Keskustelut Puukauppa Mittaustietoja

Esillä 10 vastausta, 31 - 40 (kaikkiaan 280)
  • Mittaustietoja

    Merkitty: 

    Mtk näkyy oikeutetusti kunnostautuneen. Se on vaatimassa klusterin hakkuilta…” mittaustiedot, joista näkyy pölkkykohtaisesti metsästä katkotut tukit…”

    Epäluulon hälventämiseksi se voi olla heillä aiheellista. Mutta.

    Mittalaitteita on pitänyt lainkin mukaan päivitellä,- joitain siitä syystä uusia. Klusterin hakkuissa vanhoilla päivityksillä ei ole voinut enää pitkään aikaan hakata. Miten lienee Myhistyksen vekottimissa tyvikorjauspäivitykset sun muut?

    Ja se vielä, että siellä Myhistyksen suunnalla pölkkykohtaiset tulosteet ovat olleet arkipäivää esimerkin vuoksi??

  • sitolkka

    Entivanhasissa hoitamattomissa metsissä eri juttu. Mutta tarkan jos haluaa niin voihan sitä itse sahata isommankin alan ja katsoa kuinka tukkiprosentti eroaa. Itse ajattelin sahata yhdestä hyvin tasaisesta alueesta ison osan ja teettää lopun yhtiöllä ja verrata tukkiprosentteja.

    Rane

    ”Uskon tämän puhuttavan myös ostajien palavereissa, ettei kauppakirjasta kovin paljon poikkeavaa katkontamatriisia voi lähettää motolle työohjeeksi !”

    Taitaa tämä liittyä mm.näihin Storan julkitulleisiin tapauksiin joissa moton katkontaohjeissa mäntytukit katkottiin 18 cm vaikka kauppakirjassa oli 15 cm.Tässähän nolosti paljastui että kauppakirjoihin laitetuilla käytettävillä mitoilla ja niillä mitoilla joita motoille lähetetään ei ole minkäänlaista yhteyttä.

    Tällä mm. Mehtäukon kritisoimalla MTK:n kannanotolla ilmeisesti pyritään reagoimaan paljastuneeseen ongelmaan.En kyllä ymmärrä mikä noiden katkontalistojen antamisessa metsänomistajalle olisi ongelma hyvän työn tekijöille.Tietysti jos on jotain salattavaa niin asian ymmärtää.

    Ps.Tämäkin Storan läpimittahomma paljastui vasta MHY:n valvonnassa.

    Jätkä

    Katkonnan tekeminen oikein onnistuu kokeneelta ja rehelliseltä koneenkäyttäjältä aika usein, mutta kun puusto on sitä luokkaa, että siitä tulee vain yksi tukki, ei ammattitaitokaan riitä saamaan kaikkea tukkipuuta tukiksi.

    Ei silläkään , että on yksi ”apumitta” , vaikka 34 -ja sitä tehdään enemmän kuin yksi kpl/ leimikko – pitkälle pötkitä. Kun kahden – kolmen- neljän tukin rungosta tehdään apteerausta, niin se, että viimeistä edellinen tukki katkeaa oikeasta kohdasta ja latvatukista tulee se 34 dm:n tukki, eikä latvaan jää tukkipuuta yli 3 dm – olisi pitkässä juoksussa jo sensaatio.

    Kuitenkin siitäkin osasta, jos se on väh. 3dm pitkä, on kauppakirjassa sovittu, että se ostetaan tukkina.

    Siksi pitää – ennenkuin puukauppa on rehellistä ja reilua, koko tukkiosuus ostettava tukkina.

    Osarunkomenetelmä, taikka kokorunkomenetelmä mahdollistaisivat oikean ja kohtuullisen puukauppatuloksen.

    ( En oikein hyväksy tyveyksiäkään kaikissa hakkuuvideoissa, joissa tervettä tyveä silputaan ilmeisesti vain sen takia, että se on vahvistunut pitääkseen rungon pystyssä, taikka siinä on lievä tyvilenkous, joka ei vaikuta sahaustulokseen pätkääkään. Lenkoutta ei mitata ensimmäisen metrin matkalta! )

    metsä-masa metsä-masa

    Hakkuun valvojan valtuudet voi olla hyvinkin laajat, kun niistä sovitaan ennakkoon. Metsänomista voi antaa valtuuden leimikonsuunnittelusta hakkuun- ja autokuljetuksen lopputarkastuksiin, suppeimmillaan valtakirja voi käsittää vain yksittäisen käynnin työmaalla, kirjallinen palaute työmaan tapahtumista on yleistynyt, varsinkin yhtymien ja kuolinpesien ollessa valtakirjan antajina.

    mehtäukko

    Väitän, että aloituksessa mainitun vaateen tulkitsijan on kyllä oltava vähintään fakiiri tai poppamies?! Kuten Suorittava ja Mm toteavat, kentällä ne puut olisi epäilijän tutkitettava. Ja siitä huolimatta niitä yli 3dm pätkiä löytyy, sillä sovitut mitta-, ja laatuvaatimukset estävät hurvittelun.

