Keskustelut Metsänomistus Metsästys

Esillä 10 vastausta, 991 - 1,000 (kaikkiaan 1,267)
  • Metsästys

    Merkitty: 

    Itse aion jatkos sekä itseni tyttöni ja viime aikaisten amerikan tapahtumien vuoksikin kieltää aseiden kantamisen omistamillani mailla,ruokaa kyllä saa kaupasta ja tukea sossusta,mutta mun mailta sitä ei haeta enää.

  • Metsuri motokuski

    Meille on luotu hirvikannan määrään liittyvä tavoite. Se vaihtelee jonkin verran eri puolilla Suomea. Siinä olen samaa mieltä että tavoitekantaan tulee pyrkiä. Tavoitekannassa on huomioitu niin ekologiset kuin muutkin tavoitteet terveen hirvikannan ylläpitämiseksi.  Hirvikantaa ei voi ylläpitää pelkästään metsänomistajien halujen mukaan. Toki se on tärkeä tekijä mutta ei ainoa. Jos tavoitekanta ylitetään on tietenkin perusteet saattaa kanta oikealle tasolle.

    Visakallo Visakallo

    Näyttää siltä, että hirvien todellista määrää säätelevässä hallintoportaassa ei olla vielä havahduttu siihen tosiasiaan, että valtakunnan tasolla on metsänhoitolinjauksia muutettu. Nyt pyritään aivan tosissaan pois yhden puulajin metsiköistä. Jokainen metsiään hoitanut kyllä ymmärtää, ettei tämä voi käytännössä toteutua nykyisillä hirvimäärillä. Männyn ja koivun kasvatus sekapuuna kuusikossa ei onnistu talvehtimisalueilla. Enpä ole huomannut, olisiko asiasta tehty edes tutkimusta. Ei kukaan ole vaatimassa hirvien hävittämistä, vaan kohtuullisia olosuhteita tuottaa riittävästi puuta teollisuuden tarpeisiin pienenevällä talousmetsien pinta-alalla .

    Metsuri motokuski

    Olen kyllä erimieltä. Kiertelen pääasiassa viiden kunnan alueella erilaisilla leimikoilla. Sen vuoksi uskon että minulla on kohtuullinen tieto minkälaiset metsät noiden kuntien alueilla on. Siellä ei ainakaan ole mitään esteitä sekametsien kasvatukselle. Sitä en väitä etteikö paikallisia tuhoja voi olla. Mutta suuressa mittakaavassa näillä tavoitteen mukaisilla hirvimäärillä estettä ei ole sekametsien kasvatukselle.

    Visakallo Visakallo

    Melkoinen yllätys se minullekin on ollut, minkälaista tuhoa hirvet voivat aiheuttaa kuusivaltaisissa sekametsätaimikoissa taimikonhoidon jälkeen. Mieleenpainuvia tutustumiskohteita, jos jotakuta kiinnostaa. Huom. Kysymys ei ole varhaisperkausten, eikä taimikonhoitojen puutteista.

    Gla Gla

    Itse olen saanut männyt ja koivut pysymään ehjinä Tricolla. Tosin pari kertaa olen tänä talvena tehnyt havainnon samasta kohtaa palstan poikki kävelleestä hirvestä. Kerran oli tuoreet makuujäljetkin näkyvissä. Emo ja vasa liikkeellä. Nyt sitten näkyi katkottuja 3 metrisiä mäntyjäkin. Ei montaa, mutta toivottavasti tuosta ei kehitys ala. Latvoja ei oltu syöty, ehkä niissä Trico tuntui. Ehkä kannattaakin ruiskuttaa jatkossa mieluummin tuon kokoisissa oksia kuin latvoja. Hirvi taittaa rungon ja huomaa tilanteen, kun vahinko on jo tapahtunut. Alempien oksien käsittely ehkä saisi luopumaan koko hommasta.

    Onneksi jäljet johtaa naapurin taimikkoon, jossa on vesakkoa lehtikuusten seassa. Herkutelkoot siellä mieluummin.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Alueellisen riistaneuvoston pitäisi ottaa tavoitekannan määrittelyssään painokkaammin mukaan muitakin näkökohtia kuin metsänomistajien ja metsästäjien toiveet (liikenne, virkistys, kasvien monimuotoisuus, suurpedot), joita edustaa ely-keskus.

