    Hiukkassuodattimet ovat yleistymässä myös bensa koneisiin. Uusista autoista nokipartikkeileita tulee enemmän bensasta kuin dieselistä. Helppo testata omasta autosta kun pyyhkäisee sormella pakoputkenpään sisäpuolelta. Jos järjestelmät toimii niin sormeen ei tartu dieselissä yhtään mustaa. Valmistajissa on tietysti eroja.

    Puuki

    Nykyään normiverotetulla dieselillä pitää ajaa ~ 30 000 km/v että tulisi edullisemmaksi kuin vastaavan bensa-auton käyttö.  Ja koko ajan ajoneuvo-/ käyttövoimaverot on ripeässä nousussa. Sähköauto maksaa vähintään 10 k€ enemmän kuin polttomoottorilla varustettu. Sitä hintaeroa saa yrittää tienata halvalla ajolla  niin kauan , että sähikäiseen joutuu uusimaan akutkin ainakin yhteen kertaan.  Päästöt ei vähene kuin joidenkin kuvitelmissa ja sähköautomyyjän mainoksessa.

    Tolopainen

    Kävinpä uteliaisuuttaan tekemässä sormitestin korean diesel kiesin pakoputken päästä, ei hiukkastakaan nokea tarttunut sormeen. Kyllä korkeapaineruisku aina bensakoneet voittaa joka suhteessa.

    Käyttövoimaverotus ei tietenkään johdu diesel autoista, se on poliitikkojen höperyyttä. Meillä olisi liikenteen päästöt vain puolet nykyisestä tasosta, jos kaikki henkilöautot olisivat dieseleitä.

    Visakallo Visakallo

    Tolopainen: ”Täytyy ihmetellä miten joku ostaa bensiinimoottorilla olevan henkilöauton työkäyttöön metsäteille. Siellä kulutus on tuplasti suurempi kuin dieselillä.”

    Ajan vain 25 000 km vuodessa, ja siitä metsäteillä ajoakin on vain 1500 km. Työajoni tapahtuu enimmäkseen kaupunkien välillä valtateitä pitkin ja se on muuta kuin metsäajoa. Tolopainen voisi esittää sellaisen laskukaavan, miksi minulla pitäisi olla diesel.

    Tolopainen

    Se on 2*pii/kaa/cc:een= poi 6:s pois.

    Jätkä

    Tuon kaavan mukaan poikuus on tainnut mennä Tollolta, vai sanotaanko noin, kun Tollo on itse ollut takasilta pystyssä? Taisi silloin mennä neitsyys tuolta ressukalta?

    Visakallo Visakallo

    Eniten ihmettelen, että Tolopainen menee vielä ostamaan käsivaihteisen auton, kun sormetkin kirjoittelevat jo ihan mitä sattuu.

    Rane

    Sormia voi harjoituttaa Autokalkulaattorilla.

    https://www.traficom.fi/fi/autokalkulaattori

    Tolopainen

    Näyttää tuolla olevan Visakallolle kin sopiva vaihtoehto: edustusauto, vain auto puuttuu.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Ihan hyvä kalkulaattori. Sähköauton suuremmassa alkupäästössä lienee huomioitu akun valmistus, mutta onko elinkaaren aikaisissa päästöissä huomioitu akun vaihtotarve? Sähköauton kumuloituva päästö näkyy olevan joka vuosi lähes sama. Sähkön tuotanto aiheuttaa myös päästöjä, vaikka se olisi uusiutuvaa sähköä, joten sähköautonkin päästön pitäisi enemmän tai vähemmän kumuloitua. Lisäksi kuvaajassa ei ole eroteltu bio- ja maakaasua. Tällä hetkellä jos haluaa ajaa kohtuuhinnalla vähäpäästöisesti, helpoimmat vaihtoehdot ovat etanoli ja biokaasu.

Esillä 10 vastausta, 7,751 - 7,760 (kaikkiaan 24,386)