Keskustelut Metsänhoito Metsätalouden vesistövaikutukset

• Tämä aihe sisältää 1,967 vastausta, 62 ääntä, ja päivitettiin viimeksi , sitten Nostokoukku toimesta.
Esillä 10 vastausta, 1,941 - 1,950 (kaikkiaan 1,967)
  • Metsuri motokuski

Vaikka tuo nostokoukun esimerkki onkin poikkeuksellinen sillä eihän kaikkien aukkojen osalta näin käy. On kuitenkin esimerkki hyvä siitä asiasta mistä todellisuudessa on kyse.

En myöskään ymmärrä sitä että jos ollaan huolissaan taajamien ja teollisuuden vesistöpäästöistä niin ei haluta ymmärtää metsien käsittelystä tulevia päästöjä vesistöön.  Toki päästöt ovat vähäisemmät kertarysäyksenä mutta pitkäaikaisena päästöillä on merkitystä.

Minusta olisi enemmän kuin järkevää että metsänomistajat ottaisivat asiasta kopin eikä vähättelisi asiaa. Sitten kun viranomaiset EU:ta myöten viherpiperöiden myötävaikutuksella pääsevät asioista päättämään niin jälki voi olla aika kovaa. Vähemmällä päästäisiin kun jokainen miettii kohdaltaan onko ojitukset järkeviä,  kuinka vältän haittavaikutuksilta ja onko ojitus edes kustannustehokas ratkaisu. Tämä vai  oman tilan osalta. Jos ojitus on välttämätön niin kuinka huolehdin vesiensuojelusta myös vuosia ojitukset jälkeen.

Ola_Pallonivel

Kun noita Youtube pätkiä katsoo, niin metsä harventamatta ja ravinnehäiriöt silmin nähtävissä. Oikea toimenpide olisi ensin harventaa ja ravinteet perään. Sitten katsoa, onko tarvetta aukaista ojia. Nykyinen suositushan on matalat ojat.

Kurki Kurki

Mielenkiintoinen seikka on että edellä Kurki vähätteli tummuminen vaikutusta vesistöön. Tähän mennessä hän on kiistänyt että tummumista ei olisi tapahtunut.

Muistatko nyt tarkkaan kaiken, mitä tänne olen kirjoittanut tai oletko edes lukenut yhtään postaustani?

Kannattaisi olla sanoissaan vähän varovaisempi ettei menisi ihan valehteluksi.

Metsuri motokuski

Kurki. Jos muistan oikein niin joku taisi laittaa oikein pulloja näytille metsälehden kuviin. Minä ymmärsin että kuvien tarkoituksena oli vakuuttaa että vesi ei ole tummunut. Ilmeisesti olin väärässä.  Minulla ei ole tarve valehdella. Liiotella voin mutta en mielelläni valehtele.

Kurki Kurki

Mitä vääristelyä tämä on?

Onko näkö niin huono ettei näissä pullokuvissa näy ruskeaa vettä?

Linkki: https://www.metsalehti.fi/lukijoiden-kuvat/vedet-vaaleni-kesan-sateettoman-kauden-jalkeen/

Joko AJ:n vesinäytteet jo pullossa?

A.Jalkanen A.Jalkanen

Ei ole vielä uusia näytteitä pulloissa, vkl aikana pitäisi olla.

Ei tässä ole epäilty tummumista, joka on turvemailla luonnollinen ilmiö, vaan on mietitty sitä kuinka suuri on metsätalouden osuus ilmiössä ja parhaat keinot estämiseen.

Ola_Pallonivel

Kurki kommentoi:

Mikä ongelma se tummuminen on?

Sanoppa se miksi tätä valhetta pitää ylläpitää ja toistaa?

Visakallo Visakallo

Nostokoukku: ”Vähemmällä päästäisiin kun jokainen miettii kohdaltaan onko ojitukset järkeviä”

En kyllä oikein usko, että yksityisellä puolella olisi kovin paljoa turhia ojia kaivettu. Ei se niin halpaa lystiä kuitenkaan ole ollut, vaikka niihin on aikoinaan avustuksiakin yhteiskunnan taholta tarjottu. Eikös ne liian karujen maiden ojat ole kaivettu enemmänkin valtion ja yhtiöiden maille?

A.Jalkanen A.Jalkanen

Mistä Visakallo noin päätteli? Luultavasti aikoinaan uudisojitusta tehtiin liikaa kaikkien omistajaryhmien mailla, kun luultiin (kuten Kurki edelleen) että suo kuin suo kasvaa puuta ojitettuna.

Nostokoukku

Visa. Minä en kirjoittanut noin vaan Motokuski.

Esillä 10 vastausta, 1,941 - 1,950 (kaikkiaan 1,967)