Keskustelut Metsänomistus Metsien hiilinielu

Esillä 10 vastausta, 7,771 - 7,780 (kaikkiaan 8,641)
  • Metsien hiilinielu

Merkitty: 

Ollaanko yksityisen metsänomistajan metsien sitoma hiili nyt sosialisoimassa koko maan hyväksi? Miksi minä en saa metsänomistajana mitään hyötyä siitä, että metsäni sitovat hiiltä. Esim. alennuksia veroissa tai muuta vastaavaa. Jonkinlainen henkilökohtainen hiilirekisteri voisi olla metsänomistajalle etu.

• Kurki Kurki

Tietenkin hakkuutähteet, kannot ja muut karikkeet myös mukaan, mutta sitten maanielulaskelma pitäsisi tehdä toisin kuin laskemalla varastoon meneva hiili ja sieltä poistuva hiili eli juuri kuin edellä esitin.

Ilvesniemen mallin mukaan 40/60 taas.

Silloin metsien runkopuun kasvu 104 Mm3 runkopuun CO2-nielu olisi 2,5*104= 260 Mtn ja hakuusäästön 17,2 Mm3 CO2-nielu 2,5*17,2=-43 Mtn

Jarmo Kanerva laskee Suomen metsien CO2-sidonnaksi 250 Mtn.

https://kanerva.eu/fi/2477/suomen-hiilitase-lasketaan-vaarin/

PenttiAKHakkinen

Kurjen kannattaisi tehdä väitteilleen järkevyysarviointeja.

Helpoin tapa tehdä järkevyysarviointi on katsoa miten laskelma pätee ääritapauksissa. Laskennallisesti yleensä helpoin tarkastuspiste on nollatila. Usein vastaukseksi tulee 0=0. Triviaaliratkaisu.

Jos minä tulkitsen oikein tuota Kurjen hakkuusäästölaskelmaa niin jos ei ole hakkuusäästöä niin ei ole maaperänieluakaan. Triviaaliratkaisu, mutta eihän se pidä paikkaansa. Periaatteessa tämä triviaaliratkaisu kyseenalaistaa myös kertoimen 40/60 käytön.

Kurki Kurki

Jos minä tulkitsen oikein tuota Kurjen hakkuusäästölaskelmaa niin jos ei ole hakkuusäästöä niin ei ole maaperänieluakaan.

Kyllä minä sen tiedostan ja olen sen tännekin kirjoittanut monet kerrat, että ei päde pienillä hakkusäästöillä, mutta ainakin 10..20 Mm3 välillä kyllä.

Vielä tästä maaperän hiilestä 34 g/m2/v, että se syntyy jo 68 grammasta kuivaa biomassaa, joka vastaa jo 6cm*6cm *6cm puupalasta.

käpysonni käpysonni

Kaksi virkistävää uutista:

Ja:

Isomäki: Luonnonvarakeskuksen hiilimallinnus on tyhjän päällä – ”Saatamme pahimmassa tapauksessa joutua maksamaan EU:lle”

”Suomen ei todellakaan kannattaisi esitellä tyhjän päällä olevia tietokoneajoja EU:lle empiirisinä tutkimustuloksina”, kirjoittaa Risto Isomäki Aarteen kolumnissaan.

https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/metsa/6ad58db6-ebc5-4e1d-9061-715c48d4176d?utm_medium=jaa-artikkeli&utm_source=mobiili&utm_campaign=artikkelin_alku

Minusta on hienoa että herrat kuten Seppo Vuokko ja yhä enenevässä määrin myös Risto Isomäki uskaltavat haastaa ns. virallista totuutta, jota valtamediat ja niiden perässä hiihtelevät pienemmät mediat toitottavat päivästä toiseen.

Se on sikäli ymmärrettäväää että he ovat sellaisessa asemassa etteivät saa palkkaansa verovaroista eivätkä ole töissä Lukessa tai muussa vastaavassa julkisessa verorahoitteisessa laitoksessa, joten ei ole pelkoa potkuista, kun tuo esiin oman virallisesta totuudesta poikkeavan mielipiteen.

