Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto. Osa 2

Esillä 10 vastausta, 201 - 210 (kaikkiaan 230)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto. Osa 2

    Aloitin tämä jatkoketjun, kun alkuperäiseen ei voinut enää lisätä kirjoituksia.

    Jesse tuolla aiemmin ihmetteli, miksi VW-liike ei huolinut hänen Volkkariaan vaihdossa. Minä en sitä ihmettele, sillä auton historiassa taisi olla jotain epäselvää. Merkkiliike tiesi tämän, eikä enää halunnut sekaantua asiaan. Peugeot-liikeellä oli tarve saada uutta mallia kaupaksi, ja se saattoi lisäksi toimia hyvässä uskossa. Liike yritti ensin suoraa myyntiä, mutta todennäköisesti myi sitten Volkkarin kilotavarana jollekin kaukaisemmalle jopparille tai laitatti koko kotteron paaliin.

  • jees h-valta

    Jätkän jutut aivan yhtä ristiriitaisia kuin äijä ite kaikenkaikkiaan. Piti olla ihan uudenkarhea piili alla ja nyt onkin jo mittarissa enemmän tahi vielä enemmän kilsoja. Mikähän lie se totuus ollakkaan? Minun täällä pitää selvittää jopa pakokaasujen koostumusta ranskiksesta mutta eräät ei valota edes auton merkkiä saati vuosimallia. Voin sitäpaitsi kertoa että meitin liikkeen eräs vähän hälläväliä-putkimies temmasi Fiat Ducaton puhtaasti pihastaan ilman esilämmityksen häivää näillä pakkasilla aamusella käyntiin ja töihin tuli ajallaan. Että en epäile etteikö kunnossa oleva diesel lähde tänäpäivänä jos akussa vain virtaa mutta sääliksi käy jos sattuu sellaisen perään joutua ajelemaan.

    rööri roope

    Jees älä hikeenny en sinua tarkoittanut vaan yleensä palstalaisia ja suomalaisia yleensä.

    Lämmitin on nykyaikaa varsinkin jonka voi kytkeä toimimaan vaikka oot paskamakkia vaihtamassa Rauhanlahdessa ja autosi on Tahkolla.

    Jos et usko en maha mittää.Tietysti teet kuten haluat.Mie nautin joistakin mistä oon maksanut.

    Jätkä

    Kukaan ei ole väittänyt, että minulla on vain yksi auto pihassa.

    Tuon Dieselin ostin syksyllä, siitä on kyllä ollut maininta niihin aikoihin toisessa ketjussa.

    Totuus on, että olisin kyllä lähtenyt tuolla uudemmalla ja Pösöä paljon paremmalla autolla liikkeelle, mutta taskussa oli vain tuon dieselin avaimet.

    MJO

    Ei Jesse uutta autoa kenenkään tarvitse lämmittää sen vuoksi, ettei se käynnistyisi.

    Vaikka sinun ranskis olisi kuinka hyvä tahansa, niin siinäkään ei ole niin hyvää öljyä. Moottorin yläkerta näillä keleillä varmasti pyörii ilman voitelua jonkin aikaa.

    katalysaattori ei ennen lämpenemistä toimi jne..

    Aivan ihme tinkaamista päivänselvästä asiasta.

    varmaan nelivedostakin on jessin mielestä haittaa.

    Jätkä

    Jätkän mopossa ei ole Pösön dieseliä. Siinä Pösön henkilöautossa, jonka annoin syksyllä tyttären miehille ( Isä ja poika)  työmatka-autoksi, on 2 litrainen Pösö-diesel. Asuntoautossa on 2,5 litrainen Pösön diesel. Mutta tuossa Mopossa, jolla kävin kaupassa, on 2 litrainen BMW – diesel. Onhan minulla bensa-autokin pihassa, siinä tosin on vain 1,25 litrainen B-kone. (vähän ajettu)

    Nelivedosta on kyllä uskomattoman paljon haittaa Jeessille silloin, kun hänellä ei sellaista ole.

