Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Viewing 10 replies - 5,031 through 5,040 (of 5,990 total)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • Tolopainen

    Lasit ovat harvoin pakolliset. Mutta usein hyödylliset erityisesti kakstehot tummenevilla linsseillä.

    Jätkä

    Matalakuomuisen peräkärryn näkyminen Transitin sisäpeilistä jää kyllä haaveeksi. Yleensä ne aukeavat sivulta – oikealta sivulta. Kun kärryyn pakataan kymmenen M-sahaa ja kahdeksan kombikannua, eivät ne uhkaa kantavuutta, vaikka alla olisi teli. Myöskään tila ei käy ahtaaksi.

    Volkkarissa on takaikkunan kanssa ihan sama juttu, kuin Transitissa ja muissakin pikkubusseissa.

    Näyttää siltä, että Tolopaisen on tehtävä Jeessin kanssa samanlaiset ratkaisut, eli hankkia kuorma-auto, että saavat taimensa ja eväänsä kuskattua.

    Kymppipyöräinen Volvo olisi varmaan ihan optimaalinen.

    Gla

    Tolopainen: ”Kun kärryyn laitetaan täysi kuorma klapeja ja yritetään peruutella sitä polanteisella lumisella pihamalla sen liikutelu pienellä bensa autolla vaatii runsaasti kytkimellä luistattelua.”

    Riippuu siitä, mikä on runsasta. Toki luistattamaan joutuu, mutta sitäkään ei tarvitse tehdä kuten papparaiset parkkitalossa eli kierrokset 4000. Ihan tyhjäkäynnin tuntumassa tai korkeintaan 1500 riittää hienosti ja sekin vain vähän aikaa, kun varovasti etenkin liukkaalla kärryä siirtää. Ei ole ollut minulle ainakaan mikään ongelma.

    Tolopainen: ”Maasturilla on helppo liikutella kuomukärryä se näkyy takaikkunasta.”

    Lava 132 cm + lokarit ei ihan näy suoraan ajettaessa peileistä, mutta pienikin käännös riittää siihen, että näkyy. Edellisellä, hiukan kapeammalla autolla tuo näkyi koko ajan ja oli tietysti vielä helpompi ajaa, mutta tälläkään hetkellä en voi moittia peruuttaista hankalaksi. Kuomua ei ole, pelkkä pressu. Ja takalasista katsomalla en juuri koskaan kärryä peruuta. Sivupeileistä näkee paremmin, mihin ajaa. Eli kun jarruttomasta kärrystä puhutaan, pienellä autolla on todennäköisesti helpompi peruuttaa kuin isolla.

    Tolopainen: ”Kannattaa perehtyä omaan ajotyyliin,  siinä saattaa muutenkin olla puutteita joita ei edes huomaa, että polttaa kytkintä koko ajan.”

    Totta. Toisaalta kun kytkimen polttaminen on noussut noin suureksi ongelmaksi, varmaan kokemustakin aiheesta löytyy.

    Tolopainen: ”Näöntarkastuksessa syytä käydä säännöllisesti vanhemmalla iällä. Yleensä kaukonäköönkin tarvitsee korjausta, jos yli 60v on liikenteessä ilman kaksiteholaseja hänen näkökyvyssään on puutteita lähelle ja kauaksi.”

    Itselläni on näkö alkanut heikentyä, vaikka ikää ei ole lähellekään 60 v. Toisaalta jos kärryn peruuttaminen vaikeutuu näön heikkenemisen takia, on niin pahoja ongelmia monessa muussa asiassa ollut jo pitkän aikaa, että lasit on varmasti jokainen hommannut eli ei liity lasit kärryn peruuttamiseen millään tavalla.

    rööri roope

    Junnua lainaten sen näkee naamasta ken herkee saamasta matkalla pohjoiseen……

    harrastelija

    Tarkemmin tuntematta nuo ”Tolopaisen” ajamiset ja peruutukset kuorman kanssa pitävät paikkaansa. Ihmettelen tuota nälvimistä!

    Laitoin 1996 tuon nykyisinkin käytössä olevan Toyotan LC L70:sen vm 1988. 20 vuotta olen vedellyt erilaisia klapikärryjä. Viimeisin tuli 10 v vanhaksi Saris 4 m3:n verkkoreunainen telikärry, painorajoitus 1 500 kc. Sillakin olen vienyt yli 1 000 kuormaa monenlaisissa keleissä.

