Keskustelut Tekniikka Stihl MS 241 C-M

  • Tämä aihe sisältää 128 vastausta, 34 ääntä, ja päivitettiin viimeksi , sitten AvatarJätkä toimesta.
Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 128)
  • Stihl MS 241 C-M

    Merkitty: 

    Kiinnostaisi kuulla kyseisen sahan viimeisimmästä mallista (2.3kW) kokemuksia. Itse ostin kyseisen sahan lokakuussa ja n.15 tankillisen jälkeen ei ole kuin positiivista sanottavaa sahasta.

  • pihkatappi pihkatappi

    Tamperelaisella tuo vanhempi malli. Toivotaan että uudemmassa lapsentaudit korjattu. Ainakin tehot ovat kasvaneet ja kulutus laskenut tässä uusimmassa. 6 tankkia olen sisäänajanut 241:stä energiapuuhakkuussa ja ensivaikutelma hyvä. Kulutus pieni, eli tankillinen kestää selkeästi pitempään kuin ms 200:lla ja ei tuo paina liikaa. Ketju oli terävä jo uutena, aiemmin piti päivä uuden sahan kanssa aloittaa teroittamisella. Ilmanputsarin puhdistusta ei tarvinnut vielä suunnitella, kopan sisällä oli varsin puhdasta 6 tankin jälkeen. Punavuorenrauta myi sahaa ilman kahvalämmitystä noin 549 euron hintaan.

    Nyt sahaan välissä yhden järeämmän hakkuun, myrskytuhopuita ja harvennusta 550xp:llä ja kun tuota kantaa pari viikkoa, Stihlin 241 kilon kevyempänä menee pikkusahasta ja kuitenkin voimaa tuossakin olisi järeämpäänkin metsään. Kannattaa kuitenkin uusi saha sisäänajaa mahdollisimman pienellä väännätyksellä, johon koivikon ensiharvennus energiapuuhakkuuna sopii hyvin.

    AnLa

    Minulla toisena sahana 201:nen, kummatkin hyviä ja käteen sopivia. Fiiliksen mukaan valinnut kummalla sahaa, kuusien pyyhkäisykarsinnassa 241:nen tuntuu paremmalta. Kaasuun vastaavuus myös hieman parempi 241ssä.

    SekaSaha

    AnLan kanssa samaa mieltä öljyn täyttökorkin muotoilusta, se on todella huono! Tamperelaisella on vanhempi malli, jossa on tehoja 0,1kW vähemmän. Onko 2014 mallissa M-Tronic?

    pihkatappi pihkatappi

    Otin kuitenkin jo Stihlin käyttöön, kun sain myrskyn kaatamat järeät tehtyä isommalla sahalla. Talviläppä on kätevä kääntää ja sen löytää ilman ohjekirjaa, toisin kuin ms200:ssa on hieman hakusessa ja muutoinkin tämän 241 muoto miellyttää enempi, ihan kuin husqvarna muotonsa puolesta. On kyllä hyvä saha, tosin ihmettelen hieman neljän sahauspäivän jälkeen laipan kulumaa, kun olen kuullut että Stihlin laippa kestäisi vuoden, no ei tule kestämään. Voi tietysti olla, että kun ketju hiukan roikkuu, pääsee se hakkaamaan tuota laippaa enempi ja toisilla ketjut on kireällä. Näihin on vetorissakin olemassa, eli kun tuo kytkinrummun hammastus kuluu, ei tarvi välttämättä rumpua vaihtaa.

    Tankki kestää minulla vajaan 50 minuuttia järeässä enskassa. Ja kun terän teroittaa joka toiselle tankilliselle, sahaaminen on mielekästä. Jollakin on ollut tässä mallissa se ohuempi pikku stihlin laippa, epäilen että voi ketju katketa tai koko laippa levitä ainakin talvihakkuussa, mutta varmaan leikkuuteho on huima.

    Ola_Pallonivel

    Yhdessä vanhassa Stihlissä oli väärä laippa paikoillaan ja loppui säätövara kesken. Sain kuningasidean porata uusi reikä entisen viereen, että saisin lisää säätövaraa. Kun kolmas poranterä oli loppu ja laipassa vasta pieni jälki, luovutin. Eli kyllä ainakin osa Stihlin laipoista on melkosen kovaa materiaalia.

    hiksu

    Itselläni tuo Stihl MS 241 C-M on ollut vähäisessä käytössä mökillä polttopuiden teossa. Tähän mennessä olen ollut sahaan oikein tyytyväinen. Varsinkin helppo ja varma käynnistyvyys puolipuristimen avulla ilahduttaa.

    pihkatappi pihkatappi

    Kopan muoviruuveja, tai mitä kiinnikkeitä ne on, on kaksi pudonnut. Noita ei pakkasella saa helposti auki ja särkyvätkö siinä yhteydessä. Kaksi ketjua meni poikki, kunnes vaihdoin ms200:sta lyhyemmän laipan tuohon ja sillä laipalla sahasin ilman ongelmia. Tuolla alkuperäisellä laipalla ketju myös putosi usein ja lyhyemmällä ei pudonnut koskaan, joku ongelma siinä oli. Sahan toimivuudessa ei moitteen sijaa. Energiapuu hakkuulla tankki kesti yli 50 minuuttia. Eikä tuo välittänyt vaikka veti välillä lunta sisään. Sahasin 200 mottia tuolla ja varsin tyytyväinen olen hankintaan, varmatoimisempi, simppelimpi rakenne ja tehokkaampi ja huolettomampi kuin ms200. Tämän kevyempää sahaa en tunnusta tällähetkellä tarvitsevani.

    Jätkä

    Jos ketjut katkeilee! -Tai lähtee päältä pois, vaikka eivät ole liian löyhällä, on vika käyttäjässä. Se on ihan varma asia.

    Kun saha on liian hidas hätäiselle käyttäjälle, tämä onneton vääntää laippaa sivuttain, vaikka terä on vielä leikkaamassa puuta / oksaa.

    jees h-valta

    Valitettavasti joudun olemaan Jätkän linjoilla vaikka sitä pyrinkin välttämään. Joku tekniikkavaiva siinä on jos ketju hyppii pois tai katkeaa. En edes muista muussa noin käyneen kuin joskus alkuvuosinani kun kaadoin ojanvarresta koivua ja jätin varomattomasti hiukan jumiin ketjun. Löin siis kirveellä ketjun poikki. Se oli yhtä alokasmaista kun nuo käyttövirheet edellä. Mutta kömmeistä oppii eikä ole sen jälkeen käynyt. Eikä edes silloin varaketjua mukana niin reissu jäi silloin köykäiseksi anniltaan.

    tamperelainen tamperelainen

    Pihkatappi,tässä nyörissö 23.12.20 kerroin,että 241 kiristää ja löystyttää ketjuaan aivan mielivaltaisesti,Muutaman kerran se mennyt niin kireälle,ettäketjua ei käsin pystynyt liikuttamaan.Valitteli Stilin merkkimyyjälle asista,tuli vain silmien pyörittelyä.Eiköhän näinkin tehokas saha 14″ laipalla vaatisi 2kpl laippamutterita.Veikkaan,että kyseessä suunnittelumoka.

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 128)