Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 7,841 - 7,850 (kaikkiaan 24,493)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Gla Gla

    Liikenteessä on ilmiöitä, joihin emme voi vaikuttaa. Esimerkiksi kuljettajia, jotka ajavat hitaammin kuin itse toivoisi. En silti voi perustella itselleni, miten tämä oikeuttaisi minua vaarantamaan liikenneturvallisuutta tekemällä riskiohituksen.

    Surullisinta on kuitenkin se, jos liikenteessä ei voi vaikuttaa edes niihin asioihin, joissa itsellä on päätösvalta. Sen sijaan ulkoistetaan vastuu tästä muille. Tässä tapauksessa kyse ei ollut edes harkitusta riskistä, vaan tilanne yllätti kuljettajan kesken ohituksen. Syynä siihen oli se, että ennen ohituksen aloitusta ei varmistettu turvallisen ohittamisen edellytyksiä. Perusasia ajotaidosta puhuttaessa. Jätkän poika voi olla vielä niin kokematon kuski, että ottaa vastaan huonoja neuvoja ja sen seurauksena kadottaa sekä itsensä, että ajoneuvonsa hallinnan, mutta kun 40 vuoden ajokokemuksella syyllistyy aloittelijan virheeseen, luonnollisesti tekee kaikkensa kieltääkseen itseltään osuuden koko asiaan.

    Jätkä

    Jeesin rajoitettu ymmärryskyky puskee hieman joka välissä pintaan. Hänhän on je aiemminkin kertonut EI-käyttävänsä ”vakkaria”, koska se vaihdattaa automaatilla ajettaessa oman päänsä mukaan.

    Nyt Vakkari on ongelmantekijä ohituksessa?

    Kun ei ole ymmärtänyt säätimen toimintaa, niin ei ymmärrä sitä – hienoa logiikkaa, joka sen toimintaan on liitetty. Säädinhän toimii, kun ei kuljettaja tee mitään, pyrkien pitämään nopeuden säädettynä. Sen Jessi ilmeisesti jotenkuten ymmärtää. Mutta: kun kuski painaa kalossinsa jarrupolkimelle, säädin lähtee pois pelistä. JOS ja KUN tulee eteen alinopeutta nyssyttelevä auto, kuski voi polkaista kaasua, jolloin ohitus tapahtuu turvallisesti ja nopeasti. Kun kiihdytys loppuu, vakkari jatkaa siitä, mihin jäi. Samoin esim isompaa vastamäkeä varten voi kiihdyttää ilman, että säädin sekoaa.

    Automaattilaatikko taas on ilmeisesti etevämpi käyttämään optimaalisia moottorin kierroksia – kuin esim. Jeessi. Tarinahan kertoo, että monissa autoissa, joissa on hyvin vääntävä kone, tumpelo kuski vedättää liian isolla vaihteella – homma, joka rasittaa vaihdelaatikkoa varsinkin kolmisylintereisessä voimalinjassa, kun vedätellään isoimmallalla vaihteella jopa alle 80 km/h.

    Jätkä

    Poliisiautojen vanhenemiseen vaikuttaa luonnollisesti ajokilometrit, vuodet  ja niiden käyttötavat. Kun Transportterilla ajetaan sen verran lujaa, minkä koneesta saa irti, joutuu se monilla tieosuuksilla kovan painonsakin vuoksi aika tiukoille.

    Kuitenkin mielestäni asiaan voisi vaikuttaa myös huollolla. Säntillinen ja ammattitaitoinen huolto kyllä jatkaa ”Maijankin” elinkaarta. Samoin alustaan lötyisi varmasti paremmin kantavia osia, taikka automalli pitää olla numeroa isomman kantavuuden omaava jo tehtaalta tullessaan.

    Joku 250 000 km autolle, jollaisella sivilikäytössä ajetaan yli miljoona kilometriä – ei ole paljon. Jos auton kuorma on liian raskas, on poliisit syyllistyneet ylikuormitukseen, myös raskaan kuorman kuljetukseen löytyy kantaviakin voimia.

    Tuota Byrokratiaan liittyvää verotuksesta naukumista en ymmärrä, koska Valtio EI PERI lopullisesti veroja VALTION omistamalta Poliisilaitokselta. Tuohon verotushommaan olen pari kertaa törmännyt, kun Valtion metsäoppilaitos ”sai” uusia autoja. Henkilöautoiksi rekisteröidyissä pikkubusseissa oli silloin aika suolaiset verot. Vanhan kansan miehittämä johtoryhmä oli kauhusta kankeana, kun autoliike laskutti loppuvuodesta muutaman auton veroja.  ”Ei pystytä maksamaan”!

    Verot kuitenkin pyyhittiin pois ja autojen ostohinta oli budjetissa siirretty Opetushallituksen momentille.

    Kyllä sama menetelmä toimii Sisäministeriössäkin – Ei siellä todellisuudessa siirretä rahaa ministeriöstä toiseen – Siinähän ei ole mitään järkeä.

