Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto. Osa 2

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 230)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto. Osa 2

    Aloitin tämä jatkoketjun, kun alkuperäiseen ei voinut enää lisätä kirjoituksia.

    Jesse tuolla aiemmin ihmetteli, miksi VW-liike ei huolinut hänen Volkkariaan vaihdossa. Minä en sitä ihmettele, sillä auton historiassa taisi olla jotain epäselvää. Merkkiliike tiesi tämän, eikä enää halunnut sekaantua asiaan. Peugeot-liikeellä oli tarve saada uutta mallia kaupaksi, ja se saattoi lisäksi toimia hyvässä uskossa. Liike yritti ensin suoraa myyntiä, mutta todennäköisesti myi sitten Volkkarin kilotavarana jollekin kaukaisemmalle jopparille tai laitatti koko kotteron paaliin.

  • Gla Gla

    Jees, tuo korotettu Ibiza/Polo/Fabia eli Arona on jo uusimman TM:n testissä ollut.

    Katumaastureiden nelivetojärjestelmät on pääosin sitä luokkaa, että edes nelivetoisena maasturista puhuminen on höpöilyä. Kun hiukan päästään vaativampiin olosuhteisiin, järjestelmä ei kestä siitä aiheutuvaa rasitusta, vaan suojapiirit pudottaa sen pois päältä ja auto muuttuu kaksivetoiseksi. Tai lukottomuudesta johtuen oikeastaan yksipyörävetoiseksi.

     

    jees h-valta

    Ahaa, Kiitos tiedosta Gla. Pitääpä joskus keritessä kurkata. Niin, kuten mainitsin niin aika ratkaisevaa silloin kun ollaan talvikelin hankiajossa on kuitenkin se maavara. Sinällään hiukan ihmettelen harrastelijan kommentin suhteen sen ehdottomuutta. Kyllä vain on pärjätty pelkällä etuvedolla ja vasta silloin matkanteko loppuu kun pohja alkaa ottaa liikaa kiinni hankeen. Suojakelissä en tänä talvena ole päässyt testaamaan mutta ei se kuitenkaan mikään erityinen tavoitteenikaan ole ajaa mahdollisimman huonoa tietä. Vaan aivan päinvastoin. Mutta en toki väheksy nelivetoa mutta senkin matkanteko loppuu aika pian citymaasturin hyydyttyä. Toki ne toiset vetävän akselin pyörät hiukan avittaa kun potkivat samaan suuntaan vaikka ei enää pohjan kovaa löytäisikään. Paljon renkaiden kuvion karkeudestakin kiinni.

    Gla Gla

    Mittauksen mukaan maavaraa tosiaan 19 cm, tavaratilaa välipohjan asennosta riippuen 220 tai 270 eli ihan normaalia pikkuautoluokkaa. Kulutus maantieajossa 5,5 l/100 km (76 km/h), vamistajan ilmoittama maantiekulutus 4,3 l/100 km. Testiautona Arona 1,0 EcoTSI 115 Excellence, renkaat 205/55-17.

    Kehuja auto sai ajettavuudesta kaupungissa ja ajovaloista. Moitteita ikkunoiden huurtumisesta (välillä tuulilasi huurtui eli automatiikka ei pelaa kunnolla) ja siitä, että takapenkillä ei ole valoja. Esim. turvaistuimen kanssa pelaaminen on hankalaa, kun ei näe. Etenkin maantieajossa ongelmana oli lähinnä rengastus. Continentalin kitkoilla auto oli uraherkkä ja nuljui omituisesti, mutta Nokian kitkoilla ilmiö hävisi.

    ”Sinällään hiukan ihmettelen harrastelijan kommentin suhteen sen ehdottomuutta.”

    Kyse on siitä, että harrastelija (tai puuki) ei osaa nähdä asioita muiden kuin itsensä näkökulmasta. Heille neliveto varmaan on ehdoton, mutta 2 miljoonalla ajokortillisella on kovin vaihtelevia kriteereitä autolle ja toisen puolesta on vaikea niille oikeita painotuksia antaa. Itsekään en nelivetoa kaipaa, koen sen lähinnä hankintahintaa ja ylläpitokuluja kasvattavana asiana.

