Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 7,851 - 7,860 (kaikkiaan 24,693)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Jätkä

    Ei kai sentään automaatti sitä moottorin tehoa revi irti? Jos se on noin, niin olen kyllä ajellut ihan erilaisella automaatilla – ilmeisesti vanhanaikaisella….

    Gla Gla

    Jees: ”Yksi sukulaispyöräilijä lähti juuri pitkälle sairaslomalle kun maastopyörä heitti yli sarvien. Luunmurtumia ja muuta epämukavaa jotta silleen pyöräily tervehdyttää. Jos ei satu henki lähtemään.”

    Hevonen voi kyllä heittää selästä, jos sille päälle sattuu. Maastopyörä sentään niin tuskin tekee.

    Joskus ihan oikeasti harmittaa, kun ajattelutapa on muokattu sellaiseksi, että vastuukysymykset kääntyy huomaamattomasti päälaelleen ja oma osuus tapahtumiin kielletään. On kai mukavampi jatkaa elämää, kun vika on muissa.

    Ehkä riskeistä puhuttaessa moottorisahakin on vaarallinen, parasta vältellä sen käyttöä:

    https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/talentin-kilpailija-yritti-lavalla-ennennakemattoman-vaarallista-temppua-joutui-sairaalaan-tikattavaksi/7762598#gs.daomm9

    Ola_Pallonivel

    Kesälomalla vuokrasin sähköläskipyörän. Hurja oli veto ylämäkeen sähkön avulla, mutta ilman sähköä pirun raskas ajaa. Ei ollut minun juttu ainakaan tuo läskimalli, pitää hybridi ohuemmilla renkailla kokeilla seuraavaksi.

    Kannattaa tosiaan vaikka vuokrata ensin, ennen ku ostaa monen tonnin pyörää.

    Nii joo, alamäkeen nappasi helposti 48 mittariin. Renkaat vatkasi siihen malliin, että rupesi pelottamaan. Avustus loppui 25km/h kohdalla.

    Jätkä

    Melko nuorena kloppina olin käymässä serkkupoikien luona heidän asuttamallaan maatilalla. Mopolla olin liikkeellä.

    Kuinka ollakkaan, siellä syystä tai toisesta pääsi mullikka karkuun ja paineli vanhaa oikotietä, joka oli suunnilleen traktorilla tai maasturilla ajokelpoinen.

    Lähdin mopolla tavoittamaan mullikkaa ja saavutinkin sen niin, että olin pari metriä sen takana. Yllättäen oli siltarumpu romahtanut ja mullikka meni kevyesti sen yli, mutta Tunturi jäi ojaan. SE HEITTI minut sarvien yli jonkin matkaa ja polvi aukesi aika isolta alalta.

    Tänä päivänä aivan varmasti olisi lääkärireissu, mutta silloin lääkekaapista puhdistusaineita ja rulla sideharsoa, niin loppukesä siinä meni aikalailla aristellen, mutta meni kuitenkin.

    Läskipyörällä ja kilpapyörällä on ehkä hieman erilainen käyttötarkoitus. Läskipyärän renkaat ovat luonnollisesti tarkoitettu lähinnä maastoon, pienille nopeuksille ja matalille paineille. Jos sellaisella ajetaan kovapintaisia – jopa kestopäällysteisiä teitä, pitää paine olla korkea, jolloin renkaasta vain aivan keskikohta ottaa tiehen. NS maastopyörissä renkaan profiili on korostetusti sellainen, että keskellä renkaan selkää on harjanne, jonka vierintävastus on minimoitu ja oikeilla paineilla kulkee kevyesti.

    jees h-valta

    Gla, yritin vain kertoa että nämä muotioikut tekevät oikkujaan käyttäjäharrastelijoilleen jotka eivät kuitenkaan hallitse laitettaan. En tiedä tarkemmin mutta oletan alamäkeen pyörän johonkin tökänneen joka kai maastossa on tuiki mahdollista. Tulee vain yhteiskunnalle aika arvokkaaksi tällaiset aika suurenkin huudon harrasteet. Kuten moni muukin, mönkijöistähän täällä jo alkuun päästiinkin. Samaan aikaan näitä tehdään nk. jokamiehenoikeudella joka olisi syytä pikkuhiljaa laittaa naftaliiniin. Alkaa maastossa olla kaikenkarvaista toimintaa ainakin kylien lähellä.

