Keskustelut Tekniikka Stihl MS 241 C-M

  • Tämä aihe sisältää 128 vastausta, 34 ääntä, ja päivitettiin viimeksi , sitten AvatarJätkä toimesta.
Esillä 10 vastausta, 111 - 120 (kaikkiaan 128)
  • Stihl MS 241 C-M

    Merkitty: 

    Kiinnostaisi kuulla kyseisen sahan viimeisimmästä mallista (2.3kW) kokemuksia. Itse ostin kyseisen sahan lokakuussa ja n.15 tankillisen jälkeen ei ole kuin positiivista sanottavaa sahasta.

  • Jätkä

    Kyllä äkkiä luulisi, että avorattaalla ketju keskittyy paremmin hampaalle kuin rissalla.i

    Avoratas kyllä on kalliimpi uusia, mutta se yleensä kestää kulutusta monin verroin enemmän kuin rissa.

    Jotenkin tuntuu, että pihkatapin ”kokemukset ” perustuvat vain näkemyksiin.

    Toisaalta on ollut veikeää huomata, että samoissa sahoissa terälaitteet käyttäytyvät varsin eri tavalla, kun sahan käyttäjä vaihtuu. Esim juuri ketju ei pysy laipan päällä ihan oikeasti sahaten, mutta toisella ei ole mitään ongelmia.

    Olen tähän asti saanut sellaiset tunteet karsittua opetuslapsilta melko nopeasti ja ketju on oppinut pysyttelemään laipan urassa vetorattaan mallista huolimatta, mutta voi olla, että kaikilla ei ole oppi mennyt perille. Tosin se on mahdollisesti myös harjoituksen puutetta.

    Pavekka

    En ihan ymmärrä miksi sen ketjun pitää saada roikkua vähän, jos tuon nyt löysäksi ketjuksi tulkitsee niin onhan se silloin mahdollista että tulee jotain ketjunkulku kysymyksiä. En kyllä tiedä että normaalilla kireydellä ym. linjauksilla vetorattaan mallilla ois jotain merkitystä siinä mielessä. Irtorissa on vaan halvempi ja helpompi uusia ja vaihtaa jakoa.

    Reima Muristo

    EDIT

    Pavekka

    Jos tuo 1.3mm lievä vetelyys häiritsee niin 1.5 on .325 jaolla. 3/8:kin on 1.5mm mutta se on iso ketju yli 60cm3 sahoille. Ja jos muutkin sahat on samalla mitalla niin onhan se järkevää ettei tule montaa mittaa.

    Reima Muristo

    EDIT

    pihkatappi pihkatappi

    En tiedä miksi se alkuperäinen kiinteä ratas vähitellen alkoi ketjuja pudotella. Tuo kuitenkin parani uudella ja otin tosiaan tuollaisen rummun, jossa erillinen rissa. Ei tämä pelkästään oma kokemus ole, että tuossa sahassa ketju oli pidettävä tosi kireällä. Varmaan uusi kiinteä vetopyörä toimisi hyvin taas uutena vähän aikaa.

    Ei mulla ketjut normaalisti putoa kuin ehkä kerran talvessa, mutta tuon Stihlin kanssa niitä putosi ja katkesikin joku ketju. Nyt ei mitään ongelmia noiden suhteen.

    pikkutukki

    Irtorissa linjautuu paremmin laipan suhteen .

    Jätkä

    Avoratas on AINA oikeassa linjassa ketjun kanssa. En ymmärrä kuinka tuosta on saatu ongelma.

    Avoratas myös kestää paljon useamman ketjun ajan kuin rissa, jos se on alkuperäinen ratas, eikä mikään kiinalainen tarvikejuttu.

    pihkatappi pihkatappi

    Kiinassa se ratas on tehtykin. Kyllä se aikansa toimi, liekö huono metalli. Nykyään tahtoo olla välillä laatumerkeissäkin surkeita osia, mutta halpahan tuo saha on ollutkin ja osia voi vaihtaa, että iso ongelma tuo ei ole.

    Pavekka

    No onhan se irtorissakin aina oikeassa linjassa kun liikkuu vapaasti ja ketju ohjaa sen sivuliikettä ja laippa ketjua. Ja laippa taas on puristettuna rungon ja puruposken välissä. Ei sillä suurta merkitystä pitäisi olla kummallakaan ratasmallilla. Oisko sitten kovin uralle kulunut kestoratas syyllinen jos löysä ketju hyppää kuluneesta urastaan ja osuu kulumattomaan kohtaan ja tekee odottamattoman liikkeen ja saa ketjun hyppäämään pois paikaltaan?  Kiero laippa voisi tehdä jotain samanlaista. Niitä näkyy välillä kun on riuhdottu jotain kun jäänyt jumiin.

Esillä 10 vastausta, 111 - 120 (kaikkiaan 128)