Tosin Maaseudun Tulevaisuus on ”canceloinut” Vuokon, kun hänen kolumninsa yht äkkiä loppuivat kyseisessä ledessä muutama vuosi sitten.

A.Jalkanen A.Jalkanen

Odotellaan rauhassa ennallistamistyöryhmän raporttia; uskoisin että löytävät järkeviäkin kohteita työlle. Isomäki ei ollut tällä kertaa tehnyt taustatyötä kunnolla. Olisi pärjännyt paremmin jos olisi lukenut vaikka tätä palstaa.

Kurki Kurki

Koska Häkkinen näkyy olevan kuulolla palstalla enemmänkin aikaa, niin  kysytään häneltä, mitä mieltä hän on tästä Ilvesniemen 40/60 laskenta periaatteesta verrattuna Lukeen eli metsän maanpinnnan yläpuolisen puuston hiili korreloi maaanalaista hiilimäärää tuolla suhteella?

Suomen metsien puuvaranto 1960-luvulla oli 1500 Mm3 (runkopuuta) ja sen CO2-sidonta oli 2,5*1500= 3750 Mtn ja nykyään puuvaraanto on 2600 Mm3 ja sen CO2-sidonta 2,5*2600= 6500 Mtn.

CO2-nieluksi tulee 6500-3750= – 2750 Mtn

Luke laskee tuon metsien kasvun hakkuusäästön 1100 Mm3 CO2-nielun 0,77* 1100= -847 Mtn ja siihen lisää kivennäismaapohjan CO2-nielun ja ojitettujen turvemaiden maapäästön varastojen muutoksista , joidenka summa 2023 oli päästö n. +15 Mtn-ekv/v muutettujen laskentamenetelmien jälkeen. Oletetaan sitten maapohjan nielu nollaksi koko 65 vuodelta.

Aikamoinen ero  metsänielussa  Lukella ja Ilvesniemellä.

PenttiAKHakkinen

Kurki on näemmä tulkinnut Luken maaperähiililaskentaa.
    Olen vahvasti sitä mieltä, että Luke lla osaavat laskea maaperähiilen oikein.

Mitä olen heidän laskentateoriaansa tutustunut niin minun arvioni on, että he laskevat

a) vuosikasvusta oman maaperähiilivaraston

b) hakkuusäästöstä lisää maaperähiiltä jollain kertoimella, ilmeisesti 1,3

Tuossa maaperähiilivaraston muutoksessa ilmeisesti IPCC tulee väliin ja nollaa sen. Tällöin vuosikasvun lisäyksestä ei maaperähiili kasva. Mutta ei se sitä tarkoita, etteikö Luke lla sitä osattaisi laskea.

Kurki Kurki

Häkkinen kertoo tutustuneensa Luken laskentateoriaan ja uskoo heidän osaavan laskea.

Hän esittää kerrointa 1,3, niin mitenkähän sitten Luke sai vuoden 2023 hakkuusäästön 17,2 Mm3 CO2-nieluksi -13,2 Mtn. Eikö se ole jakaja?

Luken 2023 Metsien CO2-nielulaskenta on esitetty tämän ketjun sivulla 742.

Tuttava Tuttava

Metsänomistaja saa korvausta hiilensidonnasta aina puuta, siis selluloosaa, siis hiiltä myydessään. JA aika vähän siitä sidonnasta on metsänomistajan ansiota, fotosynteesi sen on hoitanut.

Visakallo Visakallo

Noh Tuttava, noin ajatellen voitaisiin myös sanoa, että firman tulos on aika vähän työntekijän ansiota, koneethan sen tekevät, tai aika vähän on asioiden hoito virkamiehen ansiota, tietokoneet ja tekoälyhän ne hoitaa! – Miltäs kuulostaa?

Esillä 10 vastausta, 7,771 - 7,780 (kaikkiaan 8,641)