Keskustelut Tekniikka Stihl ms201

Esillä 10 vastausta, 181 - 190 (kaikkiaan 691)
  • Stihl ms201

    Onko muilla kokemuksia kyseisestä sahasta? Itse ostin ja pakko huskun miehenä myöntää että stiili hallitsee noi moottorisahat paremmin, onse vaan niin mahtava peli sahata.

  • Jätkä

    Ketju lähtee useimmiten päältä karsittaessa ja väännettäessä terällä ennen kuin oksa on katkennut. Siis silloin kun karsitaan tukkipuuta, tai suht iso-oksaista puuta ja aletaan kääntää sahaa seuraavalle oksallee nnenkuin aloitettu oksa on kokonaan poikki.

    Aika usein liittyy siihen, että ketju ei leikkaa riittävän nopeasti, eli on tylsä, taikka kierroksia ei ole tarpeeksi. Kierrokset pitää olla tapissa aina kun ketju leikkaa…

    Myös pieniä risuja katkaistessa ei ihan juuresta, oksat / pajut jne repivät ketjua sivuttain, jolloin tulee vastaan ketjun nopeus ja / tai – kireys.

    petep

    Entäs sitten kun metsästä löytyy sellainen metsuri joka sanoo että ei kestä Huskussa 1.3 mm ketjut vaan pitä olla 1.5mm. Onko menetelmissä mitään väärää kun ketjut menee poikki ?

    Jätkä

    Ohuempaa vetolenkkiä kannattaa käyttää sahoissa, joiden teho na hieman pienempi. Raja lienee HVA:n 550 kohdan lähellä. Toki myös vetorissan kunto – samoin kuin laipan kunto nimenomaa kärkipyörän tienoilla jotain merkitsee,

    Jos tekee Tollon liikkeen ja käyttää syvyydensäätöhampaan alentamisessa smirgeliä, on ongelmia odotettavissa.

    Ainakin minulla loppui ketjujen katkeilut kuin seinään, kun aloin pitämään huolta vetorissasta / rattaasta. minulla oli AINA repuntaskussa uuden ketjun kaverina uusi vetorissa. Myös uusi laippa oli varalta mukana repussa hyvin kosteudelta suojattuina,

    Niin kovaa pakkasta ei ollut, että en olisi vaihtanut esim vetorissaa metsässä ketjunvaihdon yhteydessä, jos oli tarvetta.

    husku550xp

    Minulla ei ole koskaan mennyt ketjupoikki 550:sä ja 1,3millisellä olen sahannut. 201:sessä mennyt kiinan ketjuja poikki mutta johtunee varmaan tuosta laipan lämpeämisestä.

    arto arto

    Itse käyttänyt 1.3mm ketjuja siitä lähtien kuin tuli markkinoille. Ei kertaakaan ole katkennut, Silti useita kymmeniä ketjuja sahattu loppuun. Olisiko vika laadussa jos ei kestä.

    Jätkä

    Kiinanketjuja ei todellakaan kannata käyttää. Pikkutilhissä vain ja ainoastaan Tilhin ketjuja.

    Jos laippaan ei synny sinistymiä, ei voida oikein puhua laipan lämpiämisestä. Vai onko kyseessä ”Kiinanlaippa”, tai joku muu kuin Tilhin oma?

    petep

    Kuulin tästä katkeilusta viime talvena mieheltä joka on ikänsä sahannut ja oli kokeillut näitä x-cut ketjuja jotka on 1.3mm ketjuja. Sitten oli siirtynyt takasin 1.5 millisiin  ja ilmeisesti oli tyytyväinen .

    Onko jätkällä havaintoa siitä että onko vetolenkin muoto ollut kuin kauan tuo mikä se on nykyisellään ?

    husku550xp

    Tilhin omalaippa. Minusta liika kumana käynyt kun maalit suli laipan päältä

    Jätkä

    Sivuprofiili on muistaakseni ollut kokolailla sama, Ehkä joskus ollut hieman koukulla joissakin merkeissä. Tuo öljyurakin on ollut jo pitkää muutamissa malleissa.

    Vetolenkissä on toki ollut takapotkun syntymistä ehkäisemään tarkoitettu ”turvahammas”, mutta siitä on luovuttu.

    Tilhin laipassa on tyviosasa öljyn parempaan kulkeutumiseen vaikuttava muotoilu, joka voi joissakin tapauksissa parantaa ketjun kestävyyttä.

    Nimetön

    Nimimerkki husku550xp sahassa vielä takuu voimassa niin mun mielestä kannattas saha viedä takkuu huoltoon jossa syyn selvittävät laipan kuumenemiseen, sitä varten se takuu on.

Esillä 10 vastausta, 181 - 190 (kaikkiaan 691)