    Kyllä kävin myös Etelä – semmoisessa, vaikka sielläkin kelit ja säät olivat suhteellisen talviset.

    jees h-valta

    Minä en ala statosfääriä lämmittämään sähköllä, jämpti on niin. Mutta kukin taaplaa aivan oman maun mukaan, omantunnon mukaan ei kyllä niin tekisi mutta eihän näillä ilmasto ole väliä. Onneksi tulee uusia autoilun aikoja jolloin sitä sähköä laitetaan mutta akkuun eikä taivaalliseen ilmaston lämmitykseen.

    jees h-valta

    Koittakaapa vaikka joskus tämmöttellä yli 20 asteen pakkasella. Laittakaa se joka viikkoinen litran öljytörppö ennen moottoriin kaatoa yöksi ulos. Sanokaa sitten menikö se ”voille”. Jos sen jälkeen alkaisitte jo käsittää jotain muustakin kuin sähköyhtiöiden ja auton valmistajien loppauksesta. Tottaahan se kylmä auto hetken kylmä on moottoristaankin mutta tunnetusti rauta ei valita ja lämpenee juuri sitä kyytiä kuin palotilasta lämpöä vapautuu. Ja se on muutaman työkerran jälkeen jo melko kuuma laite. Nimenomaan yläkerrasta. Jjos meni ”yläkertaan” MJO +muut tosiuskovat (loppareihin). Ja jos ei vieläkään uskoa löydy miettikääpä sitä moottorisahan teräketjuöljyä ja sen pumpun kokoa ja voitelun tehoa näilläkin pakkasilla. Ai niin, en muistanutkaan ettei nämä nettimetsurit ole pakkasella ikinä metsässä käynytkään, vaadein liikoja.

    Jätkä

    Moottorissa on aika monta liukupintaa, joiden kitkaa poistetaan öljyllä.

    Kun öljy ei lähde het kiertämään, sen voi joissakin loppuaan lähestyvissä moottoreissa kuulla kylmänä käynnistettäessä ”ronksotuksesta”, joka kertoo, että öljyä puuttuu jostakin välistä. Niinpä yksi varsinainen ronksottaja päätyi Auto-palinin takapihalle odottamaan Romu-kallen puristavaa autonkuljetusvehjettä.

    Jos ja kun moottori käy muutaman sekunnin ilman voitelua, näkyy jopa kampiakselin laakeripinnoissa hankausjälkiä, Puhumattakaan moottorin yläpäästä, jossa nokka-akselit, venttilinvarret ja hydrayliset venttiilinnostimet toimivat heikolla voitelulla tai jopa täysin ilman sitä.

    Kun se toistuu useita kertoja, niin on selvää, että moottorin käyttöikä lyhenee, jopa konerikko tulee. Jeessi lisäilee varmaan joka aamu öljyä moottoriin, joka on tietysti hyvä asia, mutta joku tolkku siinäkin pitäisi olla.

    Joissakin laitteissa, jotka on varustettu myös Arktisiin käyttöolosuhteisiin sopivaksi, on sähkökäyttöinen öljypumppu, jolla nostetaan moottorin voitelukohteet täyteen öljyä ennenkuin startataan.

    jees h-valta

    Et vain sitten vastannut yhteenkään epätodeksi sinun jutussasi väittämiini. JOS öljy pysyy samassa kuosissaan oli sitten 30+:aa tai sama -:ta niin miksi ihmeessä se ei silloin voitelisi? Eihän se öljy kylmää rautaa pelkää yhtään enempää kuin kuumaakaan. Eihän se moottori kuiva ole kun se käynnistetään. Tietysti jätkän vanhat rottoset jos ei ole lisännyt jo illalla ajon jälkeen. Kyllä siellä ne edellisen ajon voitelukalvot on pinnoilla vaikka ne siinä lämpötiloja heittelisikin. Me emme ole NIIN arktissilla aloilla että tarvittaisiin lisäpumppuja täyssynteettistä öljyä pumppaamaan. En ole kuullut yhdenkään auton ikinä lauenneen kylmäkäynnistykseen. Moottori kestää sen saman ilman sähköavustustakin kuin ilmankin.

    jees h-valta

    Ja jos joku ei usko voi kyllä miettiä miksi minulla Chevrolet kesti ajaa neljätuhatta vaille nelsäsataatuhatta kilometriä ja ajetaan edelleen päivittäin. Ilman öljyn lisäämisiä. Voitte olla varmoja että yhtään sen aktiivisempi sähkölämmittäjä en ollut sillekkään. Jos akku jaksoi pyöräyttää se lähti käyntiin ja silloin mentiin.

Esillä 10 vastausta, 201 - 210 (kaikkiaan 230)