Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 4,121 - 4,130 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • Gla Gla

    Koritarkastus on yksi vuosihuollon tarkastuskohde muiden joukossa. Riippuu valmistajasta, miten tarkastus huoltojen yhteydessä on tarkoitus dokumentoida. Jos siis huolto on tehty, koritarkastuskin on tehty. Muutenhan huolto sanoisi tehneensä vuosihuollon, mutta jättäneensä osan huoltokohteista tekemättä. Siihen harva vapaaehtoisesti ryhtyy.

     

    harrastelija harrastelija

    Tuossa nousukauden huumassa 1980-90 taitteessa unohtui monnelta auton valmistajalta korihuolto kokonaan. Jotkut maahantuojat yrittivät jatkaa merkeillään entistä vanhaa ja hyvää suunniteltua korinn ruostesuojausta. Ainakin Opeleilla alkoi korit ruostua ja merkiltä meni maine Suomen markkinoilla.

    Harjoitteluaikana kesätöissä suojattiin uusia autoja yöllä, koska päivällä se oli liian törkyistä hommaa. Autoilla oli oma kartta mallista riippuen suojatuista kohdista. Koriin oli tehty valmiit ruiskutusreiät jotka oli tulpattu. Juokseva suoja-aine ruiskutettiin rei’istä ja alustalle pyörien soran iskemille kohdille vedettiin kunnon massakerros. Puhun nyt Fordin liikkeen töistä.

    Nykyisin auton käyttöikä lasketaan niin lyhyeksi, ettei tuollaiseen offensiiviin olla menty. Ehkä nykytekniikalla ja korimateriaaleilla saadaan korikin kestämään aikansa ilman suurta lisäsuojausta.

    harrastelija harrastelija

    Asiasta toiseen, tai autosta toiseen, katselimpa Toyotan liikkeessä vähän käytettyä Lexus maasturia! Seuraavalla käynnillä Lexus oli jo löytänyt uuden ”kodin”.

    Uusista löytyi kilpailukykyinen SUV-Lexus alle 40 tonnia ja vielä hybridinä! Kuka ehtii ensin? Dimensiot olivat jalkoja ja tuumia, tankin tilavuuskin oli jenkkigallonia, ei ollut vissiin vielä suunnattu Suomen markkinoille?

    Gla Gla

    Tänään ilmestyneessä Tekniikan Maailmassa on vertailussa neljä sähköautoa. Nopeasti vilkaistuna ei mitään kiinnostavaa, jos edes jonkinlaista maastokelpoisuutta arvostaa. Muuten varmaan ihan hyvä juttu yleissivistyksen kannalta.

    Nimetön

    https://yle.fi/uutiset/3-9793222  ja asiantuntia pitää mahdollisena että Suomessa kiisselit voi vaikka vielä yleistyä ja sähköautot ei ehkä koskaan lyö itseänsä läpi.

    Tolopainen

    Tulevaisuudessa liikkumisen tarve vähenee, kenekään ei tarvitse enää mennä töihin, kun robotit ja automaatio tekevät työt ei ole mitään tarvetta työmatkaliikenteelle, eikä autoissa tarvita kuljettajia eikä matkustajia. Työt voidaan tehdä etänä kotoa, jos joku sellaista tarvitsee. On siirrytty kansalaispalkkaan ja työssäkäyntiä ei tarvita toimeentulon kannalta. Se on vähentänyt huomattavasti kustannuksia, koska matkustamisen eikä autojen käyttötarvetta enää ei ole.                                                                                        Miksi pitäisi lähteä enää ostoksille, kun voin tilata tavarat kotiin huomattavasti halvemmalla kiinasta ja tämä koskee koko Suomea, halvat verkkokaupat ovat tulleet myös syrjäseutujen ulottuville. Turha maksaa halpaketjuille ylimääräistä, se on wish, mistä tavaraa löytyy.

