Keskustelut Puukauppa Puukauppa v. 2020

Esillä 10 vastausta, 51 - 60 (kaikkiaan 389)
  • Puukauppa v. 2020

    Puukaupan tilastot vuoden alussa näyttävät rielua miinusta. Lakko vähentää myös puun käyttöä teollisuudessa. Toivottavasti ammattia metsätaloudesta haaveilevat ymmärtävät tehdä tästä omat johtopäätökset ja hakeutuvat muille aloille.

    Metsä ja luonto kiittävät.

  • jees h-valta

    Minulla sitten vissiin se parempi aika on joka vuosi. Minä nimittäin kyllä teen puukauppaa vuosittain. Tämä vain tuohon Per Ä Reikäs kommenttiin, (voisko nyt sanoa rehvasteluyritykseen).

    MaalaisSeppo

    Minä teen myös puukauppoja eli hankintaa joka vuosi. Pystykauppoja 1-2 10 v:n aikana, eli silloin, kun hinta on kohdillaan.

    jees h-valta

    Aivan hyvä MaalaisSeppo! Ei sen väliä mikä on tapa vaan se että tekee eikä meinaa! Ei se puunhinnankaan kärkyntä aivan huono tapa ole mutta olen itse sitä mieltä että kun tekee joka vuosi pystykauppojakin niin varmasti ei mene yksikään hyvä sykli ohitse. Kuten juuri kävi uuden metsäpalstan oston jälkeen, hinnat nousi sopivasti juuri kauppojeni aikaan huippuunsa ja se avitti huimasti ostoksen takaisinmaksua heti alkuun. Tottakait tein määrällisestikkin kovan kaupan silloin.

    pihkatappi pihkatappi

    Taas meni hankintakaupan tilitys a-lisäosuuksiin. Joku ratas Äänekosken tehtaasta on minun, näin kun ajattelee, hankintanökkösten hinnalla ei ole valtavaa merkitystä. Kun kerryttää omaa eläketurvaa, tukee samalla teollisuutta, joka rakentaa kotimaahan.

    Voi olla että suuret ikäluokat mieluusti kotiuttavat (tai kotiuttavat sukupolven vaihdoksessa) noita Metsäliiton osuuksia ja siksikin korkoa on viime vuosina nostettu ja puulaakin jäsenillehän tämä sopii.

    Puuki

    Voihan sen niinkin ajatella että vähän huonompi hinta kompensoituu omistuksen hyvällä korkotuotolla.  Olen minäkin pienellä osuudella mukana samassa firmassa.   Samoin voi tukea kotimaista ja paikallista sahateollisuutta myymällä sille edullista tukkipuuta .   Silti pitäisi pitää huolta myös siitä, että myös puun kasvatus on sen verran kannattavaa, jotta metsiä hoidetaan kunnolla eikä jätetä heitteille kasvamaan entistä heikompi laatusta tavaraa  entistä kalliimpien korjuukulujen  -ja kuljetusreittien taakse.

    Visakallo Visakallo

    On aivan kunnioitettavaa, että MG on investoinut kotimaahan ja siten osaltaan tuvannut puun kysyntää, mutta tässäkin suhteessa ajat näyttävät valitettavasti muuttuvan. MG:kin tulevat investoinnit näyttävät yhä enemmän suuntautuvan pois Suomesta.

    oksapuu

    Täällä etelässä on jo asfaltoituja teitä jouduttu sulkemaan tulvan takia…

    Metsässä on nyt jokainen kuoppa täynnä vettä. Raivuumiehen kestää kävellä mutta ei tuonne voi konetta päästää…

    Keväällä voisi laittaa jonkun kovanmaan harvennuksen myyntiin jos hinnat kihahtaa…

    Siinä ne 2020 puukaupat.

    Tolopainen

    Ei ole mikään ihme, että puukauppa on pysähtynyt. Sehän ei käy, että hinnat menevät nopeasti alaspäin. Seuraava suhdannehuippu on kuitenkin kaukana ja kustannukset nousevat rajusti, kun polttoöljylle tulee biosekoitusvelvoite ja lisäksi sen säilyvyys heikkenee. Farmisäiliöiden  kanssa tulee ongelmia, kun levät alkavat kasvaa polttoöljyssä kuten biodieselissä.

    Visakallo Visakallo

    Vähäluminen tai lumeton talvi johtaa keväällä hyvin nopeaan kuivumiseen, koska normaalisti lumeen sitoutunut vesi on jo juossut vesistöihin. Jos vanhat merkit pitävät tälläkin kertaa paikkansa, eteläisessä ja keskisessä Suomessa on kesälle odotettavissa taas huippuhyvät korjuukelit.

    Tolopainen

    Ennustaminen on aina vaikeaa varsinkin tulevaisuuden, joskus kesällä saattaa kuitenkin sataa, vaikka joka toinen päivä.

Esillä 10 vastausta, 51 - 60 (kaikkiaan 389)