Keskustelut Metsänomistus Metsien hiilinielu

Esillä 10 vastausta, 1,351 - 1,360 (kaikkiaan 6,476)
  • Metsien hiilinielu

    Merkitty: 

    Ollaanko yksityisen metsänomistajan metsien sitoma hiili nyt sosialisoimassa koko maan hyväksi? Miksi minä en saa metsänomistajana mitään hyötyä siitä, että metsäni sitovat hiiltä. Esim. alennuksia veroissa tai muuta vastaavaa. Jonkinlainen henkilökohtainen hiilirekisteri voisi olla metsänomistajalle etu.

  • Rane

    Asevelvollisten keskuudessa tupakointi onkin vähentynyt mutta se on suo siellä,vetelä täällä.

    https://yle.fi/uutiset/3-11031975

    Puuki

    Suomella ongelma on Helsingin 1 milj. tonnin hiilen poltto, jossa tupruaa ilmaan 3,67 milj. tonnia hiilidioksidia vuodessa

    Se voi olla varsinkin vihreiden ongelma, kun ovat päättäjinä itse siellä paikalla.   Siksi kohdistavat syytöksiä mm. metsän käyttöön, jotta suurimpaan tekijään eli energiantuottamiseen ei kiinnitettäisi niin paljon huomiota.  75 % päästöistä tulee energian käytöstä. Lulucf-sektorin (maankäyttö, metsänkasvatus ym. ) vaikutus oli v. -18   – 14,7 ekvt . Co2:a .      Nyt kun on ollut väitteitä Suomen  pyrkimyksistä lisätä hakkuita jotenkin ”laittomasti”, niin unohtuu vihreiltä, että Ville Niinistö sai kompensaatiolupauksia EU:lta, kun viime ilmastokokouksessa hyväksyi Suomelle epäedullisen päätöksen.

    Remie

    Mikä taikatemppu tuo on . Kuinka kaasu voi olla painavampaa kuin kiinteä kivi. Nyt menee aika hurjaksi kun osa sentään kivihiilestä muuttuu lämmöksi. Olisiko se A.J : n mainitsema ikiliikkuja sittenkin mahdollista.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    No ei varmaan ikiliikkuja koska reaktiot tarvitsevat ulkopuolista energiaa mutta periaatteessa aineet voisi saada aika hyvin kiertämään. Ajatuksena siis se että pakokaasujen hiilidioksidi otetaan talteen ja käytetään uudelleen.

    Remie

    No niin A.J . Minä kun onneton menin ja kerroin huohusongelmasta ja pakokaasun kierrätyksestä näille spesialisteille niin jouduin hullunkirjoihin. Ympyrä sulkeutuu. Autoissa olisi hyvin vähän puhdistettavaa pakokaasua jos tuo EGR:n ottama kaasu hapettettaisiin kunnolla mutta pakokaasu työnnetään moottoriin yhä uudestaan ja uudestaan sellaisenaan. Samaan aikaan moottorista työnnetään ohivirtauksen kaasut vielä sekaan , siis moottorit ovat todella hyviä kun ylipäätään käyvät. Niesel moottoriin kun syötetään imuilman mukana puolet puhdasta happea niin nenä ei enää erottele pakokasua ilmasta. Edellyttää että EGR on pois ja huohotin puhaltaa ohi imuilman. Sinullahan on uusi auto, jos uudesta autosta avaa öljyntäyttöaukon niin siitä näkee huohotuksen määrän , se on aikamoinen jo uutena saatikka 150 000km ajettuna. Katti hoitaa hyvin nuo pakokaasut ellei saa muuta epäpuhtautta. Tuon huohottinen krääsän kun saisi pullotettua ja tislattua veden kanssa niin sen voisi käyttää uudestaan jotain tarkoitusta varten, polttoaineeksi se on kovin huonoa kun ei sisällä happea eikä vetyä. Katalysaattorin toiminnalla on autoilussa kova hinta, 20% polttoaineesta kuluu katin lämmön ylläpitämiseen. A.J ajelisi melkein tyhjällä tankilla loputtomiin. Joka 6 tankillinen menee ympäristön käyttöön. Tuolle huohotukselle kun keksitään hyvä johtamistapa pakosarjaan tai oikeammin pakoventtiilin taakse heti jossa se saisi sellaisen löylyn että katalysaattori hoitaisi lopun helposti. Moottorin palotilaan se ei kuulu alkuunkaan se toimii moottorissa kuin jauhesammutin. Ei se haittaa vaikka te taas mollaatte, teidän ettette hyväksy uusia asioita, siitä on jo kokemusta.

    Puuki

    CO2 on painavampaa kuin C , koska sen molekyylipaino on suurempi.   1 hiiliatomi ja 2 happiatomin -sidos  painaa enemmän kuin  1 hiiliatomi.  Puussa on hiiltä ja kun haihtuu (palaa,lahoaa) , niin se hiili sitoutuu happeen.  Sieltä se co2 ilmoilta taas sitoutuu puun kasvuun hiileksi ja happi haihtuu, jotta Remiekin, muiden ohella ,  saa vetää tuoretta happirikasta ilmaa kitusiinsa . Semmonen taikatemppu.

    Kurki

     Ville Niinistö sai kompensaatiolupauksia EU:lta, kun viime ilmastokokouksessa hyväksyi Suomelle epäedullisen päätöksen.

    Totta ja Maaseuduntulevaisuudessa viime viikolla oli maininta tuosta.

    Suomi on saanut ylimääräisen 10 milj.tn/v hyvityksen, joka ei juuri paljon lämmitä, kun tällä Lulucf-asetuksen mukaisella laskutavalla Suomen metsät ovat päästölähde ei nielu.

    Suomen henkilöautoliikenne tuottaa hiilipäästöjä n.6 milj.tn/v.

    Helsingin kivihiilenpltto 3,67 milj.tn/v.

    Remie

    Suomen henkilöautoliikenne tuottaa hiilipäästöjä n.6 milj.tn/v.

    Tuo kun kerrotaan 6,7  tekee 40 miljoonatonnia . Jestas eikö taivas jo putoa niskaan kun päästöt on kiveä raskaampia . On siellä painoa. Vielä kun ottaa huomioon että suomi on vähiten kraasuttava valtio. Ei ihme että on noin pimeää.

    Kurki

    Tuo kun kerrotaan 6,7 tekee 40 miljoonatonnia

    Mikä kerroin tuo 6,7 on?

    Remie

    sehän oli paltalla miljonaa tonnia kivihiiltä päästää 6,7 miljonatonnia hiiltä taivaalle. niin siinä luki. Vielä ihmettelin miksi kaasu on raskaampaa ja joku perusteli että kun ilmaa sekoituu hiileen niin siitä tulee 6,7 kertaa raskaampaa kuin kivihiili joka painaa 1500 kiloa kuutio.

Esillä 10 vastausta, 1,351 - 1,360 (kaikkiaan 6,476)