    Gla Gla

    Siitä ei ole pitkä aika, kun lainsäädännössä oli näinkin mahtava kirjaus: ”Urheilu- tai kilpakäyttöön rakennetussa, tiellä käytettävässä polkupyörässä, jonka omamassa on enintään 10 kg ja jossa on vähintään 12 vaihdetta, ei kuitenkaan vaadita etu-, sivu- eikä poljinheijastimia polkupyörää valoisaan aikaan ajettaessa.”

    Entä kuka muistaa vaatimuksen maalata lokasuojan pää valkoiseksi? Ei siitäkään kovin pitkää aikaa ole.

    Edelleen löytyy porukkaa, jotka vetää yhtäsuuruusmerkit käyrän ohjaustangon ja kilpapyörän välille. Maastopyöräilyyn ei kilpailut kuulu. Se, että läskillä ajetaan talvella mm. 1000 mailin kilpailu, johon eräskin turkulainen kaveri on pariin otteeseen osallistunut, ei ole merkittävää.

    Gla Gla

    Jees: ”Gla, yritin vain kertoa että nämä muotioikut tekevät oikkujaan käyttäjäharrastelijoilleen jotka eivät kuitenkaan hallitse laitettaan.”

    Niinhän sinä teit ja nyt vielä uudestaan. Ensinnäkin maastopyöräilu on ollut suosittua Suomessakin 90-luvun alusta saakka eli sellaisesta muotioikusta puhutaan. Ja edelleen olet sitä mieltä, että pyörä heittää kaverin satulasta, vaikka kaveri itse tekee äkkipysäyksen tms. tempun, jossa havainnollistuu liikkeen jatkuvuuden laki.

    Äsken syytit edessä ajanutta siitä, että teit vaarallisen ohituksen. Kun syy ei ole itsessä, ei ajotavan korjaustarvetta ole eli ajotaito ei kehity. Sinulle tuo ehkä riittää, minulle ei.

    Kun lukee lehtien kolariuutisia, usein kerrotaan auton töytäisseen pyöräilijää. Ensinnäkin töytäisy kuvaa heikosti tilannetta, jossa pyöräilijä on päätynyt konepellin kautta asfalttiin. Törmäys olisi parempi termi. Toisekseen siinäkin hävitetään auton kuljettajan osuus tapahtumiin. Kuten Jessen sukulaisen maastopyörä, niin vain autotkin liikenteessä osuu muihin tienkäyttäjiin. Ei voi mitään.

    jees h-valta

    Tietenkin usein oikea termi olisi pyöräilijän ajaneen autoa päin. Kuten H-vallassa tapahtui tänä kesänä. Suojatiellä sattui olemaan auto edessä ja sen läpi ei päässyt polkupyörällä. Kaveri lensi auton yli ja sairaalareissuun.

    Gla Gla

    Jos pyöräilijä ajaa päin autoa, silloin ei lehdessä lue polkupyörän töytäisseen autoilijaa tai edes autoa.

    Ola_Pallonivel

    Ajatuksena oli ostaa sähköläskipyörä, jolla ajaisi työmatkat ja satunnaiset metsäretket. Läskimallista ei minun kokemuksen mukaan ole siihen. Siksi sitä testasin myös asfaltilla.

    Nykyinen käytössä oleva oma maastopyörä täyttää kohta 30 vuotta, tosin vähälle käytölle jäänyt viimeiset vuodet. Sen verran kokemusta siitä

    Ja mutulla sanoisin, että suuremmat kulut yhteiskunnalle syntyy siitä, kun ihmiset ei aja pyörällä. Ei satunnaiset onnettomuudet. Ja oman kokemuksen mukaan pyöräilijät ei tunne liikennesääntöjä, vaan ajetaan huoletta auton eteen esim. suojatiellä. Röyhkeimmät näyttää sitten keskaria, jos ajan autolla eteen noudattaen itse liikennesääntöjä.

     

     

Esillä 10 vastausta, 7,851 - 7,860 (kaikkiaan 24,693)