Keskustelut Metsänomistus Metsien hiilinielu

Esillä 10 vastausta, 3,711 - 3,720 (kaikkiaan 6,476)
  • Metsien hiilinielu

    Merkitty: 

    Ollaanko yksityisen metsänomistajan metsien sitoma hiili nyt sosialisoimassa koko maan hyväksi? Miksi minä en saa metsänomistajana mitään hyötyä siitä, että metsäni sitovat hiiltä. Esim. alennuksia veroissa tai muuta vastaavaa. Jonkinlainen henkilökohtainen hiilirekisteri voisi olla metsänomistajalle etu.

  • hemputtaja

    Taas häiriinnyin, ei vissiin pitäisi. Telkussa joku viisas pouhotti kuinka hiilidioksidi lämmittää.

    Että niinkö. Tietääkseni hiilidioksidi ei lämmitä yhtään mitään.

    Tässä muotivouhotuksessa näyttävät perusasiat unohtuneen tai tahallaan vääristellään. Tietysti voin itsekin olla ihan tollo, mitä ei itse huomaa.

    Yksi perusasia on ilmakehä, joka estää lämmön karkaamisen ties minne. Ilmakehän kaasuista osa estelee lämmön karkua paremmin, että sikäli lisääntyneen hiilen syyttelyssä lienee jotain perää. Sitä on kuitenkin ilmakehässä edelleen helkutin vähän (0,04% muistaakseni).

    Mielelläni näkisin jonkun selvityksen siitä kuinka paljon kasvaneen ihmiseliöstön touhuilut ovat lisänneet lämmön tuottoa. Siinä voi olla ilmaston lämpenemisen perussyy, ei hiidioksidissa.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Keskustelua vaihteeksi metsien hiilinieluista. Selkeää tekstiä.

    ”Hiilinielu on suurin silloin, kun puusto on elinvoimainen. Vanhassa metsässä taas hiilivarasto on suurimmillaan, mutta hiilinielu pienentynyt hidastuneen kasvun vuoksi.”

    http://www.hs.fi/mielipide/art-2000008812400.html

    Petkeles Petkeles

    Mitähän sitten sanotaan, kun hiiltä aletaan sitoa siihen tarkoitetuilla laitteistolla ja tämäkin argumentti on entistä tyhjempi?

    Visakallo Visakallo

    Hiilen sitominen hyvin kasvavaan puuhun on vaan Petkeles aika paljon edullisenpaa.

    Petkeles Petkeles

    Ei kuitenkaan onnistu ilman joka työvaiheessa saatavia tukia ja ruikutusta 10k€/ha kustannuksista 🙂

    Visakallo Visakallo

    Jos Petkeles metsä olisi sinulle elinkeino kuten minulle, ymmärtäisit asioita paremmin. Olen sen kymppitonnin/ha vahingon täällä asiallisesti perustellut, miten on omien perustelujesi laita? Et ole vastanut yhteenkään sinulle tehtyyn asialliseen kysymykseen. Kemera-tuet eivät ole minun keksintöni, mutta olisi sulaa hulluutta jättää ne hyödyntämättä kun niitä kerran tarjotaan.

    Puuki

    Hesarin keskustelupalsta on propagandakanava jonne ei hyväksytä asiallisia komenttejakaan .  Seppälän kolumniin ei näköjään kelpaa asiatieto, kun ei ollut ilm. tarpeeksi ”tieteellistä” hömppää.    Kirjoitin metsien hiilitaseesta sen laajemmassa merkityksessä ja metsien uudistamisella lisättävästä hiilensidonnasta kiertoaikana.  Jotain mainitsin jk:n väitetystä mahdollisuudesta lisätä tukkipuun kasvatusta ja harsintahakkuutavan puutteista sekapuukasvatuksessa yms.  Ei kelpaa jos ei ole ”tieteellisesti todistettu” jota Seppälä peräsi mutta itse ei kertonut mitään tieteellisesti todistettua vaan omia mielipiteitään ja  väittämiään.

    Petkeles Petkeles

    ”Olen sen kymppitonnin/ha vahingon täällä asiallisesti perustellut”

    Juu et.

    ”elinkeino kuten minulle”

    Siinä se varmaan menee joutoukon muiden hommien, kuten eläkkeen noston ja tukilankettien täyttämisen sivussa.

    Rane

    ”Mitähän sitten sanotaan, kun hiiltä aletaan sitoa siihen tarkoitetuilla laitteistolla ja tämäkin argumentti on entistä tyhjempi?”

    Kuinka kauan menee että nämä Petkeleksen laitteistot korvaavat edes suojelualueiden laskevan hiilensidonnan?

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Hesarin kirjoitus oli Heli Saavalaisen kynästä, ei Seppälän. Ilmastopaneelin raporttia ollut tekemässä koko paneeli, ei pelkästään Seppälä. Siinä on huomioitu muitakin tavoitteita kuin metsien hiilen sidonta.

Esillä 10 vastausta, 3,711 - 3,720 (kaikkiaan 6,476)