    Visakallo asettaa suuria toiveita sekametsäkasvatuksen ideaan, mutta mitä kautta se vaikuttaisi yksittäisiin riistaneuvostoihin tai metsästysseuroihin? Metsäyhtiöt tekevät omilla maillaan sellaista metsästyspolitiikkaa kuin haluavat, mutta eivät varmaan tule päsmäröimään meitä muita.

    Ehkä metsästysseurojen jäsenten vanheneminen ja sukupolvenvaihdos tuo ratkaisun. Vannoutuneet lihansyöjät kuten Teemu Selänne jäävät vähitellen vähemmistöön.

    suorittava porras suorittava porras

    Mitä hyötyä on painostaa riistaneuvostoja muuttamaan toimintatapojaan ,kun pyyntilupia ei tälläkään hetkellä käytetä kaikkia? Keskimäärin kahdeksan pyyntilupaa kymmenestä käytetään, omalla paikkakunnallani seitsemän kymmenestä.

    Kannattaa keskittyä nyt vain niiden hirvitalousalueiden tilanteeseen , joilla ei ole syystä tai toisesta päästy asetettuun tavoitehaarukkaan. Siitäkään ei voi asettaa hallintoa tilille ,jos kyseessä on paikallisten toimijoiden kyvyttömyys tai haluttomuus tehdä jotakin.

    Tuo kuusettumiskortin vilautteleminen aiheuttaa tällä hetkellä paljon enemmän vahinkoa ,kun hirvet pahimmillaan 20 vuotta sitten. Puulajivalinnat kannattaa nykyoloissa tehdä maapohjan mukaan eikä parin vuosikymmenen takaisten kauhukuvien perusteella .

     

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Varmaan on noin että ongelmat ratkeavat siellä paikallistasolla jos ovat ratketakseen. Tavoitehaarukkaan päässeidenkin hirvitalousalueiden sisällä voi olla edelleen paikallisia tihentymiä – yleensä siis talvilaitumia.

    Gla Gla

    Ehkä lupia jää käyttämättä sen takia, että halutaan jättää parempi kanta seuraavalle kaudelle. Halutaan uskoa, että hirvet on vähissä. Onhan tällaisen ajattelun syöttäminen metsästäjille tässä tilanteessa helpompaa kuin että hirviä on liikaa. Sitä näkee mitä haluaa eli jos haluaa nähdä vähähirvisen metsän, sehän ei ole ollenkaan vaikeaa.

    Tässä olisi vaikutuksen paikka. Kun puhutaan lupajärjestelmän velvoittavuudesta, täytyy jotain velvoittavuutta olla. Eli hyviin metsästystapoihin kuuluu käyttää kaikki luvat, kun havaintoja alueelta tulee.

    Kuusettumiskortti on ihan realistinen ainakin tällä suunnalla. Toki ehjiäkin mäntytaimikoita löytyy, mutta sitten on myös pahasti syötyjä. Mistä etukäteen puulajivalintaa tehdessään tietää, millainen oman taimikon kohtalo on, ei mistään.

    Nuoret koivikot on harvinaisuuksia. Omieni lisäksi en muista yhtään alle 15 vuotiasta. Ai niin, yhden muistan, joka on ollut ainakin 15 vuotta aukkona. Koivuja vaan ei kasva. Jokunen syöty pensas. Tuo on luontaisesti uudistettu ala, siemenpuut on edelleen päällä.

    Itse laitoin tien varteen koivua ja kun myöhästyin Tricon kanssa istutuskesänä kuukauden, ehdittiin taimet syödä. Sen jälkeen olen ruiskuttanut nuo 2x kesässä ja syöntiä ei ole ollut. Mutta ei kai ole kohtuullista olettaa, että näin taimikot hoidettaisiin. Männylle riittää 1 kerta syksyllä. Materiaalikulut 50 €/ha ja työ päälle. Itse tehden ei rahaa kassasta katoa autonkäyttökuluja enempää, mutta sekin on pois jostain muusta. Yritin houkutella suorittavaakin vedonlyöntiin tuon koivutaimikon osalta, jostain syystä uskallus ei riittänyt. Mutta tämähän on vain poikkeus alueiden joukossa. Jostain syystä tällä kulmalla Suomea noita poikkeuksia on aika paljon.

     

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Mitä hirvikantaa Gla alueesi edustaa numeroiden valossa? Ovatko kaikki taimituhot siellä hirvien tekemiä vai ovatko kauriit mukana tuhotyössä?

Esillä 10 vastausta, 991 - 1,000 (kaikkiaan 1,267)