Keskustelut Tekniikka Stihl MS 241 C-M

  • Tämä aihe sisältää 128 vastausta, 34 ääntä, ja päivitettiin viimeksi , sitten AvatarJätkä toimesta.
Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 128)
  • Stihl MS 241 C-M

    Merkitty: 

    Kiinnostaisi kuulla kyseisen sahan viimeisimmästä mallista (2.3kW) kokemuksia. Itse ostin kyseisen sahan lokakuussa ja n.15 tankillisen jälkeen ei ole kuin positiivista sanottavaa sahasta.

  • Reijo Ruotsalainen

    Mulla on Stihl 193 semmosena rankasahana ja raivuillakin joskus mukana. Siinä kans löystyy ja kiristyy ketju mielivaltaisesti.
    Tänään otankin sen tuonne rankalaaniin ja testailen vähän tekeekö sillä mittään. (Saha on ollut mulla parisen vuotta, eikä sillä ole sahattu kuin alle 10 tankillista.)

    MaalaisSeppo

    Olen sahaillut ms 200 ja 201 suunnilleen 15v, eikä ketju ole koskaan löystynyt tai kiristynyt sahatessa epämääräisesti. Kerran on ketju katkennut ja muutaman kerran mennyt pois päältä. Syynä on ollut oma moka – en ole kiristänyt ketjua ajoissa. Helpoiten ketju lähtee päältä, kun karsii kuusen alaoksia etäällä rungosta. Näin on joskus tehtävä, että pääsee lähemmäs tyveä. Vaikkei sahaa itse mitenkään kampeaisi, niin oksa tekee itse liikkeen ja löysä ketju lähtee helposti pois päältä.

    Ainakin ms 200 ja 201 sahoissa ketju voi kiristyä, jos laipan asento muuttuu sahatessa eli liikkuu ylöspäin. Tämähän estyy, kun laipan kiristysmutteria kiristäessään kampeaa toisella kädellä laippaa ylöspäin. Alaspäinkin laippa voi liikkua, kun sahaa työntävällä terällä, jolloin terä löystyy. Kiristysmutteri kannattaa kiristää kunnolla, muttei hampaat irvessä.

    Jätkä

    MaalaisSeppo. Mitenkäs sinun sahoissasi on tuo kiristin asennettu? Se kun on minun käsitykseni mukaan aina pulttien alapuolella ja laikan liikkuessa kärjeltään alaspäin ketju on tähän asti kiristynyt.

    Sen vuoksi laipan kärjestä nostetaan ”löysät pois” muttereita kiristettäessä.

    MaalaisSeppo

    Jätkälle:Eihän ms 200 ole kuin yksi mutteri. Ketju hieman kiristyy mutteria kiristäessä. Tämä täytyy ottaa huomioon ketjun kireyden säädössä ennen mutterin loppukiristystä.

    Jätkä

    On ihan sama, onko muttereita yksi, vai useampi, laippa liikkuu aina sen toleranssin verran, jos se ei ole kunnolla kiristetty paikoilleen. Ketjun päälläpysymiseen ei vaikuta kovin paljoa kireys / löyhyys. Olen sahannut sahalla, jonka ketju on roikkunut vapaasti yli kaksi senttiä, eikä muuta ole tarvinnut huomioida, kuin se, että kierroksia on riittävästi aina, kun sahaa kallistaa tai heiluttelee sivuttain. Silloin ketju vääntyy osittain laipan urasta pois, kun sahan kääntää kaatoasentoon ketjun pyörimättä.

    Ketju ei kiristy silloin, kun mutterin kiristää!

    Marjametsä

    Kyllä se ainakin pikkutilhissä kiristyy, ei paljon mutta vähän.

    Jätkä

    Luulet vaan kun olet siinä iässä.

     

    MaalaisSeppo

    Luulo ei ole tiedon väärti. Kuten edellä totesin, kyllä ainakin minun ms 200 ja 201 sahoissa kiristymutterin loppukiristys vaikuttaa ketjun kireyteen. Ei kovin paljoa kuitenkaan. Kokeiltu on.

    jees h-valta

    Sanotaan että molemmat ovat oikeassa. Kyllähän se mutterin tiukkaan veto pienen lisäkireyden aiheuttaa mutta se arvatenkin johtuu siitä että se kiristystappi asettuu kunnolla uraansa ja saattaa muutenkin laippa ikäänkuin asettua täydelleen paikkaansa. Siksi juuri on tärkeää tuo muistaakseni Jätkän mainitsema pieni höllyystoleranssi ennen lopullista mutterin kiristystä. Mutta tuokaan ei pitäisi aiheuttaa noita Jätkän apinamaisia möläytyksiä aiheen tiimoilta. Akkusahoissa ainakin Stihlillä onkin kätevä ilman avainta pikakiristys ja laipan kiinnityskin. Kestosta en sitten tiedä vielä mitään. Se ikäänkuin krapauttaa joka leikkuun jälkeen ketjun sopivaan kireyteen.

    Jätkä

    Ainoa, joka ehkä MINUN lisäkseni on hieman oikeassa määrätyin varauksin, on Jeessi. Eli kun kiinnitysmutteria on löysätty järjenvastaisesti liikaan, on laippa ehkä tullut kiristystappia pitkin ulospäin ja asettuu paikoilleen vasta mutterin kiristämisen jälkeen. (Paras kireys on silloin, kunmutterin kiristyksen jälkeen ketju on karvan verran irti laipan alareunasta. Silloin moottorin tehosta ei huku niin paljoa ketjub kitkan voittamiseen ja se tuloutuu leikkuunopeudessa.

    Jos vaikka Jeessillä on kuvitelma, että apinat ovat oppineet kirjoittamaan, niin se näkyy olevan mahdollista vain yhden paviaanin – Jeessin kohdalla.

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 128)