Mikä metsässä puhuttaa juuri nyt? Kuukausittain ilmestyvässä Metsälehden uutiskirjeessä perehdymme metsäalan kuumimpiin puheenaiheisiin. Kun tilaat Metsälehden uutiskirjeen, annat samalla luvan Metsälehdelle lähettää sinulle muita metsään liittyviä viestejä. Voit muuttaa suostumustasi milloin tahansa.
Noitten ojien lintu kuolleisuus perusuutkin siihen että poikaset hukkuvat niihin tai kastuvat ja kylmettyvät.
Panu Halmehan sanoo, että ongelma ei ole sammaloituneet ojanpohjat. Vaikka ei olisi yhtään kaivettua ojaa, niin alkukesä on juuri tuosta syystä sademärkyydestä ja kylmyydestä metsäkanlinnun poikasille tuhoisaa muutenkin.
Panu Halme: ”vaikea sanoa onko se 1% vai 10%”.
Lienee motokuskille vaikea hyväksyä, että ojat voivat olla vain 1% haitta poikasille.
Mitä minä olen päässyt seuraamaan kanalintujen pesiä, niin 2/3 niiden pesistä tuhoutuu tai tuhotaan jo haudonnan aikana.
Kyllä luonnon omille pesärosvoille ketuille, variksille ja muille munat kelpaavat.
Kainuussa pesärosvo supikoira on lähes kadonnut, kun ahmat ovat levittäytyneet etelämmäksi.
Kyllä minä voin tuon 1 % hyväksyä. En muuten ole koskaan nähnyt kuollutta kanalinnut poikasta metsäojassa. En usko Halmekkaan niitä montaa ole nähnyt että siitä voisi yleispätevän määrän sanoa. Jos se on tuo 1% niin hieno homma.
Lainaus: ”Kyllä rämeille pitää ihan kunnon ojat kaivaa jos meinaa että niistä jotain hyötyä on.”
Aivan, minäkin taannoin sanoin kaivuriurakoitsijalle, kun kaivoi yhdellä palstallani yli 10 ha rämeojia auki, että hänen on tehtävä kunnon ojat eikä mitään Metsähallituksen leikkiojia.
Paikallinen tuttu kävi ohi ajaessaan – kuvio on yleisen tien varrella – mittaamassa pyynnöstäni ja totesi, että ojasyvyys oli paikoin yli 1 m. Hyvää työtä urakoitsija teki.👍🏻
En ole ikinä nähnyt enkä kuullut, että linnunpoikasia olisi hukkunut metsäojiin, joten sekin uskomus voidaan laittaa sinne vihervassariuskovaisturakaisten urbaanilegendojen joukkoon, joita riittää ennestään jo pilvin pimein.🤣
Eli jos et ole kuullut tai nähnyt niin se on sitten viher legendaa? Minä voin tunnustaa että on paljon sellaisia asioita joita en tiedä tai ole kuullut ja siitä huolimatta asia ei ole viherlegendaa.
Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.
Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.
Kirjaudu sisään