Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto. Osa 2

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 230)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto. Osa 2

    Aloitin tämä jatkoketjun, kun alkuperäiseen ei voinut enää lisätä kirjoituksia.

    Jesse tuolla aiemmin ihmetteli, miksi VW-liike ei huolinut hänen Volkkariaan vaihdossa. Minä en sitä ihmettele, sillä auton historiassa taisi olla jotain epäselvää. Merkkiliike tiesi tämän, eikä enää halunnut sekaantua asiaan. Peugeot-liikeellä oli tarve saada uutta mallia kaupaksi, ja se saattoi lisäksi toimia hyvässä uskossa. Liike yritti ensin suoraa myyntiä, mutta todennäköisesti myi sitten Volkkarin kilotavarana jollekin kaukaisemmalle jopparille tai laitatti koko kotteron paaliin.

  • Rane2

    Armoa?

    Rane2

    Alkuperäisen ketjun aloittaja Abietiskin on jo vaihtanut Citroeninsa sähköautoon ja on lähtenyt testaamaan miten pitkälle sillä pääsee yhdellä latauksella.

    jees h-valta

    Visakallo, ei sillä sen enempää epäselvää ollut kuin muillakaan tuontiautoilla. Olihan se samassa Palinilla silloinkin myynnissä kun minä sen ostin. Ainut mitä voisi epäselvyytenä tai pitäskö sanoa epämääräisyytenä oli että sillä oli semmonen lisävarustus kuin runsaasti salataskuja kaikissa mahdollisissa eristekohdissa, bensatankin eristettä myöden. Mutta sinällään tuo ei autoa huonommaksi tehnyt vaan ne olivat siistejä viiltoja jotka tietysti olivat mahdollisimman huomaamattomiksi tehty. Että kyllä se suomessa jonkin kerran varmasti oli käynyt. Ja lastia sellasta tuonut. Ekan narahduksen jälkeen varmaan autosta on pitänyt päästä eroon. Liian ”tuttu tullissa”joten se vaihtui tietty autoliikkeessä johonkin muuhun sopivaan kiesiin.

    Visakallo Visakallo

    Kahdellakympillä nätti auto 19 cm maanvaralla:

    http://www.iltalehti.fi/autotestit/201802142200724160_at.shtml

    jees h-valta

    Niin tai ennemminkin 30000:lla. Kuten linkin jutussa selkeästi ilmeni niin aika nopsaan ja vieläkin puutteellisella varustuksella mentiin kolmeenkymmeneen tuhanteen. Ja tosi pikkuauto sentään. Maavara on iso mutta ei välttämättä aivan todellinen sekään. Katsotaan sitten kun on ensimmäiset TM:n testit mennyt läpi. Ja nyt niin nätti että, minun makuuni tylsä ainakin edestä mutta sehän on makuasia josta ei sovi kiistellä. Kulutus isompi, pienemmällä moottorilla kuin omassani,  isommalla moottorilla. Silti päästötkin samaa vikaa. Ei kaistavahtia, tylsä kojelauta, ei juuri mitään jne, jne.

    Puuki

    Neliveto puuttuu. Jos hankkii suv:n tms , niin heikentyneen ajomukavuuden vastapainona pitää olla se neliveto sitten.

    jees h-valta

    Tässä tuli jälleen viime viikonloppuna konkretiaa miten neliveto, vaiko korkea maavara, kumpiko sitten parempi onkaan. Olimme tällä lähimökillä (Pori) käymässä lauantaina normaalin tarkistuskierroksen. Olimme edellisellä kerralla juuri senverran tehneet lapiotyötä että pääsimme pihaan silloin. Nyt oli tullut senverran lisää lunta että huomasi että nyt ollaan äärirajoilla maavaran suhteen. Varsinkin isomman tien auraustöyrään suhteen. Auto kuitenkin meni aivan hyvin pihaan ja kääntö ja poislähtö sujui hyvin. Nyt sitten kuitenkin sähkömieskaveri kävikin vielä meidän jälkeemme parin sähköpatterin kytkyn tekemässä ja ajoi myös pihaan meidän jälkiä kun arveli hyvin hoituvan kun jäljetkin oli. No, se VW:n Transportteri hyytyikin sitten pihan käännöksiin viime syksynä ostetuilla uusilla talvirenkailla. Kaveri kertoi että tuli hiki ennenkuin sai auton kääntymään ja varsinkin pois pihasta. Sekin etuveto tietenkin. Autoissa ei toisinsanoen ollut muuta eroa kuin toisessa maavara matalampi eli VW ei vienytkään koppaa eteenpäin mahalaskeuduttuaan pihan hankeen. Molemmat olisivat kyllä menneet tietenkin nelivedolla kelppeästi samat kuviot. Ilman tuhtaamista. Mutta paljon nelivetoa tärkeämpi on kuitenkin maavara. Siitä pienestä erosta johtuen toinen meni ja toinen ei. Mutta kuten sanoin nelikolla olisi vielä mennyt molemmat helposti mutta nyt menikin helposti vain toinen. Meidän korkeampi SUV. Jos taas mennään enempään hankeen jossa nämä etuvdot hyytyvät taatusti molemmat niin sieltä ei olisi tullutkaan kuin korkeampi edelleen. Eli ratkaisevampaa on se auton maavara kuin neliveto. Sama se on kuinka paljon niitä pyöriä tyhjää pyörii siellä alla.

    Puuki

    Oikeita nelivetoja alennusvaihteineen on aika harvoissa nykyisissä ns. maastoautoissa.   Muissa ajo-ominaisuuksissa korkeammat suv (ja sav vai mitä niitä vastaavia onkaan) -autot häviää matalammille versioille , kun on kysymyksessä sama automerkki. Kun viimeksi oli autonvaihto ajankohtanen kävin koeajamassa mm. VW:n ja Toyotan katumaasturit sekä BMW X3:n ja Volvon 60:n maasturin ja normikeleillä ne kaikki häviää ajo-ominaisuuksissaan   selvästi esim. farmari Volvolle.

    Kunnon maavara on Hummerissa ja Mersun Unimogissa. No niissä on sitten  nelivetokin vakiona. .

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Kiitos kysymästä, ajo-ominaisuudet ovat citymaasturissakin aivan riittävät. 🙂 Myönnettäköön, että Yetillä ei uskalla puskea yhtä kovalla vauhdilla kaarteisiin kuin vaikka Octavialla voisi, mutta arvostan enemmän sitä ominaisuutta, että huonommallekin tielle ja keliin voi lähteä.

    harrastelija harrastelija

    Noita 2-vetoisia ”maastureita” sanoisin kyllä höpöautoiksi, jos on tarve liikkua metsäteillä myös lumen aikana. Muutenkin 2-vetoiselle maasturi nimitys on mainoskikka. Jo sana city- tai katu-maasturi sanoo sen, että mistä on kysymys.

    Korkeammalla autolla on liikenteessä parempi näkyvyys ja voihan sillä kaupungin ulkopuolellakin ajella, mutta jos puhutaan metsässä todella liikkuvasta kalustosta, niin 4-veto olla pitää!

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 230)