Keskustelut Tekniikka Stihl ms201

• Tämä aihe sisältää 732 vastausta, 78 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 2 viikkoa, sitten Berza toimesta.
Esillä 10 vastausta, 721 - 730 (kaikkiaan 732)
  • Stihl ms201

Onko muilla kokemuksia kyseisestä sahasta? Itse ostin ja pakko huskun miehenä myöntää että stiili hallitsee noi moottorisahat paremmin, onse vaan niin mahtava peli sahata.

• Gla Gla

Korkki on tosiaan helppo sulkea huolimattomasti, jolloin se irtoaa ja heittää öljyt reisille. Tuon olen jo oppinut ja varmistan aina sulkemisen onnistumisen. Ja jos irtoaminen johtuu tästä, korkki jää yleensä roikkumaan narun varaan. Kuusen karsinnasta irtoava korkki häviää, kun naru ei jaksa pitää irronnutta korkkia tallessa, vaan repäisee narunkin irti.

Husse palasi johdonmukaiselle linjalleen ja sulki suunsa yksinkertaisen kysymyksen edessä. Kokemus taitaa perustua tähän malliin:

https://www.stihl.fi/fi/ap/leikkimoottorisaha-152857

Visakallo Visakallo

Taitaa olla aika vähän meitä Sthil-sahureita, jolla ei edes kerran olisi öljyt tulleet tuon korkin takia housuille. Löytyyköhän Hussen lisäksi ketään muita? Kyllähän tuo korkin sulkeminen on ollut se ensimmäinen kädestä-pitäen -neuvo, kun on opastanut nuorempia tai sahan lainaajia Stihlin käyttöön. Joltain on aina kuitenkin laippa ylikuumentunut öljyn puutteeseen…

Gla Gla

Ylikuumenemisesta en tiedä, ehkä siksi että käytän sahaa metsässä lähinnä talvella. Mutta kerran n. 10-15 asteen pakkaskelissä oli melkoinen työ saada tauon aikana jäätynyt ketju liikkeelle. Öljy ei jäätymistä estä, mutta ehkä öljyiseen ketjuun sulanut lumi tekee jäästä haurasta, eikä ongelmaa aiheudu. Toki tuo opetti pitämään laipan lumettomana tauon aikana.

Berza

On noita sattunut sulan aikaakin, ei onneksi vahinkoa ole päässyt syntymään, mutta kireellä on ketju ollut. Suunnittelin jonkinlaista liimattavaa peltihärpäkettä siihen eteen, mutta jäi suunnittelun asteelle tuolloin. Sain paikalliselta huoltoliikkeeltä ostettua kaikki purkusahojen korkit ja niillä mentiin. Nyt sahaan kokeeksi hussella.👍

Stihlin korkki kyllä vaatii tarkkuutta, jotta se tulee oikein kiinnitettyä. Tämä putoamisongelma on oma juttunsa, ehken viikon  vuodessa sahaan kuusikoita ja kuukausia muuta puuta. En muista, että yhtäkään korkkia olisi kadonnut muualla, kuin kuusikossa. Tuskinpa väärin kiinnitän korkin vain siellä.🤔

metsä-masa metsä-masa

Pienen puun sahaukseen se Stihl:n 201 on ylivoimainen painonsa, tehonsa ja luotettavuutensa ansiosta. Aiemmasta 201: n hyvistä kokemuksista tuli hankittua nyt  toinen Stihl 201 CM. Yhteisissä tilan metsätöissä on isännälle aina jäänyt se turhan painava malli !

MaalaisSeppo

201:n korkkien kiinnityksen varmistuksena on naruviritys, joka ei toimi pidemmän päälle. Jos korkki aukeaa, se myös tippuu. Mulla pari kertaa tippunut toissa talvena. Toinen löytyi kesällä, kun muistin paikan.

200:n korkkien naruviritys on mulla toiminut paremmin. Kerran on öljyt tullut kintuille, mutta korkki ei tippunut. Nyt 200:n käytössä. Tankkikin kestää pidempään kuin 201:llä.

Berza

200.ssa ei tätä ongelmaa juurikaan esiinny. En ole varma, oliko kiristyssalpa siinä toiseen suuntaan, mutta ei sen kanssa tarvinnut olla varuillaan.

narisija

Kerran 200:n laski öljyn housun lahkeelle, silloinkin syy oli tankkaajan.

Gla Gla

”201:n korkkien kiinnityksen varmistuksena on naruviritys, joka ei toimi pidemmän päälle.”

Tai sitten käyttäjä tekee virheen. Olen laittanut uuden korkin narun hahloon, jossa oli vanha naru katkenneena. En huomannut sitä, joten uusi naru ei tietenkään pysynyt kunnolla kiinni. Tuon korkin tietysti hukkasin.

Berza

Tuttu tilanne minullakin tuollainen. Saattoipa joku korkkikin kadota, ennenkuin huomasin tuon.

Esillä 10 vastausta, 721 - 730 (kaikkiaan 732)