Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 9,931 - 9,940 (kaikkiaan 24,692)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Visakallo Visakallo

    10 vuotta vanhojen autojen katsastustilastoa Suomesta:

    https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/6bd8d7c0-86c9-4aff-93dd-2c88eed354e5

    Metsäkupsa Metsäkupsa

    Yleistyksiä ei pidä tehdä, mutta Toyota on vikatilastojen hännillä ja myyntilastojen kärjessä. Aikaisemmin kun autoista kirjoitin 3 siskon perheen autoista on kyseistä merkkiä ja ovat olleet tyytyväisiä.

    Visakallo Visakallo

    Haballa tuntuu Konelan autot olevan aina niin sydäntä lähellä. Olisiko Haballa niistä lapsuusmuistoja kuten meikäläiselläkin? Isäukon Mossen kyydissä tuli oltua paljonkin. Olihan se sen aikaisilla sorateillä ihan omiaan.

    Gla Gla

    Visakallolla on erikoinen suhde Habaan.

    Visakallo Visakallo

    Salaperäisyys Habassa lähinnä kiinnostaa.

    Jätkä

    Tuo katsastustilasto on osittain vääristynyt, kun siinä autot ovat samassa asteikossa, vaikka siinä selvästi on autoja, jotka ovat jopa monta kartaa kalliimpia kuin halvimmat – uushankintahinnaltaan. Samoin on joitakin merkkejä, joilla yleensä ajetaan paljon, varsinkin alkuvuosina. Myös autoja, joissa on pitkä takuu ja toisia, joiden takuuaika on lyhyt.

    Kun uutenakin halpa auto on monen vuoden kuluttua vaihtanut omistajaa hyvin halvalla, ei ehkä vähävaraisella omistajalla ole haluja sijoittaa autoonsa yhtään ylimääräistä. Silloin varsinaiset huollot jäävät tekemättä ja auto viedää katsurille viime tipassa lähinnä siksi, rttä ”haen vikalapun”. Sen jälkeen korjataan vain lapulla olevat viat – ja taas mennään vuosi etiäppäin.

    Tilastoihin tulee komeita prosenttilukuja, mutta ne eivät kerro kaikkea.

    Gla Gla

    Tilastossa on kuitenkin kaikki muuttujat näkyvissä, jotta voi päätelmiä tehdä. Kukaan tuskin on kiinnostunut autoa ostaessaan, onko Audi luotettavampi kuin Dacia. Jokainen tekee vertailunsa itse sopivan ryhmän sisällä.

    En tiedä yhtään mallia, jossa olisi 10 vuoden takuu ruostuminen poislukien. Tosin harvassa on nekin autot, jossa ruostetakuu olisi voimassa, vaikka valmistaja 12…30 vuotta lupaisikin. Käyttäjä ei ole noudattanut takuun ehtoja, joten takuu on rauennut.

    Ruostuminen ei näyttänyt olevan yhdessäkään mallissa yleisin hylsyn syy.

    Visakallo, juuri tuohon Haba pyrkii.

     

    Visakallo Visakallo

    Mielikuvani on viime aikoina vahvistunut siitä, että Haba on jonkinlainen peräkamarin tyttö. Saattaa kuitenkin olla jollakin tapaa mukana politiikassa ja/tai ympäristöjärjestössä.

    Puuki

    Toi – ota päihittäisi näköjään ehkä ison Audinkin , jos olisi jarrut pysyneet kunnossa.

    Yhteismitallisuutta saisi vähän lisää tilastoon, jos laskisi ajetut km:t myös mukaan vaikka tällä tavalla :   Toyota Corolla, aj. 129 tkm, hylsyjä 6,2  %,  Volvo xc 70 aj 234 tkm.  hylsyt 11,6 %    .

    –>  129/234 = 0,55     0,55 x 11,6 % = 6,4 % .   Aika  lähellä toisiaan  vaikka alkup. tilastossa melko kaukana.      Monen muun merkin/mallinkin järjestys muuttuisi paljon tuolla tyylillä.

    Missä kohtaa  tilastoissa on ne vähävikaiset Korealaiset , vai onko ne pajalla vielä ?

    Volvon yleisimmissä vioissa renkaiden ripustukseen liittyvät  ei ole yllätys .  Joka merkillä varmaan omat merkkikohtaiset heikkoudet on suunnilleen samoja vuodesta toiseen.

    Gla Gla

    Entä korvaako 5…7 vuoden takuu, jos jarrut puoltaa tai laahaa? Tai jos alustan nivel tai pusla kuluu väljäksi. Yleensä takuuehdoissa on pitkä lista asioita, joita takuu ei korvaa.

Esillä 10 vastausta, 9,931 - 9,940 (kaikkiaan 24,692)