    Gla Gla

    Toisaalla oli puhe kepun vihreydestä ja vihreiden epävihreydestä. Tässä vihreiden uusimmassa avauksessa ei tarvitse maksajaa kauan arvuutella:

    https://www.is.fi/autot/art-2000006598121.html

    ”Budjettiriihen yhteydessä on linjattava ruuhkamaksuja koskevan lainsäädännön valmistelusta siten, että se valmistuu ensi vuoden kehysriiheen mennessä. Valmistelu on toteutettava yhteistyössä kuntien kanssa siten, että varmistetaan ruuhkista perittävien maksujen kohdentuminen joukkoliikenteen, kävelyn ja pyöräilyn kehittämiseen ja esimerkiksi sähköpyörätukiin.”

    Sähköpyörätukihan oli jo jokin aika sitten esillä, mutta korona muutti maailmaa ja sen seurauksena polkupyörien kysyntä kiihtyi ennen näkemättömällä tavalla. Toki kauppaa on silti syytä tukea, samoin kaupunkien tyhjiksi jääneitä busseja.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Sähköpyörällä pääsee liian kovaa, on liikenneriski. Helsingissä joku ajanut kaksi kertaa peltipönttötutkaan 50 km/h mutta ei voida sakottaa, kun pyörä on laiton eli ei ole rekisterikilpeä.

    Gla Gla

    Jos puhutaan sähköavusteisesta, sen avustus loppuu nopeudessa 25 km/h. Sen jälkeen voimansiirron vastus on paljon suurempi kuin tavallisessa pyörässä. Koska 25 km/h ei ole mikään ongelma tavallisella pyörällä edes tasamaalla, tavallisella pyörällä pääsee siis lujempaa kuin sähköavusteisella. Toki on myös sähköpyöriä >1 kW moottorilla, jotka eivät ole tavalliseksi polkupyöräksi luokiteltavia. Sitten on viritettyjä sähköavusteisia, joissa avustus ei lopu 25 km/h ajonopeudessa. Osaavalle ilmeisesti hyvin helppo homma.

    Kovakuntoiset maantiepyöräilijät ajavat pidempiäkin matkoja 40 km/h keskinopeudella. Itselleni 25 km/h alkaa olla maksimi. Huippunopeus taitaa olla alamäessä vähän päälle 60 km/h.

     

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Joo, kyllä kyseessä oli viritetty peli joka kulkee lainsäädännössä kaiketi nimellä sähkömopo. Pitäisi siis olla rekisterikilvet.

    rööri roope

    Sähköavusteinen pyörä on järkiostos varsinkin ruuhkasuomeen työmatka ajoon.Hinnathan lähtee alle tonnin mutta ne on ritskuja.Väittäisin kotimaan hintatason pyörä on ok jonka hinta on yli 2000eNetistä saa 2000e jo aika hyvän.

    Kokeilin juhannuksena Rukan rinnettä ylämäkeen perse satulassa koko ajan.Muuten nousi.Alas tullessa joutui välillä keventämään.Kyseinen pyörä kulkee tasaisella 31 mutta syö akkua.Kannattaa ajaa max 25 ni akku kestää pidempään.Kyseisen pyörän hinta netissä noin 4000e.

    Tavan taaplaaja joka vastatuuleen ajaa normaali pyörällä 31:n nopeudella kymmeniä kilometrejä yhteen syssyyn on aika kova.Sähköavusteisella se on leikin tekoa 69 vuotiaallekkin.

    Osta AJ  sähköavusteinen pyörä,mutta älä halpaa.Helkaman pyörä maksaa 2000e ja on ihan ok.Olen sellaisellakin ajellut.

    Sähköavusteisen kun kerran koeajaa mäkisellä reitillä ei normipyörään sen jälkeen koske.

     

    Visakallo Visakallo

    Maaseudun Tulevaisuus yhdessä Koneviestin kanssa testasi seitsemän eri merkkistä sähköpyörää. Testipyörien hintahaarukka oli 2300-3400 euroa. Testi on 12.8.2020 MT:ssä.

    jees h-valta

    Yksi sukulaispyöräilijä lähti juuri pitkälle sairaslomalle kun maastopyörä heitti yli sarvien. Luunmurtumia ja muuta epämukavaa jotta silleen pyöräily tervehdyttää. Jos ei satu henki lähtemään. Palaan vielä tuonne Jätkän kommenttiin autolla ohittamisesta. En tiedä onko muisti tyystin hukassa mutta automaatti sitä moottorin tehoa irti repii. Kyllä laatan lattiaan painaminen saa liikettä aikaan tuossakin kiesissä aivan rivakasti. On sitä muutaman kerran joutunut vartoilemaan edestä kuppaajan väistymistä omalle kaistalleen takaisin että pääsisi eteenpäin.

Esillä 10 vastausta, 7,841 - 7,850 (kaikkiaan 24,493)