    Myöskään Rinteen masinoimia vauvatalkoita ei enää tarvita, kun tyntekoon ei tarvita kuin harvoja käsipareja. Vanhemmat voivat hoitaa lapsensa kotona ja opetuskin hoituu ilman homekouluja etäopetuksena, kun oppivelvollisuus on poistettu ja jokainen voi opiskella, sitä mistä on kiinnostunut. Yliopisto-opiskelijat valitaan tarkkojen testien perusteella eikä sinne oteta kuin 20% lahjakkaimmista, suurin osa Suomen yliopistoista on lakkautettu turhina.                                                           Lähes kaikki virkamiehet on korvattu roboteilla samoin kaikki lääketieteelliset potilasdignoosit hoidetaan tietokoneella, jossa on kaikkien tyypillisten tautien oireet ja kone tekee diagnoosit huomattavasti nopeammin ja tarkemmin.

    harrastelija harrastelija

    Tolopainen on kukenut liikaa scifi-kirjoja 🙂

    Jostakin on jäänyt mieleen, että jo 1930-luvulla kaavailtiin ihmisten työpäiväksi muutamaa tuntia, koska automaatio keventää työtä – miten on käynyt?

    Minä komppaan kyllä edelleen Pentti Linkolaa!

    Tolopainen

    Ennustaminen on aina vaikeaa, varsinkin tulevaisuuden. Nykyisin on jo tehtaita, jotka toimivat etävalvonnassa, tai ostopalvelulla eikä niillä fyysisesti ole ketään töissä viikonloppuisin ja viikollakin tehdään vain tarvittavia kunnossapitotöitä. Tuotanto menee automaattiseti putkistoa pitkin lähellä oleville tehtaille.

    Gla Gla

    ”Työt voidaan tehdä etänä kotoa, jos joku sellaista tarvitsee. ”

    Edelleenkään kaikkien työ ei ole pelkkää excelin pyörittämistä. Samassa lehdessä, jossa oli sähköautovertailu, laitettiin terveellä tavalla jäitä hattuun tulevaisuuden visioiden suhteen: Sähköautojen markkinaosuus on hypetyksestä huolimatta meillä edelleenkin vain 0,3% (taisi pitää sisällään lataushybridit) ja vaikka kasvu olisikin vauhdikasta, valtaosa uusista autoista on vielä pitkään ihan tavallisia polttomoottoriautoja. Tämä tarkoittaa sitä, että tällaisilla ajetaan edelleen ainakin seuraavat 30 vuotta.

    Ihmisten liikkumistottumuksia on puolestaan selvitetty muutaman vuoden välein tehtävillä tutkimuksilla. Vapaa-ajan matkojen osuus on merkittävä, muistaakseni puolet. Vaikka joku toimistotyöläinen onnistuisikin järjestämään itselleen etätyön, valtaosa ei siihen pääse ja loput ajot tulee vapaa-ajan matkoista. Mitään hyppäystä scifimaailman visioihin ei siis lähivuosina liikenteessä tule tapahtumaan. Ei edes tällainen tavoite sitä saa aikaan, kun mukavuudenhaluiset aikuiset vaan puhuvat sähköautoista ajaessaan polttomoottoriautoilla lyhyitäkin matkoja:

    Hallitus on asettanut energia- ja ilmastostrategiassa tavoitteeksi lisätä kävellen ja pyörällä tehtäviä matkoja 30 prosentilla.

    http://www.tekniikkatalous.fi/tiede/tutkimus/kavellen-tai-pyoralla-tehtavia-matkoja-lisaa-30-seurauksena-670-miljoonan-euron-saastot-joka-vuosi-6671177

     

    Jätkä

    Myös Tollo voidaan siirtää putkessa mihin tahansa paikkaan muutamassa sekunnissa, kunhan nuo putket saadaan valmiiksi.

Esillä 10 vastausta, 4,121 - 4,130 (kaikkiaan 5,990)