Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Viewing 10 replies - 4,721 through 4,730 (of 5,990 total)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • jees h-valta

    Toki jätkän vanhassa tila-auton lahjarääsyssä varmaan toimiikin ”automatiikka” kun laittaa auton käyntiin. Yleensä valot noissa vanhemmissa syttyivät. jopa VW:ssäkin. Puhuin nyt näistä nykyisistä autoista joissa todella valoautomatiikka hoitaa kaiken. Valojen vaihdot, hämäräkytkimellä ajovalot päivävalojen jälkeen jne.jne. Suurin osa näistä kulkee kelillä kuin kelillä takavalot pimeinä. Onhan nämä aina lapsellista kun ensin lapselliset tivaa ominaisuuksia ja kun kerron olen lapsellinen. Olet itse sitten kyllä aivan hel…in vanhanaikainen jos et saa mielipiteitä luettua ilman oksennuskohtauksia.

    MJO

    Lue jesse tuolta, ettei tarvitse arvailla. http://www.iltalehti.fi/autot/2015010918970070_au.shtml

     

    Huom. uutinen on kohta 3 vuoden takaa.

    Jätkä

    Puotipuksulle sen verran, että minun uusimmassa autossani on kyllä kaikki valo – ja muut automatiikat – onhan se edelläkävijä ollut alalla jo pitkään.

    Puotipuksulle ei vaan mene jakeluun tila-autotilanne, enkä aio menneisyyttä alkaa pemuuttamaan. Sen voin mainita, että nyt annoin sen siskontyttärelleni, joka tarvitsee hyviä ajo-ominaisuuksia ja tilaa pitkien matkojen kuljetuksiinsa. Vaihdossa otin häneltä Peugeotin – Dieselin tietenkin, mutta se on tiloiltaan niin surkea, että pistän sen maailmalle jonkun tutun työ/ metsästysautoksi.

    Tässä välissä ostin jo ”uuden” tila-auton – Dieselin ja automaatin kaikilla herkuilla, niin että Jeessi voi sitä alkaa kadehtimaan.

    Gla

    Onko uudenaikaisuus hyvä asia? Minulla ajovalot ja takavalot syttyy, kun käynnistää auton. Viiksestä kääntämällä saa myös kaukovalot tarvittaessa käyttöön. Aina siis on tarpeellinen määrä valoa käytössä ilman monimutkaista antureiden ohjaamaa järjestelmää, joka ei kuitenkaan toimi kuten kuljettaja haluaisi. Puhumattakaan siitä, että kaukovalotkin vaihtuisi auton mielen mukaan eli kohdatessa liian aikaisin ja  kohtaamisen jälkeen liian myöhään.

    Jossain autossa näyttää olevan jokin kääntymisvalokin eli kääntymisen puolella syttyy ylimääräinen valo. Toisessa valokeilan muoto muuttuuu ajonopeuden mukaan. Lähivalon keila ei kuitenkaan pitene, ainoastaan lyhenee ja leviää. Tuolla vaan ei ole mitään merkitystä normaalistikin leveän keilan antavien ksenonien kanssa.  Sitten joissakin ajovalo sammuu tai ainakin himmenee, kun vilkku laitetaan päälle. Ihan hyvä vilkun näkymisen kannalta, mutta sijoittamalla vilkku hiukan näkyvämpään paikkaan kuin ajovalon viereen upotettuna olisi ollut vaihtoehtoinen ratkaisu. Ehkä muotoilijan valta on  niin suuri, että epäkäytännöllisiä suunnitelmia ei insinööri saa muuttaa. Sen sijaan pitää keksiä ratkaisu, jolla suunnitelma toimii. Ja saadaanhan taas autokuumeisen uhrin pään menoksi yksi rivi lisää varusteluetteloon. Keksitään sille hieno nimi (esim. dynaamiset vilkut), johan kauppa käy. Työkaverini auton valoista löytyy kaikki nykyaikaiset ominaisuudet (osa lisävarusteena ostettu!) ja olihan huvittavaa esitelmää autosta kuunnella.

    Kyllä on monimutkaiseksi osattu näinkin yksinkertainen asia tehdä, en voi kuin ihmetellä. Ja silti eniten valoa lähtee vanhanaikaisista halogeenipolttimolla olevista Hellan lisäpitkistä. Hinta Motonetissa alta satasen koko sarja.

    Puuki

    Kaikkihan pitää koettaa tehdä helpoksi , myyväksi ja samalla kalliiksi pitää kunnossa. Monet autoliikkeet pärjää huoltotoimintansa ansiosta , auton myynti voi olla miltei tuottamatonta alkuvaiheen ”koukuttamista” asiakaspalvelun käyttäjäksi . Osa lisävarusteista on toki hyödyllisiä ja tarpeen mutta osa ei niinkään.

    Jätkä

    Minä lopetin lisäpitkien käytön siihen, kun minulla oli todella tehokkaat pitkät, jotka ”pakottivat” vastaantulijat jopa kilometrin päässä vaihtamaan puolivaloille. Sehän merkitsee sitä, että minunkin on vaihdettava ”pätkille”.

    Kun välimatkaa sysipimeällä valtatiellä on lähes kilometri ja molempien ”pätkät” valaisevat siitä yhteensä sata meriä, on molempien ajettava ”korvakuulolla” satoja metrejä.

    Sillä matkalla jalankulkijat, pyöräilijät, hirvet ja koirat / kissat ovat täysin turvattomia.

    Kun laki ja asetus on sellainen, että ei saa enää kahdentaa auton valoja, ajelen mieluummin pelkillä auton valoilla.

    arto

    Minä lopetin lisäpitkien käytön siihen, kun minulla oli todella tehokkaat pitkät, jotka ”pakottivat” vastaantulijat jopa kilometrin päässä vaihtamaan puolivaloille……..Kannattasi säätää valot. Näyttävät liian ylös ovat hengen vaaraliset. Tulee pimeä väli todella pitkä noilla säädöillä.

    Jätkä

    Saat halvalla ja voit säädellä justiinsa niin paljon kuin huvittaa. Umpioissa on lisäksi sumuvalot, jotka arton säädöillä näyttäisivät korkeintaan viiden metrin päähän. Niillähän on riemukas ajella.

    Gla

    Noita +300 m valaisevia pistevaloja toki on edelleen markkinoilla, ksenonina entistäkin tehokkaampina. Niitä vaan ei mielestäni kannata laittaa, itselläni on TM:n mittauksen mukaan leveän, lähes 200 m valokeilan antavat Hella Comet 500-valot. Minkäänlaista ongelmaa ei vastaantulijoiden kanssa ole ollut verrattuna ilman lisävaloja ajamiseen. Kojelaudassa on lisäksi katkaisija, jolla saa lisävalot pois pelistä, jos sellainen tarve tulee.

    arto

    jotka arton säädöillä näyttäisivät korkeintaan viiden metrin päähän. Niillähän on riemukas ajella…..Minun valot näyttä juuri kuin pitääkin. Säädetty huollossa….Tuollaiset 1km päähän näyttävät todella huonot. Itse ajaisin välittömästi huoltoon säädättämään. Ovat todella hengenvaaralliset.

Viewing 10 replies - 4,721 through 4,730 (of 5,990 total)