Keskustelut Tekniikka Stihl MS 241 C-M

  • Tämä aihe sisältää 128 vastausta, 34 ääntä, ja päivitettiin viimeksi , sitten AvatarJätkä toimesta.
Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 128)
  • Stihl MS 241 C-M

    Merkitty: 

    Kiinnostaisi kuulla kyseisen sahan viimeisimmästä mallista (2.3kW) kokemuksia. Itse ostin kyseisen sahan lokakuussa ja n.15 tankillisen jälkeen ei ole kuin positiivista sanottavaa sahasta.

  • Tolopainen

    Eihän siinä muuta vikaa ole kuin, että sammutin on liian herkästi liikkuva. Monesti tökkää sahan peukalolla vahingossa sammuksiin kesken kaatosahauksen.

    Jätkä

    Tollo. Kuka on sinulle noin kertonut?

    Izuzuuppinen

    Mulla on tuo saha. Kätevän kokoinen. Erittäin hyvä käynnistyvyys. Pelkkää hyvää sanottavaa.

    Pavekka

    Hyvä saha mutta ellei oikeasti tarvi kahvalämmitystä tai muutamaa lisävattia niin 201 on parempi.

    Jätkä

    Kun sahalle asettaa kaksi tärkeintä ominaisuutta ja ne ovat helppo käynnistys ja kätevän kokoinen, niin on selvää, että sahaa ei ole valittu sen perusteella, että sillä esim sahattaisiin metsässä puutavaraa. Kun vielä tankkien korkkien perusteella valitsee sahan ja bonuksena pitää ketjun pikakiristystä, niin analyysi käyttäjästä on melko selvä. = Sahuri, joka viilaa ketjua syksyisin, taikka silloin, kun se osuu kiveen, hakkaa joka vuosi kymmenen pinomottia (arvio) polttopuuta. Sama laadukas saha on ollut ”kovassa käytössä” jo 15 vuotta ja siihen on vaihdettu laippa viisi kertaa ja ketju kolmekymmentä kertaa.

    AnLa

    Neljä vuotta ollut ko. saha, joitain kymmeniä litroja on bensaa kulunut. En osaa sanoa tarkkaan paljonko. Mitään vikoja ei ole ilmennyt, ainoa miinus öljyn täyttökorkin sijainti/muotoilu. Menee herkästi roskia ja purua öljyn sekaan tankatessa, joutuu silloin tällöin bensalla huutelemaan. Seitsemän hampaisella rissalla olevan kytkinrummun oon vaihtanut, lisää mukavasti ketjunopeutta.

     

    Izuzuuppinen

    Sahan valintaperusteet taitavat vaihdella käyttötarkoituksen ja omien mieltymysten mukaisesti. Harva ostaa sahaa koristeeksi tai pelkästään siksi, että pääsee päivittämään fasepuukkiin, että mullapa on sahassa ketjun pikakiristys; ihanaa!. Toisaalta joukossamme saattaa liikkua yksilöitä, jotka masokismin maksimoimiseksi valitsevat itselleen painavimman, vanhanaikaisimman ja satunnaisesti, jos ollenkaan käynnistyvän rakkineen vaikka parempiakin olisi tarjolla. Onnea heille.

    Vaatii erityistä harrastuneisuutta ja ultimaattia kyvykkyyttä extrapoloida ihmisestä henkilökuva muutaman sahassa olevan ominaisuuden perusteella. Jäämme odottamaan analyysin tarkentumista ruokavalioon ja muihin sahaamisen ja sahan valinnan kannalta tuiki tärkeisiin detaljeihin.

    Jätkä

    Meikäläisen lempisaha on vanha MS 200, josta puuttuu kevytkäynnistys, pikakiristys ja paino. Kuitenkin siinä on hyvä tuntuma, kun vetää käynnistimestä : jokainen puristus tuntuu narussa, eikä löyhässä otteessa ole aina takuuta, pysyykö saha käsissä.

    No minun otteeni ei ole löyhä. Kakkossahana on n. 50 kuutioinen Jonssi, jphon olen laittanut kovapalaketjun – Sahailen sillä epävarmoja tapauksia = hieman multaa ja hiesua pinnallaan pitäviä puukappaleita. Kolmossahana on vielä hieman tehokkaampi Husku, jossa on 18 tuumainenn laippa – pihapuiden kaatoa varten, Myös siinä on tällä hetkellä kovapalaketju, mutta kohta se pannaan naulaan ja asennan siihen normaaliketjun – edelleenkin 18 tuumaisella…

    Millään näistä en voi kerskua, että ne lähtevät nöyrästi ensimmäisellä käyntiin, mutta tähän asti ne ovat aina lähteneet viimeisellä nykäisyllä.

    Kaikissa on mahdollisimman pieni vetoratas ja mahdollisimman kovat kierrokset. Naurattaa joidenkin hengettömien sahojen omistajat, jotka isontavat vetorissaa saadakseen kejunopeutta ja saha tekee sellaista purua kuin olisi hiekkapaperi teräketjun paikalla.

    Pavekka

    Mielestäni pikakiristys on ihan kiva jos sitä osaa käyttää. Sama juttu ns. Kuttaperkkasahat ja isäntäsahat. Jotkut vaan juuttuu outoihin kynnyskysymyksiin. Kyllä saha käyntiin lähtee jos se on kunnossa.

    tamperelainen tamperelainen

    Minulla on v 2014 lähtien ollut 241.Olen hakannut sillä 400-500 mottia kuitu-energiapuuta hankintana.Omia mielipiteitä

    + kätevän kokoinen,puolipuristin,sitkeä moottori ,14″ laippa kestävä.Jokapaikan saha,jolla kaatuu tukkipuukin

    -laipan kiristyksessä vikaa,kiristyy ja löystyy omiaaikojaan.tyhjäkäynnilt kiihdytettäessä miettii hetken,pussauttaa savut,kaasutinkotelossa ryönää viime vuosisadan malliin,6-hampaisella ketjunopeutta saisi olla enemmän,kylmänä saa repiä pitkään käyntiin,ilmanputsari vaatii erikoisluottimet,ei putsaannu tiskiaineella eikä kompuralla,päivällä voi enemmät koputella pois,irtorissoja ei  malliin saa,aina kytkinrummun kanssa

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 128)