    Lantikassa on ns. pikkuperä, jolloin hyvillä sentseillä pakittaa voi kytkin ylhäällä. Kärry on kyllä niin korkea, ettei kuorman yli näe, peileistä sen sijaan on ”helppo” katsoa kärryn suunta. Asiakkaalle sanon vain, että missä kohdassa nostaa käden ylos, jotta voi siihen kipata!

    Viime kesänä piti sitten tehdä kytkiremontti, joten joissakin tapauksissa täytyy sitä kytkintäkin luistattaa. Hyvältä hollilta ja pitemmillä matkoilla olen vetänyt kärryä myös automaatti farmari Volvollakin. En ole huomannut automaatin vedosta kärsineen, vaikka jossakin viestissä joku kielsi automaatilla kärryn hinaamisen kokonaan ?

    Manuaalissa sen sijaan telikärry nitkuaa sen verran, että se syö kytkintä ilman varsinaista luistatustakin.

    Jätkä

    Kaikenlaisia kärrynvetäjiä sitä näkeekin ja kuuleekin.

    Suurimman määrän kilometrejä olen ajanut kärryn kanssa legendaarisella Volkkarin Transportterilla. Takatuuppari, 2 litrainen bensakone. kiersimme sillä pohjanmaata parisataatuhatta kilomeriä lähes aina kärry perässä. Ei kytkinongelmia, vaikka olikin käsivaihteet.

    Sitten auto vaihtui etuvetoiseen Volkkarin pikkubussiin ja sama kaava jatkui. Tosin täytyy tarkentaa, että työkaveri ei osannut peruuttaa kärryn kanssa kahta metriä pidempään ja sekin piti olla suoraa työntöä, eli minä jouduin AINA kääntämään yhdistelmän.

    Itselläni on nyt kolmas automaattivaihteinen auto, enkä veturina parempaa tiedä. Olen myös joutunut vetelemään narun päässä muutamia autoja, joiden kuskit ovat kiitelleet vetämisen tasaisuutta myös vaihteen vaihtuessa.

    Kärryn ”nitkuaminen” ei kuluta kytkintä – korkeintaan nuo vaimennusjouset joutuvat hieman elämään. Kytkin ei suorassa vedossa rasitu pätkääkään, vaikka olisi minkälainen kuorma perässä.

    Dieseli on paras moottori myös perävaunun vetoautoon.

    Visakallo

    Polttomoottoriautoja ostetaan yhä paljon vuonna 2040. Öljyn asema liikennepolttoaineiden lähteenä heikkenee jonkin verran vuoteen 2040 mennessä, mutta pysyy tärkeänä osana autoteollisuutta.  IHS Markitin tutkimus.  2040 myydään ennusteen mukaan 54 miljoonaa uutta autoa. Öljyn kysyntä kasvaa edelleen nykyisestä 98 miljoonasta barrelista päivässä 115 miljoonaan barreliin.

    Tolopainen

    Sähköautoista ei nykyakkutekniikalla tule kansanautoja. Jokaisen sähköauton akkuun tarvitaan 10kg kobolttia. Sitä saadaan pääasiassa Kongosta eli ei riitä mihinkään. Polttomoottorit joudutaan vaihtamaan biokaasulle, silloin päästöt pienenevätä n. 85% eli enemmän kuin sähköautoissa. Aluksi aletaan käyttää yhä enemmän biokomponentteja nestemäisissä polttoaineissa. Yksityisautoja tarvitaan vain kolmannes nykyisistä kun siirrytään yhteiskäyttöön.

    jees h-valta

    Nuo Tolopan yhteiskäyttöhöpinät on täysin tuulesta temmattuja. Suomalaiselle ei sovi edes potkukelkka yhteiskäyttöön. Siitäkin väännetään jalakset solmuun. Biopolttoaine kyllä lisää osuuttaan liikenteessä ja sähköautot vievät pääosan markkinoista. Aivan sama mistä materia akuille tulee mutta niin käy. Ja vaikuttaa että suurin osa tulee kuitenkin ihan kotimaamme kamarasta lähivuosina. Akut muuttuu Toloppa ja kaikki muukin joka päivä!

    Tolopainen

    Eikö Jesse ole käyttänyt vuokra-autoa. Erittäin hyvin toimii, auto on aina ollut sovitussa paikassa valmiina ja palauttaa on saanut kun auton tarve on loppunut.

Viewing 10 replies - 5,031 through 5,040 (of 5,990 total)