Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto. Osa 2

Esillä 10 vastausta, 221 - 230 (kaikkiaan 230)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto. Osa 2

    Aloitin tämä jatkoketjun, kun alkuperäiseen ei voinut enää lisätä kirjoituksia.

    Jesse tuolla aiemmin ihmetteli, miksi VW-liike ei huolinut hänen Volkkariaan vaihdossa. Minä en sitä ihmettele, sillä auton historiassa taisi olla jotain epäselvää. Merkkiliike tiesi tämän, eikä enää halunnut sekaantua asiaan. Peugeot-liikeellä oli tarve saada uutta mallia kaupaksi, ja se saattoi lisäksi toimia hyvässä uskossa. Liike yritti ensin suoraa myyntiä, mutta todennäköisesti myi sitten Volkkarin kilotavarana jollekin kaukaisemmalle jopparille tai laitatti koko kotteron paaliin.

  • Jätkä

     

    Tuosta moottorin lämmittämisestä: Onhan nuo metsäkonehenkilöt todella tyhmiä, kun ovat laittaneet kovalla rahalla koneisiinsa polttoainekäyttöiset lämmittimet, joilla vielä kaiken lisäksi lämmittävät hydrayliikkaöjynsä niin, että kone on tekniikaltaan ja ohjaamoltaan täysin valmis töihin, kun kuski saapuu savotalle.

    Moisesta tyhmyydestä pitäisi ihan oikeasti sakottaa….

    Gla Gla

    Jos nyt kuitenkin puhutaan Jessen auton moottorin lämmityksestä, eikä hydraulijärjestelmällä varustetusta työkoneesta, kukaan tuskin osaa täsmällisesti asiasta puhua. Mukavampi on vain haukkua Jessen tapoja.

    Ennenkin olen kysynyt saamatta vastausta, mitä merkitystä Jessen tapauksessa moottorin lämmityksellä on, siis verrataan muutaman minuutin tyhjäkäyntiä ja sähkölämmitystä? Harjavallassa tämän talven pakkaset ovat poikkeuksellisia, yleensä ollaan nollan paikkeilla.

    On helppo sanoa, että lämmittämätön moottori kuluu ja kuluttaa enemmän kuin ilman lämmitystä. Mutta paljonko ja onko nykyisten öljyjen aikakaudella Jessen käynnistysmäärillä merkitystä? Jos koneella ajetaan vaikka 350 tkm ennen sen romuttamista ja siinä on x kpl kylmäkäynnistyksiä, mikä on niiden osuus kokonaiskulumasta? Entä jos kylmäkäynnistysten määrä on y? Jos ette tiedä, miksi siitä moititte? Entä jos Jesse vaihtaa autonsa 3-10 vuoden kuluttua uuteen? Elinkaari ei ole lopussa, eikä moottori havaittavasti kulunut. Mitä merkitystä tällöin asialla on? Minähän autoni loppuun ajan, ei Jesse.

    Nelivedosta vielä, kun jotkut ei siitä haittoja tiennyt. Edes moottorin lämmittäminen ei voimansiirtoa lämmitä ja siksi kulutus kylmänä on huomattavasti suurempi kuin kaksiovetoisessa. Aikanaan tehdyssä testissä nelivetoisen kulutuksen kasvu oli 2-kertainen etuvetoiseen verrattuna. Sen lisäksi, että nelivetoinen kuluttaa lämpimänäkin kaksivetoista enemmän. Että huomioikaa se Jesseä moittiessanne.

     

    Berza

    Tämän ketjun voisi uudistaa nimellä Metsänomistajien parempi vittuilupalsta 🙂

     

    Tolopainen

    Miksi lähteä liikenteeseen kylmällä autolla kun nykytekniikalla saa lämmitettyä moottorin ja auton sisätilat rahaa kuluu sähköön parikymmentä senttiä kerralta.

    Jätkä

    Jos kylmäkäynnistys kuluttaa moottiria saman verran, kuin 600 800 kilomerin ajo lämpöisellä moottorijja, merkitsee se talvipäivässä tuon kahdella kerrottuna. kun suosituksen mukaan + 5 asteisesta alaspäin kone on määritelty kymäksi, merkitsee se  ainakin sata päivää ja kaksi kertaa päivässä = 200 käynnistystä kertaa 600 km = 120 000 km:n matkaa – Vuodessa!

