Keskustelut Puukauppa Metsä alan lakkoilu

Esillä 10 vastausta, 631 - 640 (kaikkiaan 1,267)
  • Metsä alan lakkoilu

    Törkeää, jumalattomien suota?

    Suomalainen kateus on tunnettua!

    Yhteen hiileen puhaltaminen kadonnut,ken tietää, mutta yhteisen etumme vuoksi meillä puiden kanssa toimivilla, ole liikoja varoja Lakkoilla.

  • Tolopainen Tolopainen

    UPM ei voi taata paperintekijöille parempaa palkkaa eikä pitkää leipää lakkoilusta huolimatta. Lähes kaikki painopaperikoneet tullaan sulkemaan. Vaikka UPM kuinka haluaisi jakaa yhteistä hyvää työntekijöilleen, toiminnalle ei ole rahoittajia. Ei ole mitään järkeä tehdä Suomessa 5milj t paperia tappiolla ja kuljettaa sitä täältä maailmalle. Keski-Eurooppaan tuotteet menee pienillä laivoilla, jos yhdessä on 5000t tarvitaan tuhat turhaa laivausta. Miksi päästöjä ei vähennetä lopettamalla täysin kannattamatonta toimintaa.

    jees h-valta

    Tolopan höpötyksiä. Kannattamatonta vientiä ei taatusti harjoiteta. Kyllä koneet laitetaan seis heti kun sellaista alkaa tapahtua. Eikä ole näköpiirissäkään tällä hetkellä.

    Tolopainen Tolopainen

    Lukutaitoinen voi lukea UPM:n vuosikertomuksesta paperidivisioonan tappiot, ne löytyy sieltä. Nykyisillä sähkön hinnoilla paperitehtaat kannattaa pitää alhaalla, vaikka lakko loppuisi.

    jees h-valta

    Tappioita on oikeita ja keinotekoisesti koplattuja.

    Visakallo Visakallo

    Tolopainen on oikeassa. Kun tähän lisätään myös merikuljetusten kallistuminen Itämerellä, seurauksena on paperintuotannon väheneminen Suomessa.

    Puuki

    Merikuljetusten kallistuminen jota EU:ssa ei ole tietääkseni suostuttu kompensoimaan Suomelle vaikuttaa kilpailua rajoittavasti mutkan kautta.  Etu viherryttämistoimista tulee siinäkin etelän maiden teollisuudelle.  Taisi olla vielä niin että Välimerellä liikennöiville ei samanlaisia ehtoja päästöjen suhteen ole kuin täällä.  Joku S. Hassi oli aikoinaan kova vaatimaan päästörajoja kotimaan liikenteelle.

    Päästöjen vähentäminen on tietysti hyvä asia periaatteessa mutta  puuttuu tasapuolisuus, kun olosuhteet on ihan erilaiset talvisin Pohjanlahdella kuin esim. Välimerellä. Pitäisi sekin ottaa huomioon jotta ei tulisi liiaksi markkinaepätasapainoa.

    Joistain paperituotteista on ollut pula viime aikoina.  Se nostaa niiden hintoja jatkossa.  Toivottavasti ei käy kuten kävi sellun valmistuksen lopetuksessa pohjoisessa.  Kun oli ajettu tehdas alas huonon kannattavuuden takia , niin miltei heti sellun hinta nousi reippaasti.

    Tolopainen Tolopainen

    Täytyy myös ihmetellä sitä, että miten nykyisellä dieselin hinnalla rahtiliikenne liikkuu Suomen sisällä. Britanniassa on jo yli 7% kuukausi-inflaatio, Suomessa sen pitää olla vielä korkeampi, kun kohonneita kustannuksia viedään hintoihin. Talouskasvu pysähtyy varmasti tänä vuonna. Eikä mitään kasvua enää tule olemaankaan, edessä on elintason lasku, ei ole mitään vihreää siirtymää, joka toisi kasvua ja uutta jaettavaa.

    Visakallo Visakallo

    Satu Hassi, Sirpa Pietikäinen ja Ville Niinistö niitä päästörajoja silloin ajo tiukemmiksi EU:ssa. Nyt sitten Silvia Modig kritisoi niitä! Jos vastaavaa olisi tehty jossain muussa maassa, siitä reviteltäisiin meillä nyt isot otsikot.

    Nuakka

    Kesä näyttää miten hinnat nousevat, esim. maarakennusindeksi noussut vuodessa 6-7%, asfaltti jopa 34%!! Turha odotella tieverkon kunnon parantumista. Sitä mukaa kun kohonneet kuljetuskustannukset siirtyvät hintoihin, kaikki kallistuu reippaasti. Itsekin juuri laskeskelin hankintapuita ajaessani, että onkohan viimeinen savotta… Pitäisi hankintapuun hinnan nousta ihan jonkin verran että edes työn ilo säilyisi.

    Puuki

    Jos esim. tilaa jonkin muutaman kympin maksavan kapistuksen verkkokaupasta,niin toimituskulut voi olla enemmän kuin tavaran arvo.  Koskee yl . kotimaisia verkkokauppoja.  Ulkomailta tilattuna  on suhteessa halvempaa.  Joskus jopa puoli-ilmaista verrattuna johonkin toiseen kotimaiseen viherpuristuksen otteessa olevan kuljetuksen varassa olevaan tavarantoimittajaan verrattuna.

    Jos homma jatkuu niin kuten näyttää, että muualla jätetään liika viherryttäminen toistaiseksi tauolle ( esim. maakaasu onkin  ympäristöystävällistä, dieselveturit on otettu Saksassa käyttöön sähkön kallistumisen takia) taloudellisista syistä,  ja täällä yritetään vihreiden ollessa hallituksessa olla edelleen jotain mallioppilaita,   niin   alasajo jatkuu eikä ole odotettavissa pelimerkkejä jaettavaksi lisäsuojelutoimiinkaan.     Muualla on jo tajuttu , että talouden sakkaaminen ei edistä mitään  suojeluakaan.

    Vuosittain toistuvat lakot parhaaseen markkina-aikaan (kuten metsäpuolella on ollut tapana) täydentävät paletin joka ei ole kovin ruusuisen näköinen muutenkaan.

Esillä 10 vastausta, 631 - 640 (kaikkiaan 1,267)