    Gla Gla

    Harrastelija: ”jos puhutaan metsässä todella liikkuvasta kalustosta, niin 4-veto olla pitää!”

    Totta tuo, mutta ehkä offroad-harrastajia lukuunottamatta todennäköisesti kovin harva metsässä ajelee.

    ”Muutenkin 2-vetoiselle maasturi nimitys on mainoskikka. ”

    Nykyään ne ovatkin cross overeita. Aluksi tuollaiseksi kutsuttiin vain hiukan tavanomaista katumaasturia matalampia ja mahdollisesti kaksivetoisia autoja. Sitten kun perinteiseen katumaasturiin autotyyppinä alkoi tulla negatiivisiä piirteitä (mm. päästöt), muuttui Rav4:kin mainoksessa cross overiksi.

    Automyynti on mitä suurimmassa määrin mielikuvamarkkinointia eli mainoskikkailulta ei voi välttyä. Joskus voisi laskea, montako 2-5 kirjaimisella tunnuksella tai jopa pidemmällä nimellä nimettyä järjestelmää autosta löytyy. Noiden takana ei kuitenkaan ole mitään erityistä, vaan ihan tavanomaisia ominaisuuksia, esim. mahdollisuus kaataa takapenkin selkänoja. Seikka, jonka Renault toi henkilöautoihin 60-luvulla ja on siitä lähtien ollut lähes kaikissa autoissa vakiona. Mutta kun sille annetaan nimi, kuulostaa se ostajan korvissa hienommalta. Mazdalla on karakuri-penkki. Hondalla magic seats jne.

    jees h-valta

    Onpa sekin hupa tullut nähtyä kun VW:n neljä pyörää pyöri tyhjäkäynnillä veto päällä kun suht voimakas moottori jaksoi hyvin pyörittää koko matkaltaan hangessa alustansa varassa makaavaa autoa. Että olihan se kerran hauska ilmestys mutta että sen jälkeen se hauskuus olikin sitten fyysistä lajia kun laitettiin lapio heilumaan että saatiin auto maata vasten. Se oli jo muutama talvi taaksepäin Pohjois-Satakunnan akkuaitojen alkuvuosia. Sitten kun muutaman kerran tämä pudotus maanpinnalle kun oli tehty tulikin iso Valtra perässä ja aurasi tien auki. Oli vielä tiemme urakoineen toimia että saatiin talvella kuorma-autolla ajettua lisää mursketta tiehen. Minun ajoitus vain sattui surkeasti pieleen. Kaveri kyllä hiukan hämmästeli että mitä minä oikein touhuan. Olihan siinä selittämistä ja hiukan hupiakin.

    MJO

    Neliveto ei ole pelkästään parempi syvässä lumessa tai liukkaalla kiihdyttäessä. Neliveto menee kuin juna normaali ajossa talvikelillä verrattuna 2 vetoiseen.

    Gla Gla

    Eikö kaksivetoinen ole sinun mielestä normaaliajossa talvikelillä riittävän hyvä? Eli paljonko nelivedon vakaudesta kannattaa maksaa. Minä en ole valmis tuon takia maksamaan yhtään, koska kaksivetoinen on riittävän hyvä, eikä neliveto toisi tuossa suhteessa mitään lisäarvoa ajoihini.

     

     

    rööri roope

    Kaksi veto ja kitkat menee kun juna talvella

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Hintaero on kyllä merkittävä: esim. Skodan neliveto-Karoq maksaa samassa varustelutasossa yli 10 % enemmän kuin kaksiveto (1.6 TDI -malli vs. nelivetoinen 2.0 TDI -malli).

    Puuki

    Gla:kaan ei näköjään osaa katsoa asiaa kuin omalta kohdaltaan. On se ihmeellistä ; jos ei ole itse paremmalla ajanut, niin ei sitä sitten muutkaan tarvitse tai on liian kallista, koska itselle on liian kallista.

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 230)