Keskustelut Tekniikka Stihl ms201

• Tämä aihe sisältää 732 vastausta, 78 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 2 viikkoa, sitten Berza toimesta.
Esillä 10 vastausta, 701 - 710 (kaikkiaan 732)
  • Stihl ms201

Onko muilla kokemuksia kyseisestä sahasta? Itse ostin ja pakko huskun miehenä myöntää että stiili hallitsee noi moottorisahat paremmin, onse vaan niin mahtava peli sahata.

• Pavekka

On siinä suorituskyky ihan eri mutta ainakin 192 on ergonomisempi. Varmaan 194:in vaikka sillä en ole sahannut. Jos se vaan muuten toimii kun ruuvisuutin ilmahuuhtelukoneet ei oikein tahdo toimia.

Pavekka

Tässä emppiiristä (ei tieteellistä) kulutusdataa. Kuusen operoinnissa meni melko tarkkaan kaksi tankillista. Tyvimitta rinnan korkeudella n. 30cm. Pituus n. 27m.  Karsinta ja polttopuumittaan pätkintä n. 34cm. En juurikaan säästellyt eli urku auki  ja ketjuna 1.3 viilattu taltta. Pakkasta n. Kuusi astetta.  Kaksi tankkia/ puu voisi olla joku laskennallinen keskiarvo.  Tukkimittaan tekeminen eri juttu tietenkin.

Ukkopekka

Pari vuotta jaksoin taistella itsestään avautuvan öljykorkin kanssa. Tein kaikki temput mitä neuvottiin; vajaatäyttö, korkin puhdistus ja mitä lie muuta, mutta lopputulos silti sama. Sitten kerran korkki lensi kankaalle, kun oli ollut auki ilman että huomasin. Uusi korkki on kestänyt jostain syystä paremmin paikoillaan. Mutta sekin avautuu välillä.

Olen ollut huomaavinani, että itsestään avautuminen on todennäköisempää, kun karsii tiheäoksaisia kuusia tai ylipäänsä kuusia. Ilmeisesti oksat osuu korkkiin, kun välillä olen huomannut sitäkin, että korkin pikalinkku on pystyssä, mutta korkki ei ole vielä auki. Bensatankin korkki on pysynyt kiinni, siihen ei tunnu mikään vaikuttavan.

Olisiko johtopäätös tästä, että korkeissa on eroja, eli kannattaa kokeilla uudella korkilla, kun eivät paljoa maksa. Siihen lisäksi tuo vajaa täyttö ja korkin ajoittainen puhdistaminen. Ja niin kuin itselläni, ottaa tavaksi vilkuilla aika ajoin korkkia. Jos jostain löytyy tähän käypäinen tavallinen korkki ilman mitään linkkuja, niin vinkatkaa.

Puuhastelija

Joo, stihlin korkinkeksijä on kyllä maailmaan aiheuttanut niin paljon kiroilua, että saattaa olla aikanaan vähintään tiukka puhuttelu taivaan porteilla.

Berza

Olen menettänyt reilusti yli 10 korkkia, juurikin kuusia karsiessa. Oksathan ne nostaa salvan pystyyn, varmaankin aivan uusi korkki on jäykempi, mutta väljistyyhän se käytössä. Joskus mietin, että rakennan jonkun esteen korkin eteen, mutta jäi tekemättä tuo. Vara korkkeja kyllä sinä on ollut mukana, onneksi eivät oo kalliita.

Gla Gla

Samaa vaivaa on ollut omassani. Juuri hain pari korkkia varalle, kun viimeisen varakorkin katoamiseen loppui päivä juuri sopivasti kahta runkoa vaille kesken. Tietenkään isomman Stihlin korkki ei käynyt pikkusahaan.

Puuhastelijalle voisin todeta, että mahtaako 201:n käyttäjätkään sinne päästä.

Makarov

261 uudemmassa Stihlissä ei ole ainakaan vielä öljykorkki auennut, muistelen että vanhemmassa aukeili ja joskus katosikin. Liekkö korkeissa eroa vai onko uudemmassa 261 otettu korkin aukeaminen jotenkin huomioon.

Gla Gla

Tai sitten lyhytlaippaista kevyttä sahaa tulee liikuteltua ärhäkämmin, jolloin oksat nappaavat korkkiin helpommin?

Metsuri motokuski

Minulla kanssa pari korkkia hukkunut mutta yleensä vika on siinä että olen huolimattomasti laittanut. Korkissahan on selvät viivat mitkä tulee mennä vierekkäin ja kun ne ovat kohdallaan niin korkki kyllä pysyy.  Joskus kävi niin että korkki ei ollut kunnolla pohjassa ja teräöljyt valui maahan tai housun lahkeille. Mutta kun kerran lahkeet kastelee niin oppii kyllä laittamaan. Olen kyllä monta kertaa myös ihmetellyt miksi korkki ei ole kierteellä vaan tuollainen.  Mutta ei se kierrekorkkikaan ole ongelmaton. Ainakin vanhemmissa jonseredeissa se jumittu välillä niin tiukalle että oli tosi hankala saada auki.

Berza

Ei muissa stihleissä tätä korkki ongelmaa ole, ainoastaan 201.ssä.  Stihl 200.ssa tätä ongelmaa ei ole, joten ei se johdu pienestä sahasta, kyllä huollossakin tämä ongelma tiedettiin ja jotkut oli jotain esteitä rakentaneetkin. 7-8  näitä 200 sarjan sahaa tullut läpikäytyä, tuttu on ongelma. Kuusta ei ole paljolti palstoillani, varmaankin jotain olisi pitänyt tehdä korkeille, jos se olisi ollut valtapuu.

Uudessa pikkuhuskissa on muuten kierteet ja salpa myös korkeissa, joten se on parannettu versio stihlin korkista

Esillä 10 vastausta, 701 - 710 (kaikkiaan 732)