    Kolmen vuoden ajolla Pökötin pannu on sökö.

    Jos nyt kuitenkin puhutaan Jessen auton moottorin lämmityksestä, eikä hydraulijärjestelmällä varustetusta työkoneesta

    Anteeksi, että mainitsin työkoneen moottorin ja varsinkin sen että otin esiin hydrayliikan. Tuntui vain niin tasan samanarvoiselta moottori kuin moottori ja öljy kuin öljy.

    Anteeksi vielä kerran, vaikka minulla onkin traktorin moottorinlämmittimessä ominaisuus, joka lämmittää myös öljypohjassa olevan öljyn. Sekään ei tietenkään kuulu Jeessin Pököttimessä mihinkään, koska hän ei ole raatsinut autoa ostaessaan ruksata ainoaa TODELLA tarpeellista lisävarustetta mukaan. Johtunee siitä, että LIIIISTA oli liian PIIIITKÄ.

    Lisähuomautuksena, että Jeessi on repinyt naamaansa tästäkin aiheesta niin perusteellisesti, että hänelle ei VIELÄ ole palautuksena tullut kymmentä % siitä, mitä hänen päästönsä ovat!

    pihkatappi pihkatappi

    Muutaman vuoden päästä voisi taas täältä lukea autokeskustelua, kun Jesse on ostanut Japanilaisen kolmipyöräisen sähköauton ja ihmettelee kuinka muut palstalaiset ovat jälkeenjääneitä, kun ajavat vielä bensiinikäyttöisillä Eurooppalaisilla kauheankokoisilla lotjilla.

    Gla Gla

    Moottorille on kylmäkäynnistystä kaikki, mikä ei ole normaalissa käyntilämpötilassa. 5 asteen suositus on Motivan laskelma lämmityksen tuomalle säästölle, eikä liity millään tavalla kylmäkäynnistykseen moottorin kuluman kannalta. Toki -20 astetta on eri asia kuin +5, mutta minä en osaa sanoa noiden vaikutusta. Heitellä voi aina 600-800 kilsan matkasta ilman, että sillä on mitään pohjaa.

    Minä en yleensä saa autoani töissä tolppaan, joten kylmäkäynnistyksiä on tullut tuon elinkaaren aikana kertaluokkaa enemmän kuin millä väität Jessen koneen olevan sökö. Jos kylmäkäynnistyksistä tulee 3 vuodessa 360 tkm kilometrit, ei se ole alkuunkaan sama kuin 360 tkm ajettu auto. Jokainen 360 tkm ajettu auto on käynnistetty lukemattomia kertoja kylmänä, minullakin vasta hiljattain tuli ensimmäisen kerran tarvetta lisätä 0,5 l öljyä vaihtovälillä. Eli tuolla tavoin laskettuna moottorit kestää helposti pari miljoonaa kilometriä. Siinä ei siis parin vuoden kylmäkäynnistykset ole kuin mitättömän pieni yksityiskohta.

    Miksi minun autoni moottori ei ole sökö, kun Jessellä se on kolmessa vuodessa?

    Visakallo Visakallo

    Lopetetaan kokonaan autojemme lämmittämiset, niin kyllä se Suomen autokanta alkaa siitä nuorentua! Minä puolestani pyydän anteeksi sitä, että olen joutunut näkemään liikaa uusia autonmoottoreita, jotka ovat rikkoutuneet kylmäkäynnistys – lyhyt ajo – kymäkäynnistys -ajossa. Autonajossa ja metsänhoidossa näyttää olevan hyvin paljon samaa. Toiset uskovat koettua tietoa, mutta toiset vasta omia virheitään, – jos niitäkään.

    MaalaisSeppo

    Kohta Saksasta tuodaan edullisia, uudenkarheita dieselautoja. Kesän kynnyksellä voisi olla aika vaihtaa.

    Jussi Collin

    Autokeskustelu Metsälehden palstalla on päättynyt.

     

    Terv. Metsälehden toimitus

Esillä 10 vastausta, 221 - 230 (kaikkiaan 230)