Keskustelut Tekniikka sahat ja talvi

Esillä 9 vastausta, 161 - 169 (kaikkiaan 169)
  • sahat ja talvi

    Huskin miehet ovat aina väittäneet että toimivat paremmin talvella kuin stilhit. Nyt kummiskin kävi sillälailla että sahat olivat kumpikin yön ulkona ja lunta oli satanut niin että kumpikin oli lumen peitossa. No ei siinä mitään huski käyntiin useammalla nykäisyllä ja heti sai huomata että kierrokset pätkii. Sahailin semmosen 15min ja saha rupesikin jotenkuten toimimaan mutta tyhjäkäyntiä ei löytynyt missään välissä joten huskin työpäivä oli siinä. Onneksi omistan myös stiilin kaksi kertaa narusta nykäsin ja käyntiin, eikä mitään ongelmia koko päivänä. Tässäpä huskin miehille pähkinä purtavaksi. Kyseessä 550xp ja ms-201.

  • Jätkä

    Jos puu kaadetaan ”Mustan kuun” jälkeen 11:s – 12:s – tai 13:s  päivänä, ne puut eivät halkea, vääntele, sinisty tai homehdu, eikä myöskään lahoa .

    Parustuu vanhan kansan uskomuksiin.

    wanhajätkä

    No jätkähän on aina oikeassa. Me muut ollaan kokemattomia rutareita tai vapaamuurareita. Terävät pitää olla jätkän hammastikut jos aikoo minun sahaamiin varauksiin tukkia.

    Pane toki kuvia niistä pystyyn haljenneista kehikoista jotka on lauennu. Sinulla niitä lienee kun noin painavasti puhut. En kyllä ole tuommosta ilmiötä nähnyt. Selvästikkään et ole alan miehiä mutta pirun pätevä…..teoriassa….mottona kokeneet on kertoneet…

    Jätkä

    Jos olet wanha, tehnyt tuoreesta hirrestä rakennuksen, niin aivan varmasti nurkkiin ja monessa paikassa varauksiin menee enemmän kuin hammastikku, kunhan ne kuivuvat. Sen verran normaalit puut ovat kieroja.

    Joskus näkee ja oppii enemmän, kun ei itse reuhua urakkatahdilla, vaan tarkkailee asioita ja tekee enemmän niitä vaiheita, joita muut eivät oikein huomaa hoitaa.

    (Moderaattori on poistanut osan viestistä.)

    wanhajätkä

    On mullakin pikkusen ajatusta. Kehitin ihan omanlaisen vararaudan. Siitäpä tuli hitti veistopiireissä. Kaippa se jätkäkin osaa viivanlaitaa sahata. Osaakko piirtää hirren se onkin juttu. Kyllähän se saattaa seittemännellä kertaa kääntäen lähelle menee mutta ei kahella. Vai taltalla? Tilaajan pitää olla tosiaan miljonääri. Vejä nyt jo pikkusen takasi.

    Kerro lisää lumesta ja sahoista. Ihan viihteestä käy.

    Jätkä

    Isä oli kirvesmies ja hänen kanssaan teimme hirsirakenteita, kun olin vielä aika nuorikin, Aloitin vähän yli kymmenvuotiaana.

    En tiedä, onko täällä käytettävät hirsivarat wanhan keksintöjä, mutta uusimmat on Rosterista tehtyjä, joissa on ristipassi ja paikka lyijykynälle.

    Kun tehtiin yli neljäkymmensenttisistä pyöreistä hirsistä seinää, käyttivät alan miehet vanhaa koulusta saatua puista harppia – paksuimmat hirret lähes metrisiä.

    Tuossa aika lähellä on konepaja, joka tekee noita varoja ja kaikkea muutakin metallista apuvälinettä ja työkalua. On hirsihissiä, piilua ja hollihakaa ym.

    Kyllä nuo vanhat veistäjät pistivät ne jättihirret kerralla valmiiksi, eli sahaus, villat ja hirsi paikoilleen.

    eero heikki eero heikki

    Eka sahani oli El-raket super xd,lumisena talvena kun lapioi puun esille ja hyppäs siihen montuun sahaamaan niin pakokaasu pyöri siinä montussa ,

    husku550xp

    https://www.youtube.com/watch?v=D-bftW0upHk

    Joku tässä mainosti jokunen sivu sitten tuota 362:sta. Eipä oikein minua ainakaan vakuuttanut.

    Scientist Scientist

    Raivaussahan (Partner 477) käynnistysnaru tuli kokonaan ulos kun nyin sitä aikani. Pystyy ilmeisesti itse korjaamaan vai pitääkö viedä korjattavaksi ?

    Jätkä

    Remonttitaidosta se tietenkin riippuu. Ensimmäinen ehto on se, että ymmärtää käynnistinlaitteen toiminnan. Sen jälkeen purkaminen sillä asenteella, että se on saatava vielä koottuakin. Luultavasti sieltä on palautusjousi poikki, tai hyvässä lykyssä vain puhdistuksen tarpeessa.

    Jos naru, narupyörä ja jousi ovat ehjiä, niin jousi in likainen, eli se on otettava ulos. sen voi kastella öljyssä, joka liottaa ruostetta ja kuivaa likaa niin, että kun öljyn pyyhkii paperilla pois – se on puhdas.

    Sitten kelataan jousi takaisin koteloonsa, mielellään heti kättelyssä samoin päin  kuin se on ollutkin – narupyörä paikoilleen, ja kiinnitysruuvi tai sokka paikoilleen. narupyörän reunassa on kolo, johon narun alkupään läheisyydestä naru laitetaan ja aletaan jännittää jousta. Pitää muistaa pyörimissuunta. kun jousi on kireällä, annetaan sen vetää naru kelalle. Jousi on oikealla tiukkuudella, kun naru tulee kokonaan ulos ja jouseen jää vielä varaa ainakin puoli kierrosta, eli käynnistyksen aikana ei narusta pidä saada jousta ”loppumaan”.

    Loppusilaus on, kun mahdollinen muovikehys on kiinnitetty narupyörän ympärille.

    Kun käynnistin pannaan paikoilleen, on varmistettava, että se ”loksahtaa kynsien lomaan”, eli narusta vedetään hieman ja annetaan sen palautua, vasta sitten ruuvit paikoilleen.

Esillä 9 vastausta, 161 - 169 (kaikkiaan 169)