    Metsäkupsa Metsäkupsa

    Mittaustiedon ”pantauksesta” valittaminen on johdanto siihen,että vihjataan että puunmyyjää ehkä petetään.Kautta-aikojen tälläiselle ajatukselle on ollut tilausta ,samalla ylläpidetään jonkin sortin vastakkainasettelua.En tiedä paljonko hakkuunvalvontaa esim. valtakirjakaupan kohteissa valtuutettutaho tekee,ainakin menneinä aikoina valvonta tapahtui pöydänääressä.Joskin joskus kilometrikorvauksilla auton ikkunasta hakkutyömaan tarkastivat hakkuukoneen kuljettajat näin kertoivat asiaa kysyttäessä.

    Puuki

    Siksipä sitä mittaustietoa ei kannatakaan pimittää – luottamuksen säilyttämisen vuoksi. Varmaan siksi UPM ainakin lopetti niiden mittauslistojen hautomisen.    Omien hakkuiden valvontaa valtakirjakaupoilla voi tosin olla  vähän vaikeampaa osoittaa toteen kunnolla tehdyksi.

    mehtäukko

    Mikä roti on siinä, että ”omia hakkuita” tehdään harmaan ”kilpailutuksen” tuloksena? Missä kulkee raja muiden toimijoiden kilpailu-, ja liiketulokseen vaikuttavien asioiden ronkkimiseen pääsystä? Kuten nyt nämä mittaustiedot.

    Jokainen voisi ajatella itsensä toimijaksi jollekin alalle, jossa yksi osallistuja heiluu heinämiehen lailla kaikissa kuvioissa.

    Kuinka Myhistys voi suppeammilla tukin mitoilla saada tukin tarkemmin?

    Jean S

    Allekirjoittanut on muistaakseni jo ennenkin ehdottanut, että motoon laitettaisiin muutama videokamera kuvaamaan katkontaa. Ohjelmallisesti voisi olla vaikka kolme kameraa, jotka kuvaavat hakkuutyötä/katkontaa/maastoa eri näkökulmista ja sitten yksi kuvaa koneen näyttöä tai niitä markiiseja tai mitä tahansa. Nämä videot tallentuisivat johonkin palvelimelle, josta tätä ”neliruutuista” kuvaa voisi käydä katsomassa. Koska tiedonsiirtoyhteydet maastosta voivat joskus olla huonot, kuva voisi tallentua myös johonkin kiintolevylle tms. koneessa, josta tietoa voisi siirtää pilveen, kun ollaan ihmisten ilmoilla.

    Heittäisin arviolta, että koodaustyötä voi mennä maksimissaan pari viikkoa ja kamerat maksaa Kiinasta tilattuna ei-niin-hirveästi per moto. Kuljettajaahan noitten kameroitten ei tarvitse kuvata, joten ei ole siinä mielessä sopimatonta.

    suorittava porras suorittava porras

    Ihan turhaa vaivaa ja investointeja. Ne puut on katkottava asiakkaiden tarpeita varten. Sillä suunnalla kontrolli pelaa. Parhaimmillaan yhdestä rungosta lähtee jakeita jopa viiteen eri osoitteeseen. Jokaisella näistä on omat mittavaatimuksensa. Jollakin asiakkaalla voi olla käytössä vain kaksi pituusmittaa läpimittarajoituksineen ,jollakin useampi . Muutamia dimensioita voi ottaa vain tyvestä ,toisia mistä tahaansa rungon osasta ja jotakin vain latvasta. Näiden lisäksi kuitu-ja lahotavaralajit. Kaiken tämän järkevä yhdistäminen ei onnistu ilman optimointiohjelmia ja hintalistojen synkronointia.

    Jos tätä aletaan videoimaan , on amatöörin pää hetkessä pyörällä. Kokenutkaan motokuski ei pysty ilman automatiikan apua tuottamaan haluttuja määriä sopivia dimensioita eri kohteisiin.Tähän toimintaan ei asiaa tuntemattomien sivullisten ole syytä mennä puuttumaan. Siinä käy helposti ,kun räätälille ,joka aikansa paitaa varten kangasta leikeltyään sai aikaan vain kourallisen taskuliinoja.

Esillä 10 vastausta, 31 - 40 (kaikkiaan 280)