Keskustelut Tekniikka Mönkijä mutta 4 vai 6 pyöräinen

Esillä 10 vastausta, 61 - 70 (kaikkiaan 105)
  • Mönkijä mutta 4 vai 6 pyöräinen

    Merkitty: 

    Hei

    Olen harkinnut mönkijää metsätöihin lähinnä tavaroiden kuljetukseen mutta myös tuulenkaatojen ajoon yms pienimuotoiseen työhön. Lisäksi mönkijää käytettäisiin lumitöihin ja ehkä hieman huviajoon maastossa. Luulin jo löytäneeni normi Can Am Outlanderistä tai Polaris Sportsmanista soivan pelin, kunnes muutama lehtijuttu herätti mielenkiinnon 6×6 malleihin.

     

    Osaisiko joku kokemuksesta kertoa 4 ja 6 pyöräisyyden eroista. Onko esim maastokelpoisuudessa 6×6 aivan ylivoimainen ja tuoko se ongelmia jossain?

     

  • Tolopainen

    Mönkijä on veneen kaltainen investointi, ei se tietenkään kannata, koska käyttöä ei juurikaan ole, jos muutaman kympin tuulenkaadot pitää hakea 10k€ laitteilla, ei siitä mitään tulosta synny. Mökillä mönkijä on hyvä apuväline veneen siirtelyyn ym.turhuuteen, se venekin on täysin tarpeeton.

    Mitä olen viimeaikoina seurannut, näyttää ne vanhat traktoritkin vähitellen katoavan metsähommista. Metsissä ei juurikaan muut aja mitään kuin urakoitsijat, kun kuljetuksista siellä ei leluilla tule mitään. Talvella mönkijällä ei tee mitään, eikä kesällä kukaan lähde metsätöhin, sesonki käytölle on hyvin lyhyt. Mönkijä on vasta peruskone, ilman metsäkärryä ja hydraulista kuormaajaa, sillä ei ole paljon käyttöä, ei siinä paljon kaks vetävää lisäpyörää auta, jos koneketju ei ole täydellinen.

    mehtäukko

    Hyvin pitkälle noin on. Jos mo:lla on hyvä kunto ja metsämaastot ”mukavia”, edellytyksiä käytölle on.

    jees h-valta

    Aivan samoilla linjoilla edellisten eli Tolopan ja mehtäukon. Kyllähän se hiukan turhake on ja käyttö vähäistä ja varsinkin hintaansa nähden. Minulla tuo tyhmyys tiivistyy siihen että hommasin ensin veneen ja nyt ehkä joudun hommaamaan sen mönkijän että saan sen edes vesille. Toki olen nyt lähestynyt Kouvolan Kaupunkia aiheena kaavan mukaisten rantautumisreittien puute. Rantakaavassa ne esiintyvät mutta luonnossa eivät. Katsotaan miten siihen kommentoivat.

    Ukkopekka

    Kokemusta on nelipyöräisestä ja muutamasta puukuormasta. Hyvin tulee isokin kuorma, tosin maasto on helppo. Edessä olisi ensimmäinen hankintakauppa, jonka puut meinasin ajaa mönkijällä. Puuta lähtee reilu 50 mottia, joten nujuamista riittää. Maasto on tasaista ja ajomatka lyhyt. Ja ainahan tuohon voi värvätä paikallisen maajussin ajamaan traktorilla, jos usko loppuu.

    husku550xp

    Jos mönkijää katselee puunajoa varten niin silloin katselee väärää vekotinta. Ainoa mihin se on hyvä niin huoltoajoihin, taimien kuskaamiseen ja siirtymiin.

    Jätkä

    husku550 xp. Olen ehdottomasti samaa mieltä. Täällä on ollut myös kelkalla metsäajoa tekeviä aika montakin. Lopettivat, kun hankkivat mönkijän. Nyt alkaa kaikilla olla nelivetotraktori. Hätäisemmillä pienehkö metsätraktori.

    Metät kunnossa!

    ate edellä kommentoi, että isot renkaat on ainoa tarve parempaan etenemiseen.

    Etämetsänomistajana en aio laittaa minkäänlaista traktoria – kuka sitä vanhaa ja halpaa traktoria korjaa (miten kuskaan korjaamolle?) ja vuodet kun koko ajan vetistyvät mönkijällä saa ne muutamat kymmenet motit omaa sahaamista vuosittain varmasti riskittömämmin ja pienemmällä rahalla pois metsästä uppoamatta syvyyksiin. Leipätyön ansioita ei ole tarkoitus käyttää metsänhoitoon…. metsien ostamiseen toki.

    Kunhan on siistimiset tehty voidaan tilata koneketju tekemään varsinaisia metsätöitä….

    Tolopainen

    Traktoria ei koskaan tarvitse viedä korjaamolle, jos sillä ajaa 100h vuodessa, eikä siihen sen enempää tunteja tule, kun ajaa sen sata kiintoa vuodessa hankintapuuta. Öljyt ja suodattimet jokainen osaa vaihtaa. Mönkijän pito tulee paljon kalliimaksi, jos sen huollattaa joka vuosi, joka sekin on täysin turhaa, ei niitä vetopyörästöjen öljyjä tarvitse vaihtaa vuosittain.

    Menninkäinen

    En tiedä millaisista historiikki vehkeistä tolopainen puhuu mutta kun traktoriin aletaan laittamaan +100l voimansiirtoöljyä. Muutama painesuodatin. Etuperä ja napaöljyt. Moottoriin öljyt ja suodattimet. Niin alkaa tuntua ne mönkijän huoltokulut pikkurahalta. Tietysti voiteleehan se vesikin oman aikansa

    Tolopainen

    Kuka niitä peräöljyjä käskee mennä vaihtamaan, en ole vaihtanut kymmeneen vuoteen, kyllä hydrauliikka sen verran vuotaa, että ei tarvitse vaihtaa. Moottoriöljyt kun vaihtaa kerran vuodessa menee 8l farmoilia ja suodatin, nettona 16€. Vetopyörästö öljyt vaihtaa jos muistaa kerran viidessä vuodessa, yht 8l.

Esillä 10 vastausta, 61 - 70 (